Nekromanti Knytflum på Söder #1, konventsrapport

RasmusL

Champion
All ära åt konventskejsarinnan! All ära åt gizmo!

Ett fantastiskt initiativ, en fantastisk gästfrihet, en fantastisk spelhelg!

Jag kan bara tacka gizmo och ni andra som gjorde detta awesome. Även om det kändes som att vi inte riktigt hade maxad energi i spelen (sömnbristen låg som ett töcken över några av spelpassen) så var det roligt och kanske framför allt väldigt lovande. Nästa gång kommer vi att stiga än högre upp mot skyarna!

Jag återkommer med lite spelrapporter från de spel jag deltog i; Spione, Prospopée och Gnome Hunters.

RasmusL

Champion
Spelrapport: Spione

Jag kanske är helt ute och cyklar men det känns som att Spione är ett spel som det pratas otroligt lite om och det har flugit under min radar väldigt länge. När jag i somras fick höra pitchen hajade jag dock till ordentligt var med ens intresserad.

Spelet utspelar sig i post WWII Berlin och berättar historier om de spioner som befolkade staden med fokus på Story Now.

Cirka en tredjedel av boken används av Ron Edwards till att berätta om kalla kriget, spionverksamhet, skillnader och beröringspunkter mellan spionfiktion och "verklighet", beskrivning av de olika organisationer som verkade i området, med mera. Den sista tredjedelen är "speldelen" som berättar hur han tänkt att man ska spela för att berätta bra historier som efterliknar de i Spy vs Guy-spionfiktionen.

Reglerna och sättet att spel känns riktigt fräscht och för mig helt nytt. Konfliktsystemet är lite halvlurigt beskrivet men fungerade smidigt och smärtfritt redan första gången. Mekaniken tar väldigt lite plats men ger samtidigt tydlig input till fiktionsskapandet och en tydlig pacing.

Sammantaget var det riktigt kul trots att vi var en spelare för få och endast körde det som ett one shot (bör egentligen spelas över två spelmöten). Riktigt bra och grym potential, kanske/förhoppningsvis något som blir återkommande i mitt rollspelande framöver!

Önskelista: Ett tydligare flödesschema över spelstrukturen och resolutionsmekaniken.