Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
När jag låg och läste P.C. Jersilds "Efter floden" till min uppsats i litteraturvetenskap (den handlar om post-apokalyps, kanske var det det som satte de små grå i rullning) började jag av någon anledning fundera på ett forumrollspel (jag har överhuvudtaget funderat väldigt lite på rollspel, och än mindre på forumvarianter av det, den senaste tiden). Jag tänkte här presentera min idé och se om någon kan tänkas vara sugen på att hänga på.
Tanken är att spelet ska utspela sig under katastrofen - inte innan, inte efter - under. Vilken typ av värld och katastrof det kan tänkas handla om har jag inte funderat ut än, men jag kan tänka mig att vi hamnar någonstans i en snar framtid där alla katastrofer man kan tänka sig så sakteliga kryper över människorna och planeten. Klassiskt, med andra ord. Om folk är initialt intresserade kan jag tänka mig att göra en grundligare presentation av en tänkt spelvärld, men det kommer likväl vara fria tyglar eftersom vi till viss mån kommer skapa tillsammans.
Och här kommer rollspelsbiten in, om det nu är det man kan kalla det. Varje deltagare (utom jag, som härmed kommer kalla mig spelledare eller något liknande) har en karaktär med ett lagom antal fria egenskaper (tre eller fem, skulle jag tro). Egenskaperna har inga regelmässiga effekter eftersom spelet inte har några direkta regler - det vi kommer göra är att sätta karaktärerna i ett sammanhang och undersöka hur de utvecklas. Katastrofen kommer komma över karaktärerna i ett lika lagom antal faser (typ tio?). En fas innebär att jag, er ärade spelledare, presenterar hur katastrofen yttrar sig (jag lånar en händelse från José Saramago (dock ej hans ord): "Folk blir blinda, först en, sedan ett par till. Snart ser ingen någon annat än en mjölkvit tomhet.") och ni som deltagare reagerar på det (kan tänkas bli en fas per vecka eller så). I varje fas ska en eller flera egenskaper bytas ut och en text (skönlitterära eller sakliga spelar ingen roll) som motiverar varför egenskaperna bytts ut presenteras. Detta upprepas för varje fas. När fas tio (eller hur många det nu blir) kommer är förmodligen alla döda och det sista vi gör är att skriva karaktärernas epilog.
Så som det är beskrivet här verkar det dock tämligen interaktionslöst. Det är förstås inte meningen, det är förstås mer än okej att skriva in sig i varandras berättelser, samarbeta och diskutera ihop sig, det uppmuntras till och med. Anledningarna till att det kommer i andra hand är två: dels att det är karaktärsutvecklingen som är det centrala, dels att jag inte riktigt kommit underfund med hur man på ett bra sätt motiverar samarbete i spelformen som jag funderat på. Förslag mottages förstås tacksamt.
Hur verkar det här? Jag tycker det känns som en spännande idé och jag hoppas att några är intresserade av att prova. Det finns förstås möjlighet att hoppa på (eller av) under tiden men jag uppskattar om folk anmäler någon form av intresse i den här tråden och kommer med kommentarer på mina tankar så att det går att prova en omgång.
Tanken är att spelet ska utspela sig under katastrofen - inte innan, inte efter - under. Vilken typ av värld och katastrof det kan tänkas handla om har jag inte funderat ut än, men jag kan tänka mig att vi hamnar någonstans i en snar framtid där alla katastrofer man kan tänka sig så sakteliga kryper över människorna och planeten. Klassiskt, med andra ord. Om folk är initialt intresserade kan jag tänka mig att göra en grundligare presentation av en tänkt spelvärld, men det kommer likväl vara fria tyglar eftersom vi till viss mån kommer skapa tillsammans.
Och här kommer rollspelsbiten in, om det nu är det man kan kalla det. Varje deltagare (utom jag, som härmed kommer kalla mig spelledare eller något liknande) har en karaktär med ett lagom antal fria egenskaper (tre eller fem, skulle jag tro). Egenskaperna har inga regelmässiga effekter eftersom spelet inte har några direkta regler - det vi kommer göra är att sätta karaktärerna i ett sammanhang och undersöka hur de utvecklas. Katastrofen kommer komma över karaktärerna i ett lika lagom antal faser (typ tio?). En fas innebär att jag, er ärade spelledare, presenterar hur katastrofen yttrar sig (jag lånar en händelse från José Saramago (dock ej hans ord): "Folk blir blinda, först en, sedan ett par till. Snart ser ingen någon annat än en mjölkvit tomhet.") och ni som deltagare reagerar på det (kan tänkas bli en fas per vecka eller så). I varje fas ska en eller flera egenskaper bytas ut och en text (skönlitterära eller sakliga spelar ingen roll) som motiverar varför egenskaperna bytts ut presenteras. Detta upprepas för varje fas. När fas tio (eller hur många det nu blir) kommer är förmodligen alla döda och det sista vi gör är att skriva karaktärernas epilog.
Så som det är beskrivet här verkar det dock tämligen interaktionslöst. Det är förstås inte meningen, det är förstås mer än okej att skriva in sig i varandras berättelser, samarbeta och diskutera ihop sig, det uppmuntras till och med. Anledningarna till att det kommer i andra hand är två: dels att det är karaktärsutvecklingen som är det centrala, dels att jag inte riktigt kommit underfund med hur man på ett bra sätt motiverar samarbete i spelformen som jag funderat på. Förslag mottages förstås tacksamt.
Hur verkar det här? Jag tycker det känns som en spännande idé och jag hoppas att några är intresserade av att prova. Det finns förstås möjlighet att hoppa på (eller av) under tiden men jag uppskattar om folk anmäler någon form av intresse i den här tråden och kommer med kommentarer på mina tankar så att det går att prova en omgång.