Regeltolkningar
Om en spelare kastade det här regeltolkningsproblemet i ansiktet på mig så skulle jag göra så här.
1) Ska man kasta kniv så använder man färdigheten kastkniv, oavsett typ av kniv som kastas. Har man ett kasst värde i Kastkniv så kan använda något som är besläktat.
2) Ska man kasta en kniv som inte är gjord för att kastas (alltså inte en kastkniv) så skulle jag inte göra själva kastet svårare (mer tärningar) utan ge kniven som ska kastas ganska korta räckvidder.
Om någon t.ex. vill kasta en kniv, så skulle jag titta på Kniv (sid 144 i regelboken) och jämföra den med kastkniv (sid 150 i regelboken) och konstatera att dom väger ungefär lika mycket så skadan torde vara ungefär lika bra.
Beslut 1: Jag låter en kastad Kniv göra samma skada som en kastkniv.
Däremot så är balansen i en vanlig kniv inte gjord för att kastas därför skulle jag modifiera räckvidden på den kastade Kniven så att den är sämre än Kastknivens räckvidder.
Beslut 2: En kastad Kniv har halverade räckvidder jämfört med en Kastkniv. Alltså 1-2-4-8.
(Observera att det kortaste avståndet, 1 meter, räknas från handen på den som kastar, inte från dess kropp)
Så skulle åtminstone jag hantera den här regelfrågan.
/Naug