Knep för att göra hyfsat snygga kartor digitalt

Man Mountainman

Storsvagåret
Låt säga att jag gjort en karta eller ett diagram till något äventyr jag skrivit. Jag har förmodligen skissat upp det väldigt funktionellt, utan att bry mig allt för mycket om estetik. Kanske på papper, kanske i något digitalt verktyg som excalidraw.

Nu, låt oss säga, vill jag omvandla denna karta/diagram till något lite mer presentabelt för att eventuellt publicera det. Jag skulle förstås kunna sätta mig och göra det för hand, men jag föredrar att arbeta digitalt när möjlighet finns. Jag har mjukvara i stil med Photoshop, Gimp och liknande.

Jag förstår att detta är en färdighet som man kan ägna en livstid åt att bemästra, men det måste samtidigt finnas olika smarta knep, genvägar, resurser osv. som kan göra processen lite enklare.

Jag tänkte att detta kunde vara en tråd där man kan dela med sig av sådana knep.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alltså, jag vet inte. Jag gör kartor och diagram i Illustrator, men mina metoder är alla onödigt långsamma och manuella och bygger på en kombination av perfektionism och av att jag genuint gillar att sitta och pilla med vektorgrejer…

Men; alla diagram jag till exempel presterat till mina Delta Green-äventyrs-recensioner (som jag ska återvända till en vacker dag) är gjorda i det eminenta onlineprogrammet draw.io . Kanske inte så många steg upp från Excalidraw, men jag tycker det är enkelt att göra dugliga diagram i det åtminstone.

Annars sitter jag som sagt i Illustrator och jobbar med lager och med grupperingar och med att manuellt flytta runt punkter så de ligger där jag vill att de ska ligga… Vad kan jag tipsa om där? Det blir enklare att göra cleana diagram om man använder rutnät.

Kartor är svårare. Jag är fortfarande rätt usel på miljö/utomhuskartor; det finns väl en anledning till att jag mest brukar göra isometriska inomhuskartor. När jag ska göra utomhuskartor brukar jag sno grund-former från t.ex. openstreetmap (och credda dem, som man måste) och bara typ plocka bort det jag inte är intresserad av, merge:a former som behöver förenklas, och välja egna fyllnadsfärger och sånt. På sistone har jag blivit förtjust i hur stadskartor ser ut om man bara ritar i vägarna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jamen det här är väl utmärkta tips. Vad mer ryms i det där t.ex.-et?
Jag hade för mig att jag hade nån mer tjänst i åtanke, men det verkar tyvärr mest vara OSM som har kartor man faktiskt får använda (de har en licens). Så det som rymdes där var nog mest mitt dåliga minne =)

Sen kan det vara lite klurigt att få ut data från OSM – det är ju hemskt mycket data som finns i deras system och om man vill ha en hyfsat stor del av t.ex. ett land så blir det lurigt. Dels för att hemsidan inte medger nerladdning av så stora områden och dels för att man skulle få många gigabyte av info man kanske inte är så intresserad av.

Jag har för mig att jag använt mig av programvaran QGIS eller något liknande för att få ut data som jag sedan exporterat som svg (eller pdf?) och ploppat in i Illustrator. Det finns tutorials på youtube men jag vågar inte länka någon eftersom jag inte kan svara för hur väl de funkar =)

Sen skulle jag nog idag snarare försöka få in datan i Affinity Designer tror jag; Illustrator är bra på många sätt men det är otroligt segt när man jobbar med tunga filer. Affinity är mer modernt och flyter på även med rätt fläskiga dokument.

Caligo

Swashbuckler
Och här har du hur mycket som helst i ämnet - både rita för hand och med dator. Jag heter Carnifex där men inte aktiv numera:

Man Mountainman

Storsvagåret
Och här har du hur mycket som helst i ämnet - både rita för hand och med dator. Jag heter Carnifex där men inte aktiv numera:
Jo, ok, visst... jag förstår att det finns tusen olika tutorials man kan läsa, osv. Men kanske kan du destillera din samlade visdom till några smarta tips? Grejer man inte tänker på, enkla misstag att göra, eller saker som ger mycket bang for the buck, så att säga? Det kan ju vara sådant som krank tipsade om, sidor med resurser. Eller specifika digitala tekniker, eller tips på hur man stiliserar vissa landskapselement, eller så? (Lite som denna tråd då, fast för kartor).

