Nekromanti Klent med rollspel på [LinCon]?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
McAber;n74736 said:
Que?

Jag tror jag inte har tillräcklig kontext.
GxB och BxB är två syskonspel som kanske tar en timme att spela. De är typ japanska datingsim i rollspelsform. :)

McAber

Varulv
Genesis;n74725 said:
Även om jag själv har svår för arrangerade och/eller förberedda pass så har jag svårt att tro att indierummet skulle vara dåligt för de arrade passen. Möjligtvis på kort sikt, men på lång sikt tror jag att mer tryck i indierummet ger mer rollsspel på LiCon, vilket gör att fler pass kommer att hållas. Det kan dock ta ett par år innan ryktet om LinCon som rollspelskonvent återhämtar sig. Och på samma sätt är naurligtvis fler arrade pass bättre för indierummet, också.
Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Skulle man hålla planerade pass i Indierummet? Några eller alla?

Att ha några planerade pass där kan funka. Jag är inte så van att spela i ett rum där flera andra grupper spelar och folk vandrar in och ut. Det kan vara lite hämmande, men å andra sidan kanske det kan vara bra för exponeringen (som någon nämnde ovan). Vad jag förstår är det vanligare i andra länder att man sitter mer öppet.

Genesis;n74725 said:
Däremot tror jag att det gamla problemet med dålig återväxt inom hobbyn gör sig gällande. Det finns helt enkelt färre rollspelare som åker på konvent, och det märks tydligare på LinCon än på GothCon. Och här hoppas jag att indierummet kan vara med och bidra, då tröskeln för att hoppa in i ett snabbt dropin-pass i ett spel med regler man lär sig på tio minuter kan vara relativt låg. Vi behöver dock lite fler spel som kan spelas på en timme, helst utan att vara flamsiga.
Det här kanske är ett allvarligare problem. Och här tror jag verkligen Indierummet kan vara en bra inkörsport. I år har ju LinCon familjedag igen. Det skulle vara ett lysande tillfälle att köra lite mer lättsamma och barnvänliga (eller barntillvända, dvs mycket gladvåld) spel.

För egen (självisk) del vill jag ha väl genomarbetade scenarion (typ de som Western och Svavelvinter brukar tillhandahålla). Dessa vill jag spela med en kompetent spelledare, i ett eget rum, och ha en passlängd på sex timmar. De nuvarande fyratimmarspassen är lite för snålt tilltagna för sådant spelande.

RasmusL

Champion
DeBracy;n74737 said:
GxB och BxB är två syskonspel som kanske tar en timme att spela. De är typ japanska datingsim i rollspelsform. :)

Sjukt bra är de också men kanske att pusha LinCon-crowden lite ur sin comfort zone. Frågan är hur man kan omsätta designfilosofin till andra spel i samma storleksordning? Jag tänker på tydliga implications (se Best Practices från svensk rollspelsdesign-tråden), extremt enkla spelarregler (i GxB har en spelare som uppgift att ge poäng för saker hen upplever som bra, that's it) och tydlig struktur med tidsramar. Jag kommer inte på något spel som passar, några förslag?

Lupus Maximus

Tekniker
Anledningen till att jag frågade om vad det är för planering som efterfrågas är för att jag skulle kunna tänka mig att planera in ett eller flera pass (6 timmar låter bra), där jag spelleder.

Med planering menar jag då:
* Tidpunkt och spelgrupp är bestämd
* Vad för rollspel som skall spelas är bestämt
* I grova drag vad för sorts rollspelande/"äventyrande" som avses
* Rollpersoner är skapade innan (t.ex. via nätet i god tid innan)
* Jag har planerat tillräckligt för att känna mig bekväm att spelleda (sedan om det är 10 minuter, eller 10 timmar, är min ensak)

Som redan nämnts är vi en rätt undanskymd hobby, så jag skulle föredra att det sker på en åtminstone halvpublik plats (ungefär hur spelandet i Indie-rummet brukar ske). Jag har dock ingen aning om möjlighet att boka plats för något sådant.

En idé som jag och Vicotnic bollade är att eventuellt kanske köra någon form av planerade speldemos också på 2-3 timmar, där man slår fram karaktärer och rollspelar något kortare (vilket kanske är två olika demos). Men frågan är om jag följer något regelsystem nära nog för att det skulle kunna funka.

Genesis

Ni dés ni maître
McAber;n74749 said:
Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Skulle man hålla planerade pass i Indierummet? Några eller alla?
Usch nej, det skulle jag inte vilja se. Jag menade bara att indierummet och planerade pass har en till stor del överlappande målgrupp och att många so kommer spelar både och. Så mer tryck i indierummet ger på sikt mer folk i de arrade passen, och tvärtom.

Doomhamster

Swordsman
DeBracy;n74737 said:
Det där verkar ju lite grann som spel för de närmast sörjande, om folk ursäktar att jag säger det. Jag menar, de är säkert jättekul för folk som redan är inne på indie, men som introduktion/rekrytering till rollspelshobbyn ger de nog en missriktad bild...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Doomhamster;n74940 said:
Det där verkar ju lite grann som spel för de närmast sörjande, om folk ursäktar att jag säger det. Jag menar, de är säkert jättekul för folk som redan är inne på indie, men som introduktion/rekrytering till rollspelshobbyn ger de nog en missriktad bild...
Jag skulle tippa att det är mer en fråga om att vara förtjust i japansk populärkultur än att vara inne på dirty hippie games om man ska uppskatta spelet. Min tes är att teman drar eller knuffar bort mer än hur reglerna ser ut för nästan alla potentiella spelare på ett konvent. Men jag tror Rasmus tog upp det mer som ett exempel än som Det Rätta Spelet så att säga.

