Nja...
Alltså, personligen måste jag erkänna att jag inte alls tycker att Eon, eller snarare Neogames, regelsystem är speciellt lysande eller unikt. Det känns mera som ett hopplock från andra rollspel - vissa ändringar för att få det hela någorlunda koherent har ju gjorts, men ingenting som är direkt revolutionerande. Ob-tärningar är ju inte Eons påfund - sådant fanns redan innan (även om det då kallades "wild dice", eller något i den stilen) i exempelvis spel som Star Wars och första
White Wolfs Vampire . Likaså färdighetsvärde-systemet, att man baserar sig på en 5-20 gradig skala, är inte helt speciellt unikt - gamla hederliga Drakar & Demoner hade ju ett sådant system. Smärta respektive Trauma är inte heller nytt - krigarens handbok till Drakar hade minsann detta system, även om man inte hade blödningspoäng. Snarare skulle jag vilja se Neogames regelsystem som ett ganska väl fungerande hoppkok och sammanfattning av andras idéer. Det hela fungerar bra, även om systemet i många avseendet är alldeles för långsamt - och ja, det förblir långsammare än många andra system
även om man kan alla regler utan och innan och
även om man endast använder de grundläggande reglerna! Visst, lär man sig reglerna går det snabbare, men ändå inte lika smidigt och snabbt som andra system. Idéerna med Extraskador och liknande tycker jag personligen att inte tillför någonting alls, annat än ett par extra tärningsslag (
). Eons magisystem är inte heller helt unikt, åtminstone om man ser till delarna i systemet och metafysiken - sådant som aspekter, magiska regler och liknande har definitivt förekommit förut. Men det är ju helthelten som gör Eons magi väldigt intressant, inte dess enskilda delar. Däremot är det inte regelsystem, utan metafysiken som gör det intressant!
Dock blir jag alltid lite förvånad att man så ofta hör påståenden om att Neogames system skulle vara konsekvent. Vad är det som gör systemet så mycket mera konsekvent än andra rollspel, frågar jag mig då?
Nej, systemet i Eon är fungerande och någorlunda väl genomtänkt, om man har överseende med den extra tid som det tar. Eons styrka är helt enkelt inte dess regelsystem - det är dess
värld och metafysik ! Mundana, med dess många varelser och magi, är jättetrevligt att rollspela i - trots, snarare än
p.g.a., Eons regelsystem!