Nekromanti Knivblänk i Prag..

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Har läst igenom pdf:en och gillar settingen skarpt (och riktigt snygg layout). Ser gärna att det kommer fler pdf:er med beskrivningar från andra platser i samma setting :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Jag uppskattar all positiv respons på min Prag-kampanj, men dygnet har bara 24 timmar. Jag vet inte när jag skulle ha tid att skriva mer.

Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi förstår. Men fler kan ju kanske göra ett försök att skriva äventyr och liknade
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
En kampsports-nörds iakktagelse...

"De enda kampsporterna i Prag är boxning, brottning och pankration (liknar thaiboxning)."

Jag skulle nog inte beskriva det som att pankration liknar thaiboxing.
Thaiboxning är för mig en typ av "kickboxning" sammankopplad med thailändsk kultur.

Jag skulle istället säga att det var "boxning och fristilsbrottning kombinerat" (inklusive submissions/hooks) ungefär. Eller "Mixed Martial Arts"

Det vill säga den ursprungliga formen av Mixed Martial Arts, vilket idag utöva(t)s i organisationer som "The Ultimate Fighting Championship" och "Pride Fighting Championship".

De boxningsregler vi har idag är inte mer än 140 år gammal innan dess så var det tillåtet med brottarkast även inom boxning, och jag har läst om gamla boxningsmatcher där man strypt motståndaren med ringrepen.
Kampsporterna boxning, brottnig och fäktning verkar mer ja suttit ihop med varandra tidigare.

Jag vet inte riktigt hur 'pankration' sett ut i europa efter att sporten (OS Gren 648 f.Kr.) övertogs och ersattes av romarna till gladiatorspel.
Läste på wikipedia att den första "moderna" 'pankration' skolan grundades 1971.
Jag jar även ett nummer av en svensk dagstidning från 1943 där de har en artikel om kampsport där pankration nämns.
Men det kan även ha haft länkar till Catch Wrestlingen, vilken är en föregångare till dagens submission wrestling.
Runt 50-60 talet när tv'n kom, övergick Catch wrestlingen i USA till den *fejk*-wrestling vi känner till idag.

I Europa vet jag inte var den tog vägen, men Catch-Wrestling fortsatte iaf till Japan och var med och lade grunden till den japanska Mixed Martial Arts(MMA) scenen.

Det finns gamla historier, om att sporten grundades av Theseus(han som dödade minotauren i labtrinten på Kreta) och att halvguden Herkules varit mästare...

Läste även idag att även att filosofen Platon varit tvåfaldig olympisk mästare. Ingen tanig filosof här inte.

Känner att det här inlägget blev knepigt att skriva då orden pankration och thaiboxning kan referera till olika saker:
till tävlingsformen, det kulturella innehållet, träningsformn, teknikurvalet e.t.c.

För övrig är jag en uppslagsbok när det gäller kampsport är det någon som undrar angående kampsport i teori och praktik kan jag gärna agera konsult.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En kampsports-nörds iakktagelse...

Jag vet väldigt lite om pankration så jag ska inte gå in på det.. men det där om Platon var ju grymt coolt.. kan du hänvisa till några länkar/källor eller så?
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: En kampsports-nörds iakktagelse...

Hade aldrig läst det där om Platon förut, men hittade det på officiella OS sidan: (under "did you know?" rubriken)
http://www.olympic.org/uk/games/ancient/index_uk.asp

För övrigt känner väl redan alla till historierna om att Zen-buddhismens "grundare" den indiska munken Bodhidharma tog med sig Kalarippayattu/Kalayaparit till Shaolin-templet, och på så sätt lade grunden för "alla" nuvarande österländska kampsporter över huvudtaget. ganska svajjig historia dock.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: En kampsports-nörds iakktagelse...

Jag är ingen kampsportsnörd, så jag godtar ditt expertutlåtande.

Jag tänkte mig att Prag-spelvärldens pankration är en kombination av boxning, brottning och "sparkning" -- almost anything goes. Det närmaste sådant jag känner till är just thaiboxning, sålunda den bristfälliga jämförelsen.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: En kampsports-nörds iakktagelse...

Jo, jag håller med dig om att den stående delen av kampen teknikmässigt har ett innehåll likt thaiboxning,
(då de har minst begränsningar angående vilka tekniker som är tillåtna.)

Skillnaden är istället att thaiboxningen har begränsningar vilka brottningstekniker som är tillätna.

Egentligen är förljande text onödig, men:
Om jag väl börjat med kampsportssnack kan det vara svårt att hejda mig...
Andra saker som kan associeras till ordet pankration:

Pancrase är en av de första japanska MMA organisationerna, många av dagens kändaste MMA fighters har tävlat i den en gång i tiden. Typ Bas Rutten, Ken & Frank Shamrock m.m.

En av sveriges 2 första MMA klubbar heter Pancrase Gym. Om du har sett Rallarsving på TV så var det med några gånger då programledaren Musse tränar där. (Jag har också tränat där.)

AMC Pankration är en klubb (eller organisation) som grundats av en gammal Pancrase veteran som heter Matt Hume, som senast var huvuddomare i världens tills nyligen största MMA organisation Pride FC. Fighters som haft anknytning nån gång i tiden är Josh Barnett, Bob Sapp och Chuck Lidell.

bla bla bla..... :gremsuck:
 
Top