Nekromanti Koboldism

Magnus L

Hero
Läste för ett tag sedan här på forumet om någon SL som hade problem med att hans grupp hade dödat en drake med 30 (!) artefakter i sin ägo och behövde nu hjälp med att hitta på magiska föremål. Luktar koboldism lång väg och tycker man det är jobbigt att tänka ut 30 föremål så minska för guds skull ner mängden så är det problemet ur vägen.

Drar mig till minnes två gamla DoD regler:

1. SL har alltid rätt.

2. Om SL skulle ha fel, se ovanstående regel.

Vår grupps hemsida:
www.spelaroll.net/naug

DjeVul

Warrior
Ha! Så säger min facist-lärare också men byter ut SL mot Chefen... burr

Oceanliner

Warrior
Man dödar liksom inte drakar...

...Men skulle spelarna mot all förmodan (Dvs det fyller spelledarens syften) lyckas så borde de få någon sorts belöning, 30 artefakter och en hel del cred är bara början. Sen kommer alla jobbiga maktpositioner och hjälte bjafs...men vadå vid den tidpunkten borde rollpersonerna vara pensionerade och nästa kampanj påbörjad.

//Jonas

Fredrik O

Veteran
Jag är intresserad av vad det var för drake dessa spelare lyckades ha ihjäl.

Jag menar om det nu var en héave drake, vilken en väl drillad spelgrupp kan ha ihjäl, så tror jag att det är föga troligt att den skulle ens sitta på ens en mindre hög silvermynt och absolut inga 30 magiska atrefakter.

Så vi måste nog förutsätta att det var någon form av högre drake, Mortuach (ursäkta om stavningen inte stämmer) eller liknande.

Och då ställer jag mig genast frågan: Hur i alla glödheta lyckades spelarna med det, och varför i herrans namn tillät SL att dom skulle ha ihjäl draken i fråga. Det lät ju inte direkt i ditt inlägg som om du hade planerat det.

Drakar är drakar och dom ska man fan inte tafsa på, då dör man.

Mycket kan sägas om Ad&D, men bråkar du med en ancient red wyrm i det spelet så kan inte ens dagens kriminaltekninker identifiera dina kvarlevor när han är färdig.

*Kämpar för en fridlysning av mundanas drakbestånd*

Johan K

Gammal & dryg
Koboldism-varning !!

Som du säger, det där luktar powrgame lång väg & sånt är TRIST !!!
Jag skulle vara oänligt tacksam om jag hittade någon slags artefakt NÅN gång....

G

Guest

Guest
:Cþ

rätta mig om jag har fel men kan det inte vara så att det är möjligt att dom inte tycker att det är tråkigt och så att dom har rätt att spela eon hur dom vill och att om dom/han vill ha hjälp så ska man hjälpa dom istället för att kalla dom kobolder?
har svårt att förstå meningen med den här tråden(hmm... har jag inte egentligen men det säger jag att jag har)

Krille

Super Moderator
Bakvända drakdråp

"...Men skulle spelarna mot all förmodan (Dvs det fyller spelledarens syften) lyckas så borde de få någon sorts belöning, 30 artefakter och en hel del cred är bara början. Sen kommer alla jobbiga maktpositioner och hjälte bjafs...men vadå vid den tidpunkten borde rollpersonerna vara pensionerade och nästa kampanj påbörjad."

Det intressanta med att döda drakar är att det i rollspel går till tvärtom gentemot litteratur och film - rollpersonerna dödar draken och får sedan en massa belöningar i form av magiska prylar. I litteraturen så sliter huvudpersonerna häck av sig för att hitta det magiska svärdet Sune som är det enda som kan döda draken, och sedan när de har det men är rejält nerbultade och allmänt sega, då tar de sig an draken och lyckas. Eventuell belöning därefter är väl i princip sessan som lyckas bli förälskad i en under ens "quest" efter svärdet Sune.

Nån som vet varför rollspelsdrakdråp är så bakvända?

Johan K

Gammal & dryg
visst..

Självklart får man väll spela hur man vill. Visst var det roligt att spela en räcerkobolt, men nu så tycker jag för min del att det är mer eller minder trist. Det är inte roligt ängre att vara den där räcergubben, tcker att det är mer roligt att kämpa med en från botten & uppåt,

Roblin

Warrior
Re: Bakvända drakdråp

I litteraturen så sliter huvudpersonerna häck av sig för att hitta det magiska svärdet Sune som är det enda som kan döda draken, och sedan när de har det men är rejält nerbultade och allmänt sega, då tar de sig an draken och lyckas. Eventuell belöning därefter är väl i princip sessan som lyckas bli förälskad i en under ens "quest" efter svärdet Sune.

