Nekromanti Klichéutmaningen!

Basenanji

Din favoritulv!
Bland de första äventyrsförslagen jag läste var något i stil med följande:

"Rp blir anklagade för att ha begått ett brott och måste rentvå sig själva genom att hitta den riktige brottslingen...!"

Hey- är inte det en av de absolut värsta klichérna man kan tänka sig? Redan som fjortonåring ansåg jag den idén fullständigt hopplös, eftersom alla mina spelare skulle börja garva åt det enfaldiga i själva idén. Jag menar, hur många filmer har inte detta uttjatade, urvattnade, uppätna och utspydda tema?

Tills nu! Efter tjugo år som rollspelare kanske jag har något på kroken som skulle kunna vara genomförbart. Men, innan ni får möjligheten att läsa mina idéer, utmanar jag er.

Kan ni göra något vettigt av följande upplägg? Kom ihåg att denna tråd är fullständigt systemoberoende.

Kapitel 1
Rp möter en kontakt som i förbigånde avslöjar att han/hon misstänker "Den stora Konspirationen!" Eftersom detta är så mystiskt måste man iakttaga sträng försiktighet. Ingen får veta att kontakten misstänker detta "Den stora Konspirationen!"
Därför undrar kontakten om rp kan undersöka "Den stora Konspirationen!" åt honom/henne, under förutsättning att ingen annan får veta att de är anlitade av Kontakten. Först när de har goda bevis kan de saliggöra världen och befria den från "Den stora Konspirationen!" :gremsmirk:

Kapitel 2
Rp undersöker "Den stora Konspirationen!" och får vissa ledtrådar, men behöver skaffa flera för att vara helt säkra på vad som döljer sig bakom "Den stora Konspirationen!" :gremsuck:

Kapitel 3
Guess what- den onda organisationen/den ensamma psykopaten/Sauron inser att Kontakten har förstått att Kontakten är denne på spåret och har ihjäl Kontakten. Rp upptäcker under dramatiska former att Kontakten mörrrdats! :gremfrown: :gremfrown: :gremfrown: :gremfrown: :gremfrown:

Kapitel 4
Rp forskar vidare- men hör och häpna- de blir själva till slut anklagade för att ligga bakom mordet på Kontakten! *Det Irriterande Vittnet Som Alla Glömde Bort* kan nämligen gå ed på att detta såg rp träffa Kontakten på ett undanskymt ställe. Ameh...! Så klantigt! Men, men... :gremsuck:

Kapitel 5
Rp inser att de nu har två fiender, dels Lagens Långa Arm som vill fånga in och förhöra rp för mordet på Kontakten, men därtill: den onda organisationen/den ensamma psykopaten/Sauron lär vid det här laget ha förstått att det Kontakten tidigare var ensam om att förstå, nu är kunskap som rp har! :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Slutet
Rp letar vidare efter ledtrådar och kan till slut bevisa att den onda organisationen/den ensamma psykopaten/Sauron ligger bakom mordet på Kontakten, men att de dessutom låg bakom Den Stora Konspirationen! Frid, fröjd och en jädrans massa xp. :gremlaugh:

Alternativslut
Rp hittar bevis som räcker för att de ska klara sig undna Lagens Långa Arm, men bevisen räcker inte för att klarlägga vem som ligger bakom. Attans otur! Lagens Långa Arm röker fredspipa med rp, men den onda organisationen/den ensamma psykopaten/Sauron väser hest/skickar ett brev med urklippta bokstäver (gärna felstavat) att de ska hämnas. To be continued. :gremsmirk: :gremcool: :gremsuck:

---

Okej- nu ska ni i kort form försöka beskriva hur ni hade gjort ett kul äventyr av denna klichéernas kliché. Min idé kommer längre ned i tråden! Målet är inte att konstatera att klichén i sig är uttjatad, utan att försöka göra något spännande av den!

Eh...lycka till!

/Basse

Basenanji

Din favoritulv!
Radarstationen

Ok, så här vill jag göra:

Bakgrund
Det är sent femtital i USA. En liten grupp aliens har landat på jorden, klättrat upp i Klippiga bergen och gömt sig. Nu förbereder de Invasionen Av Jorden, något som kommer ta lång tid och kräva minutiös planering, tålamod och kontakter med femtekolonnare bland människorna. De har tex lyckats muta ett antal höjdare vid CIA som i utbyte mot överlevnad ska hjälpa rymdvarelserna att ta över jorden.

