Nekromanti Knepig frågeställning

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
Hejsan!

Har nu suttit och funderat ett tag angående Eons och N2s färdighetssystem, vilket jag tycker fungerar förhållandevis bra. Konsekvent och enkelt kan man väl sammanfatta det hela som.

En sak stör mig dock något. Nämligen default-systemet (besläktade färdigheter) (jfr GURPS default-system). Antag att en person är en duktig matematiker, säg färdighetschans 14. Denna person är, enligt besläktade färdigheter, också hyfsad på till exempel fysik (+Ob1T6). Omräknat borde dennes FC i fysik ligga kring 10. Cirkus. (Har ej räknat med ökad fummelrisk).

Så långt allt väl. Men hur blir det då om denne hypotetiska person får för sig att lära sig mer fysik, förutsatt att FC i fysik är noll (eller <10 för den delen..). Jo denne måste börja om från scratch, alternativt bli en bättre matematiker, vilket jag finner föga realistiskt.

Hur kan detta lösas? Behöver det lösas?

En ide är att räkna om som ovan. Blir ganska mellan tummen och pekfingret så att säga... Enligt min mening inte en bra variant.

Annars kanske en bonustärning alternativt halverad tid vid studier/erfarenhet/undervisning går.

Hur gör man under karaktärsskapandet? Också en knepig fråga.

Synpunkter och ideer, någon?

Mattias, gillar CivIII, lovad varde Sid Meier, skapelsens fader
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
tror du har missuppfattat det hela lite.

tärningen som läggs på gör det svårare. ska nämnda matematiker räkna ut exempelvis en supernovas strålningstid och har matte 14 och fysik 10. a nej förresten. dumt exempel. han måste juh anvöända båda de färdigheterna för att räkna ut det..
vi tar ett annat.
Greger är en rikitg hajjare på pistolskytte. han har vunnit flera fina pristalrikar i sin skytteklubb. han jobbar på Mustafas Weaps and Ammo Inc. och ska göra ett springschasuppdrag. han lassar upp en bössa på axlen (säg, en hagelbössa) och ska ge geväret och några patroner till Mohammeds Kebab AB runt hörnet, som behöver lite skydd från rån. på vägen blir han attacekrad av Elaka Emir som vill stjäla vapnet och sälja det till Mohammed själv. Greger som är en hajjare på att skjuta pistol (Pistol 16) men nästan aldrig hållit i ett gevär i hela sitt liv (gevär 6) ska nu till att skjuta Elakingen. han kan då välja att slå på sitt pistolvärde istället (eftersom han är bättre) men måste då slå en extra tärning, dvs det är svårare. han måste då komma under 16 med fyra tärningar. istället för att försöka komma under 6 med tre.

Har inte min regelbok här nu så att jag kan dubbelkolla (vi har nogaldrig använt den regeln, men jag har för mig att jag har tolkat den på detta sätt. iofs så brukar man inte totalskita i att skjuta gevär om man är så haj på pistol och är aktiv skytt, men det var bara ett exempel.

Och att bli bättre, om man har matte 14 och fysik noll, FÅR man inte använda sitt mattevärde för att slå mot ett fysikslag. eftersom man är helt obildad.
Matte och fysik är svåra, eftersom de egentligen inte hänger ihop SÅ mkt. Kemi och Fysik är mer närbesläktade (Atomlära, joner och elektroner går igen i de båda) och lättare att förstå att man har kunskaper lite i båda, eftersom det räcker att plugga det en för att hajja atomernas inre uppbyggnad (även om kvantfysiken går inte lite mer på djupet med kvarkar och netrinos och allt vad de nu heter.)

*trött, sova*
 

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
"tror du har missuppfattat det hela lite."

Nej. Det har jag inte. Jag gjorde omräkningen för jämförelsens skull. Använde för enkelhetens skull tabellerna för sannorlikhet i Eon2. Orkade inte räkna själv, märk också att dessa beräkningar är högst .

"Och att bli bättre, om man har matte 14 och fysik noll, FÅR man inte använda sitt mattevärde för att slå mot ett fysikslag. eftersom man är helt obildad."

Det får man enligt (den frivilliga) regeln om besläktade färdigheter [N2, s. 63]. Senare på sidan, angående mallar för färdigheter och dess besläktade färdigheter, står citat:
'...vilka eventuella andra färdigheter som den aktuella färdigheten är besläktad med. Den aktuella färdigheten går att använda i stället för de angivna färdigheterna, ..... (+Ob1T6).'

Här står inget om att man måste kunna något i en besläktad färdighet för att kunna aplicera regeln. Det står visserligen att SL har sista ordet. Men det gäller ju alla regler enligt regel 1. (eller den enda regeln) [N2, s. 6] [Eon2, s. 11].


"Matte och fysik är svåra, eftersom de egentligen inte hänger ihop SÅ mkt. Kemi och Fysik är mer närbesläktade (Atomlära, joner och elektroner går igen i de båda) och lättare att förstå att man har kunskaper lite i båda, eftersom det räcker att plugga det en för att hajja atomernas inre uppbyggnad (även om kvantfysiken går inte lite mer på djupet med kvarkar och netrinos och allt vad de nu heter.)"

Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Du anar inte hur många integreringar, derivator och annat tjafs man kan slänga in i fysik. Framför allt om man tittar på saker som förändras med tiden. Vidare vill jag påstå att kemi är en specialicering av fysik.

Kontentan av det hela är. Vill du bli en hejare på fysik måste du kunna din matte. Viss högskoleerfarenhet hos undertecknad pekar på detta. Det finns förmodligen en anledning till att placera de grundläggande (i högskoletermer mätt) mattekurserna före de tillämpade kurserna såsom fysik och signalbehandling.

Vad jag är ute efter är att om man är en höjdare i en färdighet borde man kunna lära sig en besläktad färdighet snabbare(enklare? baschans? whatever...) då man redan besitter delar av den kunskap som den besläktade innehåller. Detta resonemang gäller naturligtvis inte endast relationen fysik till matte och vice versa, utan borde gå att tillämpa på många fler färdigheter.

Det är detta problem som jag är intresserad av.

Mattias, termin tre, CivIng Datateknik Linkeboda.
 

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
Egen korrigering

""tror du har missuppfattat det hela lite."

Nej. Det har jag inte. Jag gjorde omräkningen för jämförelsens skull. Använde för enkelhetens skull tabellerna för sannorlikhet i Eon2. Orkade inte räkna själv, märk också att dessa beräkningar är högst ."


Slutade visst mitt i en mening där...

Jag skulle skriva att beräkningarna är högst ungefärliga.

Mattias
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Egen korrigering

Jag håller helt med dig på alla punkter. Detta är en svag punkt i reglerna. Men egentligen är den inte så viktig. Om man nu tycker det är så viktigt med fysik får man väl köpa lite från början.

Om man skulle lösa det genom att köpa fysik till 10 direkt (med förutsättningarna från ditt exempel) så får man nog problem med att allt blir lite för enkelt att höja. Men nog skulle det kunna bli billigare.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
I det fall du tar upp (matematik 14/fysik <10) vet jag inte om det egentligen är något problem. Betänk följande:

För att lära sig matematik 14 krävs en 7-he-es massa kurser (algebra, endim, flerdim, stats, transform osv osv osv zzzzz), som man till viss del lär sig genom att applicera på "verkliga" problem, oftast inom fysikområdet. Detta innebär att du kan RÄKNA på de fysikaliska effekterna, men har ingen aning om hur de uppkommer, och kan därför bara lösa den matematiska delen, men bara förutsatt att någon har givit dig den fysikaliska bakgrunden och den lösningsmetod som skall användas

Med dina <10 i fysik har du (till viss del) lärt dig bakgrunden till de fysikaliska fenomenen och kan ställa upp alla samband, men fysiken i sig ger dig inga kunskaper att lösa de ekvationer du ställer upp. Symbolhanteringen finns där (så du kan ställa upp din überintegral i fem dimensioner), men du kan inte räkna ut svaret.

(efter senaste tentan kändes det som jag själv hade fysik 14, matematik 3!!)
 
Top