Nekromanti Klydd med 3.5

Lycan

Hero
Hur vet man egentligen om ett D20-supplement är v.3 eller v.3.5? Har detaljstuderat böckerna utan att kunna utröna några direkta regelbundenheter... :gremtongue:

- L

Organ

Out of time, out of mind
Borde inte det stå i början? Inte ens ett hemsnickrat äventyr som någon lagt ut på sin hemsida brukar missa att specificera vilken version det är avsett för i det finstilta. Eller är det bara jag som haft tur?

/Anders.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
På d20-supplement brukar det stå nåt i stil med "For Revised 3rd Edtition Roleplaying" eller dylikt. Har du möjlighet att kika i boken kan du alltid kolla efter om färdigheten Wilderness Lore nämns (3.0) eller om Survival är med (3.5).

Sen kan du ju alltid säga vilka böcker det är så är det säkert nån som har koll eller kan luska åt dig... :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Ja, det här är irriterande. Man får titta efter små tecken som redan nämnts i tråden.

Ibland står det finstilt något om 3.5 bland författarnamn och rättighetsförsäkringar i början.

I värsta fall kan man titta på utgivningsåret. 3.5 kom ut under mitten av 2003. Är produkten från 2004 eller senare är det alltså troligt att den skall användas med 3.5.

Torbjörn

Swordsman
Spelar det så stor roll då?

Spelar det egentligen så stor roll om det är v 3 eller v 3.5? För min egen del, som mest är på jakt efter äventyr och annat gott fluff, är det oväsentligt om det är v 3 eller v 3.5. Huvudsaken är att det är välskrivet och inspirerande. Jag skulle inte ha avstått från att ha köpt City of the Spiderqueen eller Silver Marches bara för att de är till v 3.

Men för crunch-fantasten som är ute efter att optimera är läget kanske annorlunda?

Torbjörn

Pom

Swashbuckler
Re: Spelar det så stor roll då? [ANT]

Men för crunch-fantasten som är ute efter att optimera är läget kanske annorlunda?
Nja, man behöver väl inte hålla på med optimering för att tycka att det är bekvämt att allt uttrycks med samma språk.

Nej precis. Jag menar, ta som exempel att allt som handlar om Rangers (o-fluffmässigt då) i 3.0 är helt annorlunda i 3.5 eftersom den är så omgjord.
MEN om man inte är ute efter saker där siffror är inblandade så spelar det ju ingen roll. Jag menar jag köpte 2nd ED Forgotten Realms setting på SnöCon! En setting blir ju aldrig gammal!

Pom

Swashbuckler

MEN om man inte är ute efter saker där siffror är inblandade så spelar det ju ingen roll. Jag menar jag köpte 2nd ED Forgotten Realms setting på SnöCon!
Absolut! Och då kan man ju också använda sig av saker till helt andra spelsystem.

Torbjörn

Swordsman

MEN om man inte är ute efter saker där siffror är inblandade så spelar det ju ingen roll
Det var väl ungefär det jag var ute efter. Är man ute efter fluffiga saker skall man köpa det som verkar bäst, oavsett om det är v 3 eller 3.5. För oss fluffare finns inte tillräckligt mycket bra att välja mellan för att vi ska kunna försaka något enbart pga fel version.

Torbjörn - fluffare