Simon
Swashbuckler
Jag läser tyvärr inte så mycket på Apocalypse Worlds egna forum (tyvärr eftersom jag ofta stöter på bra saker när jag gör det), men nu tittade jag in helt kort och såg den här godbiten. Det är härifrån, ett svar på att en person som just ska spelleda AW för första gången frågar hur långa kampanjer brukar bli (och efterfrågar allmänna tips, också):
Fast tyvärr har jag själv inte lyckats spela någon kampanj i mer än fem sessioner (dock har jag nått till gränsen av unseen future efter två pass! ), så den biten är jag vansinnigt sugen på. Att kanske ta sig samman och verkligen hålla sig till en kampanj ett tag. Eller till och med återuppta någon som man redan spelat lite i...
Nån mer som känner igen sig? Eller tycker motsatt? Eller som inte är så bekant med spelet som undrar vad vi pratar om?
Jag upplever det likadant, att de gånger spelet har hackat på något sätt så har jag i efterhand insett att det var på grund av att vi inte spelade exakt by the book.As long as your players and yourself enjoy themselves I guess. But really if you don't last at least five-six sessions you might be doing it wrong. After that, things get huge - like cosmic-scale huge - and it's a shame to miss that part of the game.
My first and foremost advice is play by the book. Try to forget you have played other RPGs before and read the book as you would read any other rulebook for any other game, and when in doubt, refer to the rulebook. I know it sounds a recipe for disaster but that's not your daddy's Rolemaster. The rules are easy and sound.
For example, when I first MC'd a AW game, I didn't care much for MC moves. I thought "well, that's what I'd do anyway in any other game" but no. You get to do one move, maybe two when they snowball, but then it's their turn, and you have to wait for an opportunity to make your next move when the game allows you to, i.e. somebody misses a roll, a PC move tells you to or everybody's looking at you to say something. And that changes everything. Because it lets the players breathe and react without you piling up on them unwillingly. And it's not that restrictive, because the MC's moves aren't really about what you're saying but more why you're saying it in the context of fiction. I mean I could fill books with different ways of announcing future badness or inflicting harm.
Really, the more I MC that game, the more I stick to the rules, and the more my players enjoy the game. When something's off during the game, go back to the book and read that rule again. Often you'll find you were just doing it wrong. It's that well done.
Fast tyvärr har jag själv inte lyckats spela någon kampanj i mer än fem sessioner (dock har jag nått till gränsen av unseen future efter två pass! ), så den biten är jag vansinnigt sugen på. Att kanske ta sig samman och verkligen hålla sig till en kampanj ett tag. Eller till och med återuppta någon som man redan spelat lite i...
Nån mer som känner igen sig? Eller tycker motsatt? Eller som inte är så bekant med spelet som undrar vad vi pratar om?