Nekromanti knepigt...

Jade

Warrior
Har under mina filosofistunder rörande rollspel råkat på ett litet "problem" rörande svårigheter och dylikt... Jag menar, hur gör man när man har med riktigt stora typer att göra???

Ta ett väldigt förenklat exempel... En stor, eh, drake är ju omåttligt mycket starkare än, låt säga, en människa. Låt vår drake ha ett symboliskt värde av typ 50 (i nån mysko egenskap eller nåt) medan en människa har 10. Att uföra [handling] är siåså svårt. Kanske ska man tillsammans med tärningar komma över ett värde eller med antal tärningar komma under ett speciellt värde.
I fall 1, svårigheten för [handling] är 20. Detta resuterar då ju i att vår stackars människa måste anstränga sig lite medan draken knappt behöver lyfta en klo för att lyckas.
I fall 2 kan vi låta svårigheten vara 3T6. Återigen måste vår människa ha lite flyt för att lyckas medan draken kan utföra [handling] med bakbundna ögon...

Men tänk då om [handling] handlar om en likvärdig anstränging för båda parter? Det kanske handlar om att väva en besvärjelse, en handling som kanske kräver lika mycket av alla individer, oavsett art, folkslag, ålder etc? Hur hanterar man då detta?
Ska man ha olika svårigheter för olika starka typer? Alla med värden mellan 20-40 får +1T6 på sina handlingar, alla med värden över 40 får +2T6 på sina handlingar?
Eller ska man ha något slags "standardvärde" som individerna använder vid sina handlingar? (Öh?)

Vet inte om det här verkade särskilt vettigt.... jag kanske är ensam om det här problemet... Det förekommer nämligen i mitt egenhändigt tillverkade spel. Här är det, för att ta ett exempel, en normalansträngning att använda en besvärjelse, oavsett om personen i fråga är människa, enhörning eller drake. Här har jag gjort så att man delar in olika kreatur i olika grupper, baserade på hur höga värden de har. En grip får då +30 i svårgihet på alla sina handlingar...

Är detta vettigt? Kan det lösas på annat sätt? :gremconfused:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men tänk då om [handling] handlar om en likvärdig anstränging för båda parter? Det kanske handlar om att väva en besvärjelse, en handling som kanske kräver lika mycket av alla individer, oavsett art, folkslag, ålder etc? Hur hanterar man då detta?
Är det verkligen Styrka som ska avgöra i sådana situationer? Har du ingen annan grundegenskap som Intelligens, Mental styrka eller vad du nu vill kalla det. Visserligen borde en drake ha ett högre värde i den än en människa, men inte lika mycket högre som i Styrka. Om en drake även är fem gånger så intelligent som en människa SKA det vara pisslätt för den att kasta en besvärjelse.
Hur ser resten av ditt system ut? Hur gör man för att slå in en dörr, klippa till någon eller kasta en besvärjelse? Det vore bra om du gav ett mindre hypotetiskt exempel på när det blir problem. Jag får för mig att ditt problem är att du måste göra handlingar svårare om det är någon som är bra på dem som ska utföra dem och om det är så, så är det något som är fel med systemet.

/tobias

Jade

Warrior
hm... i exemplet använde jag bara ett rent hypotetiskt "värde" som skulle kunna vara vad som helst i vilket system som helst...

i mitt system skulle det nog i det här fallet vara Visdom... och här har en genomsnittlig medelsvensson(människa) typ 8 i Visdom medan en drake (av medelsvår karaktär) har runt 70-80 i Visdom... att använda en normal besvärjelse är en normal visdomshandling.. då är svårigheten 10, tillsammans med värdet i visdom och en slumpfaktor(kort för övrigt) ska det alltså överstiga 10. människan måste ju anstränga sig lite, medan draken inte ens behöver blinka..
men nu stämmer inte det här med världen... :gremcrazy: för i världen så är det, för samtliga varelser, vare sig de är är drakar, människor, dvärgar, enhörningar eller gudarna vet vad, en relativt normal ansträngning. så det betyder med andra ord att det blir även en normal ansträngning för en drake...
den tillfälliga lösningen på det här problemet är att draken får en slags, eh, "storleksmodifikation" på alla sina handlingar. eftersom den är så stor så är det ju som är normalsvårt för en drake mycket, mycket, svårare för, tex, en människa. en "normal" handling för en drake(av medelsvår art) har med andra ord värdet 70 (kan ta fel här.. menmen).

min fråga är då? hur balanserar man det här? visst... systemet har sina brister, det är jag den första att erkänna, men nog måste det gå att lösa på något sätt.... den nuvarande lösningen känns inte tillräkligt tillfredställande, men den fungerar.

problemet uppstår iofs bara när det handlar om handlingar som kräver en likvärdig ansträngning av allt och alla... visst, att slå in en dörr är ju betydligt enklare för en stor varelse än för en liten. att hoppa över ett stup är ju också enklare för en stor varelse än för en liten... men att knäcka en kod kanske är lika svår, oavsett hur stor man är.. eller nåt. :gremconfused:

Troberg

Sinister eater
att hoppa över ett stup är ju också enklare för en stor varelse än för en liten
Det kanske bara är jag men jag får en annan vision framför mig när det gäller att hoppa över ett stup, och det är lika lätt oavsett hur stor man är (och gör lika ont...). Tror ordet du sökte var något i stil med ravin eller klyfta, ett stup har bara en kant.

