Radin
Veteran
Jag har tyvär inte det näst senaste nummret av Codex så min fråga kanske är besvarad där. Hur som helst. Kraggsvärd har ju kasst BRYT då kraggbarbarerna tydligen är dåliga på smide och kraggsvärdet är ett utbankat spett enligt Krille. Sedan kollar man på Learam som smider finfina svärd då de kör med dvärgakol, vällning och en speciell lera samt att de bästa svärden tydligen ska smidas i Alarin. Då ställer man sig frågan: Vilket BRYT, Skada, S/I, STYK, Vikt får ett kraggsvärd om det görs av en Learamsmed som lärt sig smida kraggsvärd hos kraggisarna och nu smider lite åt dem. Utlandsjobb, ni vet.
Det bästa vore att ha en grundtabell för vapen, sköldar och rustningar där alla är gjorda på samma sätt med samma teknologi. På så sätt utgår alla från samma skala. T.ex träkol och smedja och standardutrustning o.s.v. Sedan skulle man kunna ha en annan tabell med effektivare utrustning och modifikationer för den. Ex. Ett Slagsvärd av standardmodell gör Ob3T6 i skada, har 14 i BRYT, STYK 7 och S/I är 3/4. Med dvärgakol kan du öka BRYT med +4 och med Learams vällningsteknik kan minska STYK och BRYT med -1 och ändå ha samma Skada. Använder du Learams lerkar för avkylning kan du öka BRYT med +1. Skulle du även använda dvärgarnas masugn kan du öka BRYT och Skada med +2. Givetvis kan modifikationerna fungera på andra hållet också som att man kan behålla ursprungliga BRYT (eller vilket värde det nu gäller) och minska vikten och därigenom STYK och kanske t.o.m S/I-värdet (isåfall värdet efter snedstrecket). Sen får vi inte glömma smedens skicklighet som illustreras med egenskaperna som det gavs exempel på i Eon 2.
Ni fattar principen. Alvglas och trä får nog vara i en annan kategori. Men metaller kan samsas om samma tabell. Man utgår från järn. Siluna, brons och andra metaller innebär att man helt enkelt modifierar enligt samma princip som ovan.
Sen ska bara nå'n knåpa ihop det. En framtida hantverksmodul som tar upp skillnader (i både text och värden) mellan metaller, trädslag (för bågar och båtar), ull och hår (för rep främst), stensorter m.m. Kom igen NeoGames, vi vet att ni vill innerst inne...långt inne...ni har bara inte märkt det än.
Radin
Det bästa vore att ha en grundtabell för vapen, sköldar och rustningar där alla är gjorda på samma sätt med samma teknologi. På så sätt utgår alla från samma skala. T.ex träkol och smedja och standardutrustning o.s.v. Sedan skulle man kunna ha en annan tabell med effektivare utrustning och modifikationer för den. Ex. Ett Slagsvärd av standardmodell gör Ob3T6 i skada, har 14 i BRYT, STYK 7 och S/I är 3/4. Med dvärgakol kan du öka BRYT med +4 och med Learams vällningsteknik kan minska STYK och BRYT med -1 och ändå ha samma Skada. Använder du Learams lerkar för avkylning kan du öka BRYT med +1. Skulle du även använda dvärgarnas masugn kan du öka BRYT och Skada med +2. Givetvis kan modifikationerna fungera på andra hållet också som att man kan behålla ursprungliga BRYT (eller vilket värde det nu gäller) och minska vikten och därigenom STYK och kanske t.o.m S/I-värdet (isåfall värdet efter snedstrecket). Sen får vi inte glömma smedens skicklighet som illustreras med egenskaperna som det gavs exempel på i Eon 2.
Ni fattar principen. Alvglas och trä får nog vara i en annan kategori. Men metaller kan samsas om samma tabell. Man utgår från järn. Siluna, brons och andra metaller innebär att man helt enkelt modifierar enligt samma princip som ovan.
Sen ska bara nå'n knåpa ihop det. En framtida hantverksmodul som tar upp skillnader (i både text och värden) mellan metaller, trädslag (för bågar och båtar), ull och hår (för rep främst), stensorter m.m. Kom igen NeoGames, vi vet att ni vill innerst inne...långt inne...ni har bara inte märkt det än.
Radin