Nekromanti Kom på en mekanik

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,776
Location
Göteborg
Kan någon komma på en tärnings- (eller kort-) mekanik som klarar av följande på ett lätt och smidigt sätt?

Vi har fyra stycken arenor: Charm, Status, Hot och Våld. En konflikt ligger i en arena i taget. Beroende på vilken arena man befinner sig i när man vinner så kan man åstadkomma olika saker:

Charm: Vinna tillit, vänskap, få någon att göra något av ren välvilja.
Status: Vinna respekt och få någon att göra som man vill.
Hot: Få någon att göra som man vill.
Våld: Skada/döda.

Olika personer är olika bra på olika arenor, och man har även egenskaper och prylar som hjäper en i de olika arenorna. En pistol kan till exempel ge bonus i Hot och Våld, och kanske även Status om det är en väldigt fin pistol. Om egenskaper och föremål kan göra fler saker (göra det enklare att byta arena eller att motstå "attacker" eller liknande), så är det också bra, men inte nödvändigt.

Det bör finnas utrymme för förhandling, alltså att erbjuda något i utbyte (såsom en muta), vilket skall göra det lättare att få igenom sin vilja (funkar såklart inte på Våld, och kanske inte så bra på Hot?).

Dessutom bör det kanske (inte helt säker på om det är nödvändigt eller praktiskt) finnas någon svårighetsgrad involverad för hur svårt det man försöker åstadkomma är. Eventuellt kan detta helt enkelt skötas med minusar om man försöker sig på nå't riktigt svårt.

Det behöver även finnas stöd för att det är olika svårt att byta mellan olika arenor. Generellt sett är det enklare att gå uppåt i stegen Charm->Status->Hot->Våld, men svårare att gå nedåt. Det är även enklare att byta till en arena man är duktig på (så en person som är bra på våld har enklare att ta till våld mitt i en konversation, till exempel), och kanske även att byta FRÅN en arena som en motståndare är duktig på.

Till sist så bör så litet regeltekniskt som möjligt behöva sägas högt under slagväxlingarna. Det mesta bör kommuniceras genom vad man gör (såsom att man lägger tärningar framför någon annan, vilket betyder att man "attackerar" denne). Det är helt okej att man behöver säga till när man byter arena, dock.

Våld kommer ju att behöva fungera rätt så annorlunda, så man kan fråga sig varför man inte skall ha det i ett separat system. Jag tycker dock att man, om man är duktig på till exempel Status, skall kunna förhindra att motståndaren byter till Våld, och på så sätt komma ur våldsamma situationer med hjälp av olika medel. Dessutom skall det finnas väldigt speciella egenskaper som kan få till exempel en våldsam situation att hoppa direkt till Charm.

Visst, ja. Helst skall SLPer inte behöva ha några egenskaper eller prylar, utan kunna definieras genom värden i de fyra arenorna, evenuellt med någon "specialförmåga".

Sådär. Det var en lång och detaljerad kravlista. Se det som en utmaning. Allt måste inte nödvändigtvis vara med, men ju mer, desto bättre. Se det som en utmaning! Frågan är alltså: hur kan man designa ett tärningssystem som klarar allt det där? Alla ni som diggar enkla och strömlinjeformade system, visa vad ni kan!
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
du skriver om att man befinner i sig i en arena, men hur har du tankt hantera mer komplicerade situationer an bipolara relationer? ett banalt exempel:

rollperson A har forsokt forfora B vilket i spelet yttrar sig i att A befinner sig i Status och anvander det som en sprangbrada for att na Charm. A's rival, rollperson C dyker upp vilken befinner sig i Charm med B. A byter till Hot for att fa C att forsvinna, men innebar det att A darmed forstort sina framtidsutsikter med B? ja du fattar.
 
Top