I övrigt ser jag bara det som att man baserar på olika grundegenskaper. Det framgår inte riktigt hur slagen är tänkta att funka, så det är svårt att ge exakta råd.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
i mitt system skulle det nog i det här fallet vara Visdom... och här har en genomsnittlig medelsvensson(människa) typ 8 i Visdom medan en drake (av medelsvår karaktär) har runt 70-80 i Visdom... att använda en normal besvärjelse är en normal visdomshandling.. då är svårigheten 10, tillsammans med värdet i visdom och en slumpfaktor(kort för övrigt) ska det alltså överstiga 10. människan måste ju anstränga sig lite, medan draken inte ens behöver blinka..
men nu stämmer inte det här med världen... för i världen så är det, för samtliga varelser, vare sig de är är drakar, människor, dvärgar, enhörningar eller gudarna vet vad, en relativt normal ansträngning. så det betyder med andra ord att det blir även en normal ansträngning för en drake...
Vad är det i världen som bestämmer att en handling måste vara lika svår för en människa och en helt annan typ av varelse som är tio gånger så smart. Om draken nu är tio gånger så smart som människan verkar det rimligt att det är mycket lättare för honom att använda besvärjelsen. Vad är annars poängen med den höga visdomen om det inte gör det lättare för draken att göra saker baserade på Visdom?

/tobias

Jade

Warrior
hm... har nog varit otydlig här.. vilket jag misstänkte...

nu är det inte så att ALLA handlingar är lika svåra för olika varelser.. bara vissa... fast det klart. DET faktumet krånglar ju till det ännu mer.. hjälp.

Jade

Warrior
lite ytterligare information för alla stackare...

okej..okej. hm... här kommer en snabb förklaring över hur mitt lilla regelsystem är uppbyggt... ska kanske påpeka att det från början bara rörde sig om en översättning av SAGA-reglerna till gamla Dragonlance, ifall nån tycker att det känans fruktansvärt bekant...

det finns sex grundegenskaper(eller vad man ska kalla dem), Styrka, Uthållighet, Smidighet, Visdom, Intelligens och Utstrålning (okej, inte världshistoriens mest orginella upplägg). För en typisk rollperson har dessa ett värde mellan 7-10.

När man utför handlingar, må vara klättra upp för ett träd, hoppa över en ravin (flåt), använda en besvärjelse eller försöka övertala en vakt till något så använder man någon av dessa sex egenskaper.

Har finns det olika svårighetsgrader, (dom vanligaste är ju då inte helt förvånande lätt, normal, svår och mycket svår). Dessa svårigheter har olika "svårighetsvärden"--> lätt 5, normal 10, svår 15, mycket svår, med utgångspunkt från vad som är normalt för en genomsnittlig rollperson.

För att lyckas genomföra en handling ska rollpersonen tillsammans med värdet på sin grundegenskap och en slumpfaktor komma över svårighetsvärdet. Slumpfaktorn är specialkort (som spelaren har på hand) och går från 1-10. (Här kan man få trumf och använda fler kort, men det är inte relevant. tror jag) Till detta kommer ju sen eventuella modifikationer från skador, utmattning, överbelastning, magiska/heliga föremål, magiska formler, förbannelser etc...

Exempelvis... Krigaren Arne ska slå in en dörr av standardtyp. Vi säger att det är en normal (10) styrkehandling. Arne har 8 i styrka. Med andra ord måste Arnes spelare använda ett kort med minst 2 i värde för att lyckas. (Som tur är har Arnes spelare ett passande kort med 2 i värde och Arne sparkar glatt in dörren.)

Som sagt.... eh... nu börjar jag virra bort mig här. menmen.

(och ja, jag inser bristerna i systemet. men det är enkelt.)

problemet (som jag måste ha sagt hur många gånger som helst nu :gremtongue:) uppstår ju då när rollpersonerna träffar på en tingest som är starkare än en den genomsnittliga rollpersonen. låt säga att de ramlar in i en sur minotaur? (som har värden runt 10-25)... är det verkligen sjysst att minotauren utan problem lyckas med alla sina anfalls- och försvarshandlingar utan att behöva anstränga sig? eller om rollpersonerna träffar på en enstörig enhörning som absolut inte vill bli störd? (har runt 20-30 i sina värden) enhörningen skulle ju i så fall kunna väva besvärjelser på löpande band medan en rollperson som är magiker måste anstränga sig (om än bara lite).... :gremconfused: