Nekromanti Kobolder

neuter

Swordsman
Kan man säga att spelare är kobolder när de strävar efter bättre vapen och mäktigare person hårdt. ...Men de spelar sin Rp riktigt bra med ovanligt mycket inlevelse(jag är hänförd). ???

"Soylent Green is people!"

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Det där är så...

...jävla löjligt tycker jag, när man lirar DoD så spelar man med en hjälte, ingen medelmåtig tönt. Det står ju "En tid för Hjältar" (eller nåt sånt), klart som fan man vill spela med en hjälte som är ett par snäpp bättre en dom vardagliga gubbarna i DoD. Alla snackar om att man skall spela en mäniska som e det eller det, men jag vill vara en riktig hjälte som Robin Hood, Merkin eller Conan. Därför spelar jag just nu med en Skogsalv som e Bastardmagiker = Drakmagiker och Dracolyt. Han är inte övermäktig, men nog fan kan han ta hand om en bunt orcher, odöda eller rövare själv. Han e Ju Hjälte, han skall utföra hjältedåd, ingen ordinär människa som hankar sig fram genom att tigga pengar eller jobbar som kock på ett värdshus.

Nej jag och hela min spelgrupp har spelat DoD -91 i snart tio år, och vi vill vara hjältar, det är ju därför man spelar...

Respektera Alla
Frukta Ingen

neuter

Swordsman
Re: Det där är så...

Det klart man vill spela en hjälte... men de går alltför mycket in för hur mycket skada vapnen gör och hur de ska få eventuella bonusar. Klart man vill ha en bra rp MEN IBLAND BBLIR DET BARA jobbigt om man går in allt för hårdt för att få det absolut bästa .. tänkte jag.

"Soylent Green is people!"

Kameli

Warrior
Alla vill väl att ens rollperson skall utvecklas, vissa uppskattar värden, andra personlighet och sociala kontakter, vissa ser helst att båda utvecklas.
Egentligen kan man väl inte säga att det ena är mer rätt än det andra men i ärlighetens namn så erkänner jag att spela med en spelare som enbart siktar på värden är jävligt trist, men sammtidigt så vill man ju faktiskt att gubben någon gång skall kunna bli bättre. Det är nog välldigt svårt att säga att en kobold är så, så och så. Alla spelar ju på olika sätt, i en grupp kanske det anses helt ok att göra sina gubbar med hjältarnas handbok och vekare karaktärer skrattas ut, i en annan grupp så har man kanske helt slopat tärningsslagandet till förmån för rollspelandet och så mycket som en antydan om saker utanför spelet besvaras med kalla blickar från resten. I slutändan så är det ju faktiskt spelarna som måste bestämma vad en kobold är.
Jag tycker att det låter bra det du har, spelarna har förhoppningsvis kul och deras strävan efter skicklighet kan ju fungera som en drivkraft för bra spel.
Gör det som är bäst för spelet och som känns roligast, och skit i om folk kallar dem kobolder eller inte. Så länge ni har kul så..

David -Så här säger jag nu men det har inte alltid varit så...

Varför vara vacker när man kan vara ful?

Azagthoth

Myrmidon
Kan man säga att spelare är kobolder...

Vad spelar det egentligen för roll vad man väljer att kalla spelarna? Huvudsaken man har roligt, vilket går utmärkt utan att ge spelare "epitet" såsom kobold.

/Azagthoth

Rosen

Myrmidon
<I>Huvudsaken man har roligt, vilket går utmärkt utan att ge spelare "epitet" såsom kobold.</I>

Såna här diskussioner ger mig mest associationer till de där oavsiktligt humoristiska bögångest-insändarna i gamla herrtidningar... Ni vet, "Hej! Min kompis har en docka i fönstret. Är han bög??", "Hej! Igår så kliade det i ändan för mej, så jag kliade mej och det kändes skönt. Är jag homosexuell nu?"  Und so weiter...

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Vad i helvete babblar du om

Hmm... Muckar du, eller var det en riktig fråga? Om det förra så föreslår jag att vi tar det på forumträffen. I'll be there.

Vad i helvete jag babblar om? Exakt vad som står i mitt förra inlägg. Ända sen "kobold" blev omdefinierat från "spelare i förpubertal ålder" till "powergamers" så dyker det med jämna mellanrum upp folk som frågar "En kille i min grupp vill ha en (regel x) så han kan få mer poäng när han (regel y). Är han en kobold??", "Jag gillar att spela i grottsystem. Är jag kobold?" etc. Same thing.

--
Åke

Guardian_UBBT

Veteran

jag tycker det blir tråkigt med "gääääsp jasså kommer det tio orcer nu igen", så viftar man lite med handen å dom försvinner i en rökpuff...

å att du vill "spela en riktig hjälte", som t.ex Robin Hood, tror du han var så otroligt jättebra eller var det det han gjorde som gjorde honom känd...

man kan spela en hjälte genom att vara kreativ å klara av äventyr, inte bara genom att ha slagit ihjäl flest monster...

/ per, din taggtråd på toasitsen

Guardian_UBBT

Veteran
"Kan man säga att spelare är kobolder när de strävar efter bättre vapen och mäktigare person hårdt. ...Men de spelar sin Rp riktigt bra med ovanligt mycket inlevelse(jag är hänförd). ???"

tänk logiskt. självklart vill rollpersonen i fråga ha ett bättre vapen och bli mäktigare, annars vore det väl onormalt?
det är ju trots allt en ganska vanlig motivation för nästan alla krigar/tjuv/äventyraryrken kan jag tänka mig.

Skillnaden på kobold är att han struntar i rollen för att göra mer i skada, få liter mer pengar osv...

t.ex den genomgode kyrkriddaren bengtörjan som hittar ett svart, jättegroteskt demonsvärd. Han har tillfälle att förstöra det men nu är det så att han råkar veta att det gör 2 mer i skada än hans vanliga, jättetråkiga omagiska svärd... jaaaaaa, tänker bengtörjan, behåller demonsvärdet å framstår som inte fullt så genomgod längre men vad gör väl det när man gör mer i skada.... det är koboldtänkande...

/ per, din personlige koboldavslöjare

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala

Nu börjas det igen, jag sa aldrig att jag var övermäktig med PSY 563 och Eldkvast S. 650. Jag menar att är man hjält så kan man ta vara på sig själv och möta lite värre motstånd. OCH ja Robin Hood var mäktig, kolla bara på filmen, för det är den Robin jag snackar om, skjuter av ett snörre från c:a 50 meters håll, han lär ju ha FV 75 i båge. Det är riktiga hjältar. Så j-vla tråkigt med en ordinär svensson som smälter in i mängden, Nej in med fler hjältar.

Respektera Alla
Frukta Ingen

Guardian_UBBT

Veteran

hmm vänta här nu...
du säger att du inte vill vara extrembra å sen att du vill vara "en hjälte typ robin hood" för att sedan säga att han 75 i båge...
nu har jag tappat bort mig....

kan ju klargöra att jag håller med om att det är tråkigt med för normala RPn, men mycket av spänningen försvinner om man är förutbestämd hjälte å lyckas med i stort sett allt man gör...

jag förstår vad du menar, men håller bara med till viss del...

/ per, din personlige förstående motargumenterare

Rosen

Myrmidon
Re: Vad i helvete babblar du om

<I>Ja Ja, nu förstår jag, det är samma sak för dig, eller?</I>

*djup suck*
Alltså, en del har homo-noja och ska nödvändigt ha reda på exakt när, var och hur en snubbe är/blir bög och några vill veta om de själva är det.
En del har kobold-noja och ska nödvändigt ha reda på exakt när, var och hur en snubbe är/blir kobold och några vill veta om de själva är det.
Trillar det ner en polett nånstans?

--
Åke