Caligo

Swashbuckler
Jo, ok, visst... jag förstår att det finns tusen olika tutorials man kan läsa, osv. Men kanske kan du destillera din samlade visdom till några smarta tips? Grejer man inte tänker på, enkla misstag att göra, eller saker som ger mycket bang for the buck, så att säga? Det kan ju vara sådant som krank tipsade om, sidor med resurser. Eller specifika digitala tekniker, eller tips på hur man stiliserar vissa landskapselement, eller så? (Lite som denna tråd då, fast för kartor).
Tänkte att det är en bra sida med smarta tips, tutorials, grafiska resurser, info om alla kartprogram. Alla sorters tekniker. Alla stilar. Men som sagt: Jobba i lager och lagerstilar i Photoshop.
Här är 15000 kartsymboler och karttexturer som bara är att slänga in i Photoshop. Mest för dungeons:

Oscar Silferstjerna

Dry Martini och semla är en underskattad kombo
Om man, som jag, använder Procreate finns det mängder av stämplar och borstar att köpa på Etsy. Jag tänker då både på objekt till mer översiktliga fantasykartor (större områden) och kartor av typen deckplans. Vill man göra deckplans till mer moderna miljöer (lägenheter, villor etc), så kan man köpa Procreate-stämplar som mäklare använder sig av. Jag hade dock ändrat på en del av detaljerna, men man får i alla fall en hyfsad grund att stå på. Den som är intresserad av genrer som cyberpunk, zombies och skräck kan också välja mellan ett stort utbud av olika borstar och stämplar, till synes av varierande kvalitet.

Även för den som använder Photoshop finns det mycket att köpa på Etsy. Jag har ingen färsk erfarenhet av detta program men ser att det finns hyfsat mycket att välja mellan.

Har inte heller provat Inkarnate, som är särskilt anpassat för att göra kartor till just rollspel. Om jag skulle använda den tjänsten skulle jag förmodligen göra en hel del efterarbete i Procreate. Inkarnate är i första hand ämnat för fantasygenren, men jag tror att det även finns en del tillägg för sci fi. De Inkarnate-kartor jag har sett har i mina ögon lite för mycket datorspelskänsla, men det är möjligt att det har blivit bättre med åren. Det verkar finnas ett stort Inkarnate-community med folk som gör (säljer?) egna tillägg.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Wacombräda är ett måste! Och, om du jobbar i Photoshop (och inte i Illustrator) så kör med alldeles för hög upplösning, om de ska tryckas. Annars kommer det se ut som skit. Kan ju också vara så att du bestämmer dig för att zooma in och då kommer din karta fortfarande hålla.

clarence redd

FrostByte Books
Jag ritar inte kartor så ofta och oftast inte till fantasy. Men det finns några tekniker som jag tror är ganska generella. Illustrator är poppis, men jag föredrar Photoshop.

Om det ska bli en finkarta i färg, börja med ett inskannat papper som bakgrund. Se till att det är tillräckligt stort och har bra upplösning.

Fota av din skiss med mobilen och lägg som bakgrund i ett eget lager. Sätt opaciteten på 30-50%. Kalkera av linjerna med penselverktyget, en Path eller ett markeringsverktyg. En ritplatta är schysst, men jag kör med styrplattan på min laptop.

Linjer brukar bli finare om lagret har blandningsläget Darken. Då ser de mer integrerade ut i själva pappret. Opaciteten kan också sänkas lite (70-90%).

Undvik helt svart färg till linjer. Mörkt brungrå, blågrå och varmsvart ser mer naturligt ut. Mörkrött kan också vara snyggt för att märka ut vissa objekt.

Använd olika bredd till olika typer av linjer, så blir kartan mer lättläst. Tjockast för kustlinjer och nationsgränser. Kustlinjer är ofta dubbla med en tjock och en tunn linje. Vattnet närmast kusten skrafferas för att det ska bli extra tydlig.

Jag brukar också göra linjerna lite oskarpa (Blur-filtret 0.3-1.0). Zooma in på en referenskarta och försök matcha oskärpan.

Jag föredrar kartor med ett fåtal diskreta färgytor. Eller enbart linjer och symboler. Mättade och/eller mörka färger kan göra en karta svårläst, när all information pockar på uppmärksamhet.

Berg och skogar är inte så svåra att lära sig rita i Tolkien-stil. Men det finns också många färdiga penslar - eller egentligen stämplar - att ladda in i Photoshop. Skrafferingen längs kustlinjen finns också som färdig pensel.

Den här sidan tipsade någon om nyligen. Många fina varianter, hämtade från historiska kartor:

Kolla också på hans kompassrosor, skepp och havsmonster. Riktigt tjusiga.