RasmusL

Champion
DeBracy;n74942 said:
Jag skulle tippa att det är mer en fråga om att vara förtjust i japansk populärkultur än att vara inne på dirty hippie games om man ska uppskatta spelet. Min tes är att teman drar eller knuffar bort mer än hur reglerna ser ut för nästan alla potentiella spelare på ett konvent. Men jag tror Rasmus tog upp det mer som ett exempel än som Det Rätta Spelet så att säga.
Ja, precis. Jag tänker att man kan titta på det för att skapa kriterier för vad som funkar som entimmesspel.

McAber

Varulv
Är det så att det är GothCon anses som "Rollspelskonventet" i Sverige? Så LinCon har nedgraderats till "spelkonvent"? Nedgraderats kanske är hårt, ska vi säga spätts ut (c:C

Vad säger ni som spelleder på konvent. Hur pigga på en skala är ni att:
Spelleda på LinCon?
Skriva scenario till LinCon?
Vad skulle få er att bli mer pigga på något av ovanstående?

Krille

Super Moderator
Det var typ sex år sedan jag var på LinCon, och typ tio år sedan som rollspelsarrangör.

Jag slutade arra rollspel på LinCon av två skäl. Dels låg det för tätt efter GothCon, så det fanns liksom inte tid att skriva ett nytt scenario enkom för LinCon. Så LinCon fick ofta left-overs från GothCon. Den andra orsaken var supportorganisationen som var svårjobbad och som gjorde det meckigt att arra rollspel på LinCon. Det var lite för många byråkratiska hurdles att ta sig över, och det var också för långt för att vara praktiskt när jag började bli medelålders och tjock.

Så vad skulle göra mig intresserad igen?

Börja med en snabb och tidig och synlig uppstart. Spam-mail till företag och tidigare arrangörer som skickas en bra tid innan programmet är spikat. Och vi talar typ hösten före konventet. För mig behövs medvetenhet om LinCon – det har nästan fallit ut ur minnet, så till den grad att jag inte har någon aning om hur processen ser ut just nu. Likaså närvaro på forum i officiell LinCon-anda – till exempel här.

Sen när kontakten väl är gjord, en flexibel support-organisation som inte är så fyrkantig som jag mindes den, en som säger "men det löser vi" alternativt "kan det här funka istället?" snarare än "nä, det går inte".

Khan

Kondottiär
Krille;n76394 said:
/.../ det fanns liksom inte tid att skriva ett nytt scenario enkom för LinCon. Så LinCon fick ofta left-overs från GothCon.
Som spelare ser jag inte detta som ett problem. Att veta att en inte missar ett fantastiskt scenario bara för att det var fullbokat just detta enda konvent där det arrangeras skulle till och med vara positivt. Vi spelar sällan mer än tre-fyra pass på GothCon och det finns oftast sex-sju (minst) rollspelsarrangemang som känns intressanta. Om några av dem skulle dyka upp på senare konvent skulle det underlätta planeringen betydligt.

RasmusL

Champion
Krille;n76394 said:
Det var typ sex år sedan jag var på LinCon, och typ tio år sedan som rollspelsarrangör.

Jag slutade arra rollspel på LinCon av två skäl. Dels låg det för tätt efter GothCon, så det fanns liksom inte tid att skriva ett nytt scenario enkom för LinCon. Så LinCon fick ofta left-overs från GothCon. Den andra orsaken var supportorganisationen som var svårjobbad och som gjorde det meckigt att arra rollspel på LinCon. Det var lite för många byråkratiska hurdles att ta sig över, och det var också för långt för att vara praktiskt när jag började bli medelålders och tjock.

Så vad skulle göra mig intresserad igen?

Börja med en snabb och tidig och synlig uppstart. Spam-mail till företag och tidigare arrangörer som skickas en bra tid innan programmet är spikat. Och vi talar typ hösten före konventet. För mig behövs medvetenhet om LinCon – det har nästan fallit ut ur minnet, så till den grad att jag inte har någon aning om hur processen ser ut just nu. Likaså närvaro på forum i officiell LinCon-anda – till exempel här.

Sen när kontakten väl är gjord, en flexibel support-organisation som inte är så fyrkantig som jag mindes den, en som säger "men det löser vi" alternativt "kan det här funka istället?" snarare än "nä, det går inte".

Jag kan bara säga att rollspelsansvarig varit fett tillmötesgående såhär långt och tycks ha ett genuint intresse i att det ska bli grejt!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Krille;n76394 said:
För mig var det sju år sedan jag var där och då var jag arrangör. Mycket av mina upplevelser tangerar Krilles, dels med närheten till GothCon, dels med stelheten i administrationen.

En sak som jag också upplevde var att det helt saknades återkoppling på samma sätt som GothCon gör. Det var en oerhört skillnad och det spelar väldigt stor roll. Allt som Krille skriver som förslag är vettiga saker och jag hoppas att Lincon lyssnar på det.