Nekromanti Klurigheter för er alla

Flurtis

Hero
Nu är det dags för en fråga :gremlaugh:

Mitt trådlösa nätverk har krånglat enormt förut. Nu krånglar det ännu mer:

Dr.Flurtis lägger fram symptomen.

-Iblant kan jag koppla upp på internet iblant inte.
-När jag kopplar ifrån modemet till datorn med nätverksladd fungerar det alltid
-När jag kopplar ifrån routern till datorn via nätverksladd fungerar det alltid
-När jag gör en ipconfig så visar den en IP:adress på det trådlösa nätverkskortet som är helt upp åt väggarna från den IPadress som visas på det vanliga nätverkskortet (dvs den med nätverksladden).

Routern är relativt ny ca 4-6månader. Det trådlösa nätverkskortet är något år gammalt.

Kan det va så att mitt nätverkskort inte uppdaterar den dynamiska ip-adressen? Eller är det routern som inte ger ut rätt ip-adress via det trådlösa nätet?

Rent ut sagt, vilken ska jag slänga i soptunnan, Routern eller det trådlösa nätverkskortet?

För övrigt märks det en stor skilland i hastighet när jag surfar med tråd till routern jämförelseviss när jag surfar trådlöst.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Re: Lite frågor

Hur mycket uppåt väggarna är de tre första likadana typ 192.168.1.xxx och det skiljer sig åt på just xxx. Du bör få olika adress om du går via trådlöst eller kabel, men de första tre grupperna bör vara lika. Dock får du en helt annan adress om du går direkt från modemet in i datorn utan att koppla in router.
Adressen har nog inte en siffra rätt. När jag kollade IP adresserna så tror jag att jag aldrig hade nätverksladen inkopplad igenom routern, så det kan vara därför ipadressen var så uppåt väggarna. Jag kan kolla upp tills imorgon vad IP adressen blir ifall man kopplar sladen igenom routern.

Är du säker på att du kopplar upp mot din router varje gång, så att det inte är någon grannes. Kolla att datorn inte är allt för promiskuös i sitt val av trådlöst nätverk.
Jag bor så lågnt ute på landet att jag kan springa runt naken i trädgårn och sjunga heliga natt utan störa någon. Det närmsta trådlösa nätverket man kan komma förutom mitt eget är nog min bilradio :gremwink:

Routern är en D-link DIR-655
Nätverkskortet är Intel PRO/Wireless 3945ABG
Kryptering vet jag inte

För övrigt surfar jag trådlöst ikväll, men det går fram och tillbaka, iblant kan det vara dött i flera veckor för att sedan helt oförklarigt komma igång igen.

//Flurtis

Flurtis

Hero

Då ska vi se:

Operativsystem: XP
Version för drivrutin på kortet: 10.1.0.13

Jag försökte uppdatera drivrutinen men fick till svar att det inte gick att hitta någon bättre drivrutin.

Jag har prövat att stänga av både datorn och routern ett flertal gånger utan resultat.

//Flurtis, som uppskattar hjälpen

Flurtis

Hero

Suveränt! Nu är drivrutinen uppdaterad. Det ska bli kul att se ifall det blir någon skillnad. Om du inte bodde så jäkla lågnt bort skulle jag kasta till dig ett sexpack som tack för hjälpen. Om du dyker upp på GothCon till våren så lovar jag att bjuda på något gott i Baren som tack.

//Flurtis