Nån som vet varför rollspelsdrakdråp är så bakvända?

Jag tror jag förstått vad du menar, men jag tycker inte jag känner igen "leta-efter-drakar-för-att-sno-deras-skatt"-mentaliteten. De få gånger vi i vår spelgrupp någonsinn stött på någon form av legendariska varelser av den digniteten har det uteslutande varit för att antigen på hederligt "quest"-sätt, som du beskrev innan, slutligen ha i hjäl den, men oftast var det dock för att bli lurade iväg åt helt fel håll i tron att man fått ett vist råd. Detta har tilldragit sig i Expert och sådana spel, I Eon har vi inte sett stjätfjällen av en drake, eller ens något liknade =)

Eon känns mer som saga än fantasy. Om det är någon som är med på skillnaden.

Oceanliner

Warrior
Re: Bakvända drakdråp

"Nån som vet varför rollspelsdrakdråp är så bakvända?"

Min teori är som följer:

I rollspel så utförs dessa drakdråp oftast i kampanjer där själva rollspelandet går ut på att få så "mäktig" rollperson som möjligt (Powergaming, koboldtism ...whatever). Efterssom hela spelstilen går ut på att uppnå detta mål så är spelledarens belöning hela tiden att ge spelarna "möktigare" rollpersoner. Skulle spelledaren ge spelaren nån annan belöning (prinsessan) så skulle den inte bli betraktad som en belöning och spelarna skulle känna sig besvikna.

I litteraturen däremot går hela "kampanjen" ut på att berätta en bra historia inte att huvudpersonerna ska bli så "mäktiga" som möjligt. Därmed är det ett bättre slut om huvudpersonen får en snygg prinsessa istället för att få en massa artefakter och bli "prylbög"

//Jonas

Roki Gorim

Veteran
Re: Man dödar liksom inte drakar...

Nej det inlägget som jag skrev om hurvida en drakes värden bör vara på berodde inte på att ha med draken för att den skulle dödas! Snarare för att låta mina spelare få känna av ett möta med en drake :)

Och självklart skulle dom attackera draken så skulle dom nästan till 99.9 % chans att dö!

Men som sagt det finns ju alltid en chans att besegra en drake om man är tillräckligt smart och har vapnen till det.

Mvh. Roki Gorim

DjeVul

Warrior
Re: Döda drakar

Det beror väl på vad det är för drake... en heavea drake är väl inte omöjligt att döda... och en horndrake är väl ännu lättare (!), men det beror väl på om man spelar i Mundana eller bara med Eons Regelsystem...

eller?

Sabelkatten

Swordsman
Det är klart man dödar drakar!

...Om nu en X tusen år gammal drake skulle vara dum nog att försätta sig i en sådan situation att någon slulle komma åt den.

En av de fina sakerna med Eon:s regelsystem (och en av de största bristerna) är att skadan från alla vapen är obegränsad. Skjuter 100 pers på en drake med tunga armborst måste draken ha mer än absurda värden för att vara något så när säker på att överleva. Alltså ser draken till att de hundra personerna aldrig skjuter på den - hans välbetalda kompani legoknektar stoppar dem innan de kommer i närheten av honom.

Skulle de stygga drakjägarna använda magi för att komma förbi drakens vakter så har han sett till att ha tillräckligt mycket magiskt skydd för att kunna fly innan det blir strid.

/Henrik

DEATH

Veteran
Det var jag som är den där SL som du talar om !
Och med tack vare alla er på detta forum fick jag hjälp att jitta på lite artefakt =) nu är alla nöjda och glada (allra mest rollpersonerna som fick 5 nya artefakt var 5x6= 30)

DEATH

Veteran
Draken var av okänd sort ... närmare bestämmt hadde jag hittat på den.
Och dom skulle få en chans att ta ihjäl draken ... men jag glömde att dom gjorde MYCKET i skada (runt en Ob16t6:or) så jag gjorde draken lite "mesig"
STY 200.....Chockvärde 70...... Det är lite av dom värdena men eftersom ingen nämnt det så nämner jag att 3 av spelarna vart allvarligt skadade (en förlorade armen & benet, den andra vart lite "grillad" men klarade sej bra precis och den tredje mår än i dag inte så bra för han fick en STOR fot på sej)

Sodivra

Champion
Vad skulle det där vara bra för.. ?

Ser ingen poäng med det här inlägget förutom att tala nedsättande om DEATH. Man spelar för att ha KUL. Hur många gånger ska det behövas sägas?