Mer Bakgrund
I New England (vafan, det måste finnas nån jävla anledning till att alla Stephen Kings böcker utspelar sig i den därna delstaten!) byggs det en ny radarstation, top-of-the-line. denna ska stoppa all sovjetisk spionsatellitsspaning eller nåt.
I Den Lilla Staden blir allt upp-och-nervänt när en stor militär organisation flyttar in och ändrar på stort och smått. Bland annat märker den Lokale Hygglige Sheriffen att militären helt plötsligt kan bestämma över honom. Ett antal Kloka Beslut trängs undan med hänvisning till "militära önskemål" Den Hygglige Sheriffen får vackert lyda, bita ihop och visa god min trots att hans Riktiga Kompisar får surt av militärens Enögda Byråkrater. Sheriffen förbereder hämnd.

Sheriffens hämnd
Sheriffen misstänker att Militären har gjort något Riktigt Korkat en bit bort från Den Nya Radarstationen. Det har de inte (men detta vet inte Sheriffen), tvärtom har utomjordingaran förstått att radarstationen är en viktig strategisk resurs och de har bett CIAagenterna att bygga ett extarutrymme i närheten så att utomjordingarna kan ta del av radarstationen. För att ringa hem och så.
När CIA-agenterna gör detta, råkar de döda Oskyldig Svart Man/Snäll Flicka/Valfri Boyscout och det är detta mord som Sherig´ffen råkat snubbla över. Han tror att militären dödat oskyldig och nu av prestigeskäl vill dölja detta. Rättsskandal!
Sheriffen ser sin möjlighet att återfå sin forna status i Den Lilla Staden.

Men, detta kan han inte undersöka själv- varpå han ber spelarna. Förlåt, han ber rollpersonerna göra detta förstås.

Enter Rp!
Rp har ett möte med Sheriffen På Undanskymd Plats.
(Här planteras dessutom Viktig Ledtråd Som Spelarna Inte Tänker På I Stridens Hetta)
De undersöker Märklig plats och inser att Skumma Saker är i görningen.

Därefter blir Sheriffen mörrrrrdad, av slemmig CIA-agent. Rp återvänder till Den Lilla Staden bara för att upptäcka att deras kontakt blivit gruvligt nedgjord! De hittar fler bevis och det mystiska ter sig ännu mer mystiskt- tills den lokala polisen vill förhöra rp. Irriterande Vittne har pekat ut dem.
Detta görs under retsamt Öppna former, varpå spelarna förstår att den/dem som ligger bakom det mystiska nog vill åt rp också! Jävlars också! Dubbel otur!

Slutjakt
Rp får samla ihop de sista ledtrådarna under de förutsättningar det innebär att ett gäng Klantiga Deputys försöker fånga dem. Dessutom kommer de Uppenbart Misstänkta, som tex militärerna vid Radarstationen att beblanda sig och göra livet surt för rp.

Rp kan till slut skrapa ihop nog med bevis (mordvapen samt Annan Viktig Grej) för att sätta dit slemmig CIA-agent. Förstås då de till slut inser att den viktiga ledtråden som planterades tidigt är en väg framåt.

Men, de har inte nog med bevis för att kunna peka ut rymdvarelserna. Rp förstår att rymdvarelserna är här, men kan inte gå till tidningaran (eller motsvarande) med denna rysliga nyhet. Vem skulle tro dem? To be continued...

(I mitt favvoexempel så skulle detta äventyr inleda en modern fortsättning, spelarna får göra karaktärer som lever idag och som hittar dessa gamla bevis. Då är det så dags! Rydvarelserna är I Full Färd att Ta Över Jorden, om inte dessa rp stoppar dem!)

Ok, nu är jag lite stressad, men vad tycks? Skulle detta kunna funka?

/Basse, gör det bättre själv då... :gremgrin:

Marukusu

Hero
Moskau, Moskau.

Moskva, 2020-tal.
USA:s ekonomi kollapsar totalt efter den värsta börskraschen sedan 1929 och drar med sig större delen av resten av världen in i avgrunden.
I Ryssland som präglats av auktoritär stabilitet och ökad ekonomisk tillväxt det senaste decenniet så är folkets frustration enorm och missnöjesgrupper såsom ultranationalister, stalinister och obskyra domedagssekter ökar sina medlemsantal chockartat samtidigt som tjetjenska separatister återupptar sina terrorhandlingar för att spä på kaoset.

