McAber
Varulv
Que?RasmusL;n74733 said:GxB/BxB funkar väl typ i den time-slotten och det är ju precis så.
Jag tror jag inte har tillräcklig kontext.
Que?RasmusL;n74733 said:GxB/BxB funkar väl typ i den time-slotten och det är ju precis så.
Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Skulle man hålla planerade pass i Indierummet? Några eller alla?Genesis;n74725 said:Även om jag själv har svår för arrangerade och/eller förberedda pass så har jag svårt att tro att indierummet skulle vara dåligt för de arrade passen. Möjligtvis på kort sikt, men på lång sikt tror jag att mer tryck i indierummet ger mer rollsspel på LiCon, vilket gör att fler pass kommer att hållas. Det kan dock ta ett par år innan ryktet om LinCon som rollspelskonvent återhämtar sig. Och på samma sätt är naurligtvis fler arrade pass bättre för indierummet, också.
Det här kanske är ett allvarligare problem. Och här tror jag verkligen Indierummet kan vara en bra inkörsport. I år har ju LinCon familjedag igen. Det skulle vara ett lysande tillfälle att köra lite mer lättsamma och barnvänliga (eller barntillvända, dvs mycket gladvåld) spel.Genesis;n74725 said:Däremot tror jag att det gamla problemet med dålig återväxt inom hobbyn gör sig gällande. Det finns helt enkelt färre rollspelare som åker på konvent, och det märks tydligare på LinCon än på GothCon. Och här hoppas jag att indierummet kan vara med och bidra, då tröskeln för att hoppa in i ett snabbt dropin-pass i ett spel med regler man lär sig på tio minuter kan vara relativt låg. Vi behöver dock lite fler spel som kan spelas på en timme, helst utan att vara flamsiga.
DeBracy;n74737 said:
Usch nej, det skulle jag inte vilja se. Jag menade bara att indierummet och planerade pass har en till stor del överlappande målgrupp och att många so kommer spelar både och. Så mer tryck i indierummet ger på sikt mer folk i de arrade passen, och tvärtom.McAber;n74749 said:Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Skulle man hålla planerade pass i Indierummet? Några eller alla?
Det där verkar ju lite grann som spel för de närmast sörjande, om folk ursäktar att jag säger det. Jag menar, de är säkert jättekul för folk som redan är inne på indie, men som introduktion/rekrytering till rollspelshobbyn ger de nog en missriktad bild...DeBracy;n74737 said:
Jag skulle tippa att det är mer en fråga om att vara förtjust i japansk populärkultur än att vara inne på dirty hippie games om man ska uppskatta spelet. Min tes är att teman drar eller knuffar bort mer än hur reglerna ser ut för nästan alla potentiella spelare på ett konvent. Men jag tror Rasmus tog upp det mer som ett exempel än som Det Rätta Spelet så att säga.Doomhamster;n74940 said:Det där verkar ju lite grann som spel för de närmast sörjande, om folk ursäktar att jag säger det. Jag menar, de är säkert jättekul för folk som redan är inne på indie, men som introduktion/rekrytering till rollspelshobbyn ger de nog en missriktad bild...
Ja, precis. Jag tänker att man kan titta på det för att skapa kriterier för vad som funkar som entimmesspel.DeBracy;n74942 said:Jag skulle tippa att det är mer en fråga om att vara förtjust i japansk populärkultur än att vara inne på dirty hippie games om man ska uppskatta spelet. Min tes är att teman drar eller knuffar bort mer än hur reglerna ser ut för nästan alla potentiella spelare på ett konvent. Men jag tror Rasmus tog upp det mer som ett exempel än som Det Rätta Spelet så att säga.
Som spelare ser jag inte detta som ett problem. Att veta att en inte missar ett fantastiskt scenario bara för att det var fullbokat just detta enda konvent där det arrangeras skulle till och med vara positivt. Vi spelar sällan mer än tre-fyra pass på GothCon och det finns oftast sex-sju (minst) rollspelsarrangemang som känns intressanta. Om några av dem skulle dyka upp på senare konvent skulle det underlätta planeringen betydligt.Krille;n76394 said:/.../ det fanns liksom inte tid att skriva ett nytt scenario enkom för LinCon. Så LinCon fick ofta left-overs från GothCon.
Krille;n76394 said:Det var typ sex år sedan jag var på LinCon, och typ tio år sedan som rollspelsarrangör.
Jag slutade arra rollspel på LinCon av två skäl. Dels låg det för tätt efter GothCon, så det fanns liksom inte tid att skriva ett nytt scenario enkom för LinCon. Så LinCon fick ofta left-overs från GothCon. Den andra orsaken var supportorganisationen som var svårjobbad och som gjorde det meckigt att arra rollspel på LinCon. Det var lite för många byråkratiska hurdles att ta sig över, och det var också för långt för att vara praktiskt när jag började bli medelålders och tjock.
Så vad skulle göra mig intresserad igen?
Börja med en snabb och tidig och synlig uppstart. Spam-mail till företag och tidigare arrangörer som skickas en bra tid innan programmet är spikat. Och vi talar typ hösten före konventet. För mig behövs medvetenhet om LinCon – det har nästan fallit ut ur minnet, så till den grad att jag inte har någon aning om hur processen ser ut just nu. Likaså närvaro på forum i officiell LinCon-anda – till exempel här.
Sen när kontakten väl är gjord, en flexibel support-organisation som inte är så fyrkantig som jag mindes den, en som säger "men det löser vi" alternativt "kan det här funka istället?" snarare än "nä, det går inte".
För mig var det sju år sedan jag var där och då var jag arrangör. Mycket av mina upplevelser tangerar Krilles, dels med närheten till GothCon, dels med stelheten i administrationen.Krille;n76394 said:Det var typ sex år sedan jag var på LinCon, och typ tio år sedan som rollspelsarrangör.