Det har ju varit många genusdiskussioner här på wrnu på senaste tid (och med all rätta) men jag funderar lite på vad de klassiska rollspelen i mångt och mycket har för budskap.
Rollpersonen tenderar från början att vara icke-bemedlade personer.
Dessa ska försätta sig i livsfara för att samla in rikedomar och skatter. I slutändan hoppas de på att bli bemedlade personer med egna riken och följeslagare.
Hot är vanligen från monster, primitiva folkslag (orcher), sekter eller rövare (som vill ta deras guld).
Rollpersonerna kämpar vanligen för att bevara den feodala världsordningen. Där är ett rike eller region är hotat av kultister eller barbarfolk.
Världen tenderar att vara indelad i länder, regioner och folkslag som svartvitt uppmålas som onda respektive goda. Det är alltid "Dom andra" som är hotet och fienden.
Är inte allt som presenteras väldigt skevt, enkelt och fördomsfullt. Det målas upp världar där strävan handlar om att ansamla guld och försvara en förtryckande samhällstruktur samtidigt som man ser alla runtomkring en som "fienden". Ens motståndare som rollpersoner är ofta sådana som är likt en själv (de vill säga rövare och andra murder-hobos) och kampen är att klättra upp till toppen och sedan sparka nedåt så att inga andra kan hota ens position.
Och ja! Jag vet att det bara är ett spel. Men ändå finner jag tendenserna intressanta.
Rollpersonen tenderar från början att vara icke-bemedlade personer.
Dessa ska försätta sig i livsfara för att samla in rikedomar och skatter. I slutändan hoppas de på att bli bemedlade personer med egna riken och följeslagare.
Hot är vanligen från monster, primitiva folkslag (orcher), sekter eller rövare (som vill ta deras guld).
Rollpersonerna kämpar vanligen för att bevara den feodala världsordningen. Där är ett rike eller region är hotat av kultister eller barbarfolk.
Världen tenderar att vara indelad i länder, regioner och folkslag som svartvitt uppmålas som onda respektive goda. Det är alltid "Dom andra" som är hotet och fienden.
Är inte allt som presenteras väldigt skevt, enkelt och fördomsfullt. Det målas upp världar där strävan handlar om att ansamla guld och försvara en förtryckande samhällstruktur samtidigt som man ser alla runtomkring en som "fienden". Ens motståndare som rollpersoner är ofta sådana som är likt en själv (de vill säga rövare och andra murder-hobos) och kampen är att klättra upp till toppen och sedan sparka nedåt så att inga andra kan hota ens position.
Och ja! Jag vet att det bara är ett spel. Men ändå finner jag tendenserna intressanta.