Den sortens kemi uppstår inte i ett vakuum, utan hjälps på traven av spel som skapar en positiv atmosfär.
Du kan förstås ha rätt, men jag håller verkligen inte med. För mig och min spelgrupp har medskapande kommit "av sig själv", utan regelstyrning. Jag tror att många rollspelare med mig har börjat sin karriär med att göra husregler, debattera huruvida det är rimligt eller orimligt att vallgraven är hundra meter bred eller gnälla på spelledaren om hon hittar på något "dåligt". Det är för mig grunden till medskapande. Jag upplever (sant eller falskt) att medskapande är en biprodukt, en naturligt följd av att ägna mycket tid åt en hobby som åtminstone på pappret premierar fantasi.
Visst är det tänkbart att ett spel kan skapa en positiv atmosfär. Min personliga upplevelse är dock att det är oerhört sekundärt i förhållande till gruppens spelkultur. Framförallt på konvent har jag många gånger varit med om att spelledaren förklarar att "i det här spelet kan ni göra vad ni vill" och sedan ägnat fyra timmar åt att bevisa motsatsen.
Mitt, högst personliga, råd om kollaborativt skapande av värld eller vadsomhelst annat är att försöka odla sin spelkultur.
Det kan man göra genom att till exempel
- åka på konvent och spela med en spelledare som gillar sådant
- prata igenom världen innan. om alla får vara med under setup är det mer naturligt att kreativiteten spiller över till spelet.
- prata igenom upplevelsen före och efter spelmötet
- ge feedback direkt. säg "Fett!" "klart att det är så" osv för att peppa deltagarna.
- ställ konkreta frågor. säg "Jag har faktiskt inte hunnit förbereda så mycket längre, så jag vet inte var Drakberget ligger. Har ni några förslag?"
- ta för vana att låta det spelarna säger gälla som sant. Eventuellt kan man singla slant om saken. "min faster bor på månen, så jag har varit där många gånger." - "ok. krona är det så, klave är det inte så" - "vänta vaffan, jag bara skojade" - "ok, fast det förändrar inget. Krona. Din moster bor på månen. Berätta vidare"
- använda sig av en tydlig setting, så att alla förstår spelet på ungefär samma vis. Det är lättare att improvisera om man känner sig säker.