qass
Veteran
Hejsan!
Har nu suttit och funderat ett tag angående Eons och N2s färdighetssystem, vilket jag tycker fungerar förhållandevis bra. Konsekvent och enkelt kan man väl sammanfatta det hela som.
En sak stör mig dock något. Nämligen default-systemet (besläktade färdigheter) (jfr GURPS default-system). Antag att en person är en duktig matematiker, säg färdighetschans 14. Denna person är, enligt besläktade färdigheter, också hyfsad på till exempel fysik (+Ob1T6). Omräknat borde dennes FC i fysik ligga kring 10. Cirkus. (Har ej räknat med ökad fummelrisk).
Så långt allt väl. Men hur blir det då om denne hypotetiska person får för sig att lära sig mer fysik, förutsatt att FC i fysik är noll (eller <10 för den delen..). Jo denne måste börja om från scratch, alternativt bli en bättre matematiker, vilket jag finner föga realistiskt.
Hur kan detta lösas? Behöver det lösas?
En ide är att räkna om som ovan. Blir ganska mellan tummen och pekfingret så att säga... Enligt min mening inte en bra variant.
Annars kanske en bonustärning alternativt halverad tid vid studier/erfarenhet/undervisning går.
Hur gör man under karaktärsskapandet? Också en knepig fråga.
Synpunkter och ideer, någon?
Mattias, gillar CivIII, lovad varde Sid Meier, skapelsens fader
Har nu suttit och funderat ett tag angående Eons och N2s färdighetssystem, vilket jag tycker fungerar förhållandevis bra. Konsekvent och enkelt kan man väl sammanfatta det hela som.
En sak stör mig dock något. Nämligen default-systemet (besläktade färdigheter) (jfr GURPS default-system). Antag att en person är en duktig matematiker, säg färdighetschans 14. Denna person är, enligt besläktade färdigheter, också hyfsad på till exempel fysik (+Ob1T6). Omräknat borde dennes FC i fysik ligga kring 10. Cirkus. (Har ej räknat med ökad fummelrisk).
Så långt allt väl. Men hur blir det då om denne hypotetiska person får för sig att lära sig mer fysik, förutsatt att FC i fysik är noll (eller <10 för den delen..). Jo denne måste börja om från scratch, alternativt bli en bättre matematiker, vilket jag finner föga realistiskt.
Hur kan detta lösas? Behöver det lösas?
En ide är att räkna om som ovan. Blir ganska mellan tummen och pekfingret så att säga... Enligt min mening inte en bra variant.
Annars kanske en bonustärning alternativt halverad tid vid studier/erfarenhet/undervisning går.
Hur gör man under karaktärsskapandet? Också en knepig fråga.
Synpunkter och ideer, någon?
Mattias, gillar CivIII, lovad varde Sid Meier, skapelsens fader