Jade
Warrior
Har under mina filosofistunder rörande rollspel råkat på ett litet "problem" rörande svårigheter och dylikt... Jag menar, hur gör man när man har med riktigt stora typer att göra???
Ta ett väldigt förenklat exempel... En stor, eh, drake är ju omåttligt mycket starkare än, låt säga, en människa. Låt vår drake ha ett symboliskt värde av typ 50 (i nån mysko egenskap eller nåt) medan en människa har 10. Att uföra [handling] är siåså svårt. Kanske ska man tillsammans med tärningar komma över ett värde eller med antal tärningar komma under ett speciellt värde.
I fall 1, svårigheten för [handling] är 20. Detta resuterar då ju i att vår stackars människa måste anstränga sig lite medan draken knappt behöver lyfta en klo för att lyckas.
I fall 2 kan vi låta svårigheten vara 3T6. Återigen måste vår människa ha lite flyt för att lyckas medan draken kan utföra [handling] med bakbundna ögon...
Men tänk då om [handling] handlar om en likvärdig anstränging för båda parter? Det kanske handlar om att väva en besvärjelse, en handling som kanske kräver lika mycket av alla individer, oavsett art, folkslag, ålder etc? Hur hanterar man då detta?
Ska man ha olika svårigheter för olika starka typer? Alla med värden mellan 20-40 får +1T6 på sina handlingar, alla med värden över 40 får +2T6 på sina handlingar?
Eller ska man ha något slags "standardvärde" som individerna använder vid sina handlingar? (Öh?)
Vet inte om det här verkade särskilt vettigt.... jag kanske är ensam om det här problemet... Det förekommer nämligen i mitt egenhändigt tillverkade spel. Här är det, för att ta ett exempel, en normalansträngning att använda en besvärjelse, oavsett om personen i fråga är människa, enhörning eller drake. Här har jag gjort så att man delar in olika kreatur i olika grupper, baserade på hur höga värden de har. En grip får då +30 i svårgihet på alla sina handlingar...
Är detta vettigt? Kan det lösas på annat sätt?
Ta ett väldigt förenklat exempel... En stor, eh, drake är ju omåttligt mycket starkare än, låt säga, en människa. Låt vår drake ha ett symboliskt värde av typ 50 (i nån mysko egenskap eller nåt) medan en människa har 10. Att uföra [handling] är siåså svårt. Kanske ska man tillsammans med tärningar komma över ett värde eller med antal tärningar komma under ett speciellt värde.
I fall 1, svårigheten för [handling] är 20. Detta resuterar då ju i att vår stackars människa måste anstränga sig lite medan draken knappt behöver lyfta en klo för att lyckas.
I fall 2 kan vi låta svårigheten vara 3T6. Återigen måste vår människa ha lite flyt för att lyckas medan draken kan utföra [handling] med bakbundna ögon...
Men tänk då om [handling] handlar om en likvärdig anstränging för båda parter? Det kanske handlar om att väva en besvärjelse, en handling som kanske kräver lika mycket av alla individer, oavsett art, folkslag, ålder etc? Hur hanterar man då detta?
Ska man ha olika svårigheter för olika starka typer? Alla med värden mellan 20-40 får +1T6 på sina handlingar, alla med värden över 40 får +2T6 på sina handlingar?
Eller ska man ha något slags "standardvärde" som individerna använder vid sina handlingar? (Öh?)
Vet inte om det här verkade särskilt vettigt.... jag kanske är ensam om det här problemet... Det förekommer nämligen i mitt egenhändigt tillverkade spel. Här är det, för att ta ett exempel, en normalansträngning att använda en besvärjelse, oavsett om personen i fråga är människa, enhörning eller drake. Här har jag gjort så att man delar in olika kreatur i olika grupper, baserade på hur höga värden de har. En grip får då +30 i svårgihet på alla sina handlingar...
Är detta vettigt? Kan det lösas på annat sätt?