Nekromanti Kluriga uppgifter ?

Johan K

Gammal & dryg
Är ledare inom Friluftsfrämjandet & jag skulle behöva lite kluriga uppgifter som man kan utsätta sina lufsare för. Gjärna lite praktiska klursaker saker som man kan utsätta dem för, så de får tänka till lite..
Så, min fråga här till er.. Sitter ni på lite kul saker som är kluriga & vill dela med er. Så vore det ämlans trevligt !

/ Johan K, som vore ämlans tacksam före lite tipps.

Wilmer

Hero
Som scoutledarassistent för barn i just den åldern måste jag fråga:

Hur smarta är de?

Roliga kluriga uppgifter är sammarbetsuppgifter, staffetgrejer är tråkiga eftersom man bara poolar allas individuella åstadkommanden. Om de inte redan gjort det till leda kan de få göra saker som att ställa sig i åldersordning utan att prata eller ta sig igenom ett "spindelnät" gjort att snören mellan två träd, varje hål får bara användas en gång så om de är listiga kryper en igenom först och sedan hjälps de åt att lyfta varandra genom hålen och sparar ett lätt hål till sist.

Zire

Swashbuckler
En kul uppgift är att alla deltagare har en ögonbindel (så att de inte ser någonting [kräver alltså en någorlunda öppen yta]) och sedan får en bokstav som de tillsammans ska bilda (ståendes, de behöver inte lägga sig på marken). Alltså, får de bokstaven "I" så behöver de bara ställa sig på ett rakt led, för bokstaven "V" två led som går ihop etc. Alla måste ingå i bokstaven för att det ska räknas och ledarna bestämmer när det är bra nog.
Deltagarna kan alltså inte se, men prata och försöka organisera sig för att lösa uppgiften. Kruxet är dock att om du som ledare klappar någon på axeln en gång så får denne person inte prata. Klappar du personen på axeln ytterligare en gång så får denne prata igen.

Förmodligen så kommer någon eller några ledare att upptäckas, de kommer att styra upp hur folk ska stå, förflytta sig o.s.v. Det är skitkul att tysta dem när de har kommit halvvägs in i en komplicerad plan för att bilda någon besvärlig bokstav (som "R" t.ex.) och tvinga några andra att ta över därifrån.

Ett tips är att börja enkelt, med typ "I", "L" eller nått sånt så att de blir varma i kläderna innan man börjar tysta folk (gör man inte det så kommer det efter ett tag bli att samma personer styr upp hela tiden).

Det går att ha ganska mycket folk, 10-20 stycken eller så. Har man för få så fungerar det inte, har man för många så får man se upp så att det inte tar för lång tid. Man kan då istället dela upp dem i två (eller fler) lag och låta dem tävla mot varandra för att se vem som först lyckas bilda bokstaven.

Edit: En detalj dock, jag har aldrig testat det med några som har varit yngre än 20, så man får kanske vara lite mildare med bedömningen av bokstäverna och så (och kanske hålla ner antalet deltagare / göra flera lag) för att förenkla.

Johan K

Gammal & dryg
Well, dumma är de inte.. De är ganska företagsamma, för det mesta iaf. =)
Ska testa det med spindelnätet.

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Ja, det här var ju en kul grej med bokstavsgrejen ju. Det måste jag bara testa !!

Vicotnik

Den onde
Staff member
En annan rolig blind grej man kan göra är att dela upp gruppen i två. Sen förser man alla utom en i varje grupp med ögonbindel och sen ställer man alla på ett led och de ska ha båda händerna på axlarna på personen framför sig. Personen utan ögonbindel längst bak.
Uppgiften är att de ska ta sig igenom en lättare labyrint och det enda sättet de får komnusera med varndra är genom att klappa på axlarna. Personen som går längst bak (utan bindel) ser ju hur banan ser ut, men de gör inte de övriga. Så hans/hennes uppgift är att guida dem igenom labyrinten med hjälp av klappningar på höger respektiven vänster axel för dem att svänga.

Vicotnik - Som kanske misslyckas med att förmedla sin tanke.

Pilzefrau

hon/henne
Det där har jag gjort, men som tävlingslek. Man har flera lag, där varje lag är en ubåt. Personen längst bak får titta och styra. Klapp på båda axlarna samtidigt är "avfyra torpeden", varpå den längst fram springer så snabbt den vågar rakt fram. Om den träffar en annan ubåt förstörs den och torpeden går tillbaks till sin ubåt och blir kapten längst bak. Så kör man tills bara en ubåt är kvar.

Pilzefrau

hon/henne
Men hallå förresten, du är ju friluftsnisse. Hänger du bara med Lufsarna, eller finns det chans att se dig på något TVM-ting?

Johan K

Gammal & dryg
Well, ska föröska komma iväg på TVM-ting. Det är en jälvklarhet !! Vi hade et mellanting här nere i skåne, som jag tyvärr missade.
Så leta upp TVM Lund, så vi ses mot all förmodan där.

/ Johan K, som för övrigt tackar för tippsen i tråden !