Nekromanti Knivigt

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Har stött på ett litet tomrum i reglerna tror jag...

Om en person är jättebra på slåss med dolkar, men bara besitter grundchansen i färdigheten kastkniv, kan han med fördel använda sig använda sig av färdigheten Dolk, som han är jättebra i, med ökad svårighet. Naturligtvis är detta inget problem eftersom han är såpass skicklig på att slåss med kniv.

Kruxet kommer när förbättringsslagen delas ut. Om han har kastat massa knivar runt sig, och dessutom på höga svårighetsgrader bör han ju bli bättre på det, men han har å andra sidan inte använt färdigheten kastkniv... bör han ändå få ett förbättringsslag i den?

/Joel - kastlös
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kan utvidga problematiken ytterligare.

...när han då får förbättringsslag på Kastkniv så blir han inte bättre på Kniv, trots att det är den färdigheten han använt, och därmed blir han inte bättre på Kastkniv heller, eftersom han bara har strax över grundchans i den färdigheten, men mycket mer i att kasta kniv med Kniv. Så det fortsätter att vara konstigt ända tills Kastkniv-färdigheten kommit upp i ett liknande värde.

...ännu konstigare är det att folk kan ha i praktiken hur mycket som helst i en svärdsbaserad stridskonst, men grundchans i färdigheten Svärd. Det förbryllar mig mer än en liten smula, alltså...

- Ymir, kan tänka sig att ersätta vapenfärdigheterna med stridskonster helt och hållet, och se grundchanserna som stridskonster utan andra moment än grundläggande användande av vapnet...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
...när han då får förbättringsslag på Kastkniv så blir han inte bättre på Kniv, trots att det är den färdigheten han använt, och därmed blir han inte bättre på Kastkniv heller, eftersom han bara har strax över grundchans i den färdigheten, men mycket mer i att kasta kniv med Kniv. Så det fortsätter att vara konstigt ända tills Kastkniv-färdigheten kommit upp i ett liknande värde.
Nja... är man elit redan så tar det ett tag att bli bättre, även om han lyckas med att förbättra Kastkniv, så lär det fortfarande vara fördelaktigt att fortsätta använda Dolk tills Kastkniv har stigit en bra bit över grundchansen. Detta är egentligen inte märkligare än vad som händer när man misslyckas med förbättringsslagen.

...ännu konstigare är det att folk kan ha i praktiken hur mycket som helst i en svärdsbaserad stridskonst, men grundchans i färdigheten Svärd. Det förbryllar mig mer än en liten smula, alltså..
Detta problemet är betydligt knepigare, man kanske kan lösa det genom att kräva att man uppnått fv 15 eller mer i alla besläktade vapenfärdigheter innan man får lära sig en stridskonst baserad på den. Dvs, en stridskonst som har ett svärd som moment kräver att du har 15 i färdigheten svärd innan du kan lära dig den. Har den dessutom dolkar och sköldar som moment måste du dessutom lära dig dessa till 15 innan du kan lära dig stridskonsten. Eller helt enkelt säga att stridskonsten inte kan nå högre än de besläktade vapenfärdigheterna förrän dessa når 15.

Just gränsen 15 kan kanske varieras. Det kan vara 10 för vanliga stridskonster, 15 för ovanliga och 18 för unika. Vill man vara snäll kan man ju låta folk tillgodoräkna sig bonusen för specialiseringar också, t ex, till Sunai shel conornin räcker det med Svärd 14, förutsatt att det är specialiserat mot Niamh.

Så en unik stridskonst som t ex Manziirskt klingmästeri vars moment innefattar de besläktade vapenfärdigheterna Svärd, Dolk, Sköld och Lans måste uppnå 18 i samtliga dessa innan han kan lära sig skolan. Minst sagt krävande!

/Joel - stridskonstnärlig
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
...ännu konstigare är det att folk kan ha i praktiken hur mycket som helst i en svärdsbaserad stridskonst, men grundchans i färdigheten Svärd. Det förbryllar mig mer än en liten smula, alltså...

I en stridskonst kan man bara hantera en viss sorts svärd. Med färdigheten svärd kan man hantera alla svärd.
Så om man har högt i en stridskonst där momentet är kortsvärd är ju kortsvärd det enda svärd man kan använda bra.
Det säger sig självt att det är svårare att kunna hantera alla svärd än att kunna hantera ett speciellt svärd.

Men det avgör du själv hur du vill ha det.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Ummmm är det inte så att man kan använda stridskonstens fv +ob1T6 om man använder ett annat vapen av samma typ? Samt att man inte kan använda teknikerna, men det går.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Efter närmare fundering kanske det är lämpligare att sätta gränserna vid 10 för vanlig, 12 för ovanlig och 15 för unik.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Husregler

Från Alexander Söderlunds lista med blandade husregler till Eon kommer detta enkla men kanske realistiska förslag:

Besläktad färdighetsträning?

En liten klurighet kan uppstå om man försöker träna sig själv i att använda en färdighet, genom att använda den som en annan färdighet. Exempelvis så kan man inte få förbättringsslag för att slåss med en klubba, om man använder färdigheten svärd. Man måste alltså träna sig i själva färdigheten som man ska höja ifråga, utan omvägar.

Ragnar är en jävel på att slåss med svärd, han har färdighetsnivå 18 i den färdigheten. En dag ställs han mot ett trist faktum, hans svärd går sönder och han har inte råd med ett nytt! Substitutet får tills vidare bli den något billigare morgonstjärnan, vilket går på färdigheten klubba när man försöker använda den. Ragnar har bara grundchans åtta i klubba;, som baseras på hans rörlighet.
Istället för att klanta runt och slåss med klubban som en klubba, så bestämmer han sig för att använda klubban som om det vore ett svärd. Regeltekniskt får han en nivå svårare på att göra detta, +Ob1T6.
Under tiden som Ragnar använder klubban mot färdigheten svärd, så får han varken förbättringsslag på klubba eller svärd eftersom att han använder klubban som ett svärd och eftersom att klubban inte är ett svärd. Han behöver däremot inte slå slag för att sänka vare sig svärd eller klubba, eftersom att det räknas som en slags passiv träning om än ineffektiv (det bottnar alltså inte i nya förbättringsslag).
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"- Ymir, kan tänka sig att ersätta vapenfärdigheterna med stridskonster helt och hållet, och se grundchanserna som stridskonster utan andra moment än grundläggande användande av vapnet..."

Det är precis så man formar närstridsfärdigheter i Neotech, Eons kusin. Man kallar dem fortfarande för Närstridsfärdigheter och likt stridskonsterna så består de av tekniker och moment. Skillnaden är att man har en Grundchans i Närstridsfärdigheterna medan man inte har det i Stridskonsterna, precis som det är i "nuläget" i Eon och som du ville ha det. Dock skulle lite modifieringar krävas.

Till exempel så skulle färdigheten Svärd se ut så här istället:

Svärd
Tekniker: -
Moment: Svärd
Besläktade vapenfärdigheter: Klubba, Dolk eller vilka de nu än är.

Nu ser jag dock inte hur detta skulle lösa problemet. Skulle det vara så att man behåller de Besläktade vapenfärdigheterna till de "riktiga" stridskonsterna som man lär sig genom att man "bygger ut" Svärd till stridskonsten? Hade du kanske tänkt dig det hela på ett helt annat sätt?
 
Top