Rollpersonerna spelar privatdetektiver med förflutet som agenter inom FSB eller GRU och kontaktas av Valentina Krylova, en smokin’ hot underklädesmodell, skådespelerska och etablerad nöjesprofil i Moskva. Det visar sig att Valentina under en vistelse på den hippa baren Muzjik i Moskvas finare kvarter råkade bevittna en konversation mellan inrikesminister Viktor Morisovitj och en fet, slemmig och cigarrökande typ med vad som föreföll vara fängelsetatueringar på händerna.
Valentina, som den goda medborgaren hon är, sålde snabbt storyn till en vän inom skvallerpressen och det dröjde inte länge innan denna skvallerjournalist hittades torterad och mördad i sin egen lägenhet. Döm också av Valentinas förskräckelse när hotbrev (med bokstäverna utklippta från tidningar och dålig stavning, givetvis) började dimpa ner i brevlådan…

Då Våra Hjältar absolut inte kan tacka nej till att hjälpa denna väna jungfru i nöd (…eller hennes generösa betalning), så börjar de nysta i affären.
Genom att spöa skiten ur golare och annat samhälleligt träck så får de ur livsviktig information om den skumma typen som inrikesministern talade med på Muzjik. Denna skumma typ är ingen mindre än Daniil Vjazin, en ökänd gangster med hundratals människors liv på sitt icke-existerande samvete och en centralfigur inom rysk organiserad brottslighet.

Genom skuggning, buggning och allmänt rotande i andras affärer så faller pusselbitarna så småningom på plats: inrikesminister Morisovitj är i hemlighet homosexuell och blir utpressad av Vjazin att bl.a. ”råka titta åt andra hållet” när brott begås.
Vad RP inte vet är att deras snokande har upptäckts av Vjazin och maffian, som i sin tur har planerat en gruvlig hämnd på snokarna för deras snokighet. Kort efter att en av RP upptäcker att hans pistol är mystiskt försvunnen och RP åker hem till Valentina för dela med sig lite av sina snokingresultat så hittar de henne brutalt nerskjuten med – just det – RP:s pistol (!!!).
Milisen anländer snabbt efter ett anonymt tips och anklagar RP på plats för mordet!

En vild shootout med obligatorisk biljakt genom Moskva följer.

RP går under jorden och bosätter sig tillfälligt i en knarkarkvart belägen i källaren till det nergångna lägenhetskomplexet ”Revolutionens Seger” och förutom de inneboende limsniffarna så har de både ryska maffian och lagens långa arm (…som ju kontrolleras av maffian) att tampas mot.

Men håll i sarafanerna, flickor: efter gediget snokande, hotande och milisdodgande så har RP tillräckligt med bevis för att rentvå sig själva (nya vittnen och alibi träder fram efter ”löften” om beskydd, inrikesministern övertalas att komma ut ur garderoben, maffians inflytande kommer ut till allmänheten somehow).
Vjazin och hans posse hamnar bakom lås och bom i nerpissade sibiriska gula… eh, federativa fängelser och RP ges nya identiteter för att skyddas från vedergällning.

Slutet gott, allting gott... tills vidare.

Part deux:
Vjazin rymmer från fängelset och suktar efter hämnd, inrikesministern mördas av ultranationalister p.g.a. sin sexuella läggning vilket spär på det redan instabila politiska läget, avfälliga generaler i armén viskar om statskupp, tjetjenska terrorister lägger vantarna på en gammal sovjetisk kärnstridsspets…

Kan RP rädda Moderlandet än en gång från kaos och undergång?

(Regelmässigt skulle det nog kunna passa till Noir eller Neotech... eller GURPS.)

Marukusu

Hero
Re: Du är grymmast!

"Du vann utmaningen!"

Woohoo!! Kickass!!!1
Det var riktigt hårigt där ett tag med tanke på den hänsynslösa konkurrensen. Jag vill tacka mina föräldrar, släkt och vänner samt alla lökiga böcker och filmer som inspirerat mig - utan er hade jag inte varit den segrare jag är idag!

...Allt löjligt bjäfs åsido var det riktigt synd att ingen annan skrev något. Cool kliché tycker jag, definitivt användbar.