Nekromanti Kombinera MMO med Rollspel

Celledor

Hero
Satt här och tänkte lite...

Tror ni det skulle vara möjligt att på nått sätt kombinera rollspel med ett dator MMO. Låt mig förklara min idé:

Världen uppdateras, ändras konstant och lever sitt egna liv. Under äventyr så kan man gå in och kolla vad som händer och hur det kan påverka det man själv spelar. Nya SLP:er händeler och mycket annat.

Spelarna kan även utöka och påverka världen beroende på vad som händer under deras spelmöten.

Låt oss säga att vi har en fantasy värld där två länder ligger i konflikt med varandra. Denna konflikten uppdateras varje vecka och någon form av websida spottar ut äventyr/uppdrag som man kan ladda ner och spela.

Allt kräver att man registrerar sig och man påverkar världen genom att rösta på olika förslag som presenterar varje vecka eller så.

Antalet röster man har får man genom att:
1: köpa röster med riktiga pengar
2: Vara aktiv i forum, dela med sig av material osv.
3: Köpa produkter som innehåller unika nyckar som kan växlas in till röster
4: Röster genereras automatiskt varje vecka/månad.

En vecka kan förslagen t.ex vara:
A: Gravadon anfaller Trunisien
B: Gravadon skickar spioner
C: Trunisien förstärker sin armé och skickar diplomater till andra länder för att förstärka sin position
D: Gravadons kung blir akut sjuk och riskerar att dö
E: Det ryktas om en enorm gömt skatt som båda länderna vill åt för att betala för kommande krig.

Allt kommer att resultera till olika äventyrsförslag och den som får mest röster skrivs in i världen.

VIssa saker kan skötas automatiskt av systemet medan andra kräver rollspelsmakarens input.

Kan något liknande vara möjligt?

Och för att koppla till andra trådar, kan man som rollspelsmakare få in lite extra pengar på detta sätt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag är aningen skeptisk till det hela - i alla fall för mindre rollspel. För Eon som har en stark fanbas kanske det kan vara en möjlighet. Hade Riotminds valt den vägen istället för en dålig tjänst (krank har flertalet gånger bevisat att den satsningen var ogenomtänkt, så det tänker inte jag göra igen) hade de kanske fått mer vind i seglen. Men kruxet är fortfarande är att det kräver ständigt underhåll och utveckling för att det ska kännas fräscht och jag är tveksamt om underhållet är motiverat ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag är inte säker på att inkomsterna täcker utgifterna, men klart är att du måste ha ett stort varumärke till att börja med. För små sådana är det nog tämligen dödsdömt att ta pengar för det (gratis däremot kan det nog fungera som en USP).

Celledor

Hero
Klart att det funkar bättre om man redan har en stor fanbas men någonstans måste man börja. Men att ta betalt från börjar kanske inte är en bra idé men på sikt....

Systemet ska kanske stödja mer än bara ett rollspel för att få lite trafik.

Min tankta var att mycket skulle kunna sköta sig själv genom fördefinerade manus men det krävs en helt del att bygga från början.

Robert Jonsson

Du kan få en otrolig backlash från användarna om du tänker ta betalt i efterhand. Jag var med i ett webbaseratspel som kallades Popomundo, som började kring att man var en artist som skulle lyckas att få stjärnstatus. Spelutvecklarna expanderade spelet med att lägga till företagsdelar, brott och straff, detektivarbete för mystiska quests, zombiejakter och liknande. I princip blev det ett MMORPG med otrolig stor frihet att göra så mycket mer än vad det ursprungligen var tänkt för. Folk strömmade dit - och så kom problemet. Serverarna skrek av smärta. Användarna blev för många och de började införa vissa betalpaket för att kunna syssla med olika saker, t.ex. ekonomi-paket för att göra affärer eller VIP-paket för att jaga zombier. Det var en hel del missnöjda röster av det (vilket inte är konstigt - folk är alltid missnöjda), men med tiden kom användarantalet att sjunka drastiskt och det är långt ifrån sina glansdagar numera.

Varför tjatar jag om det här då? Jo, först och främst för att systemet de körde på hade varit kickass att modda om lite till en faktisk rollspelsmodell du talade om (samtidigt som de kunnat fungera på liknande sätt som du sa: att erbjuda något för icke bordsrollspelare), men samtidigt som ett litet varnande exempel på att ta betalt efteråt inte alltid är så uppskattat.

Celledor

Hero
Okej låter intressant, håller med att det kan vara problematiskt att börja ta betalt men det kan också vara svårt att komma undan om som du säger sevrvar och annat måste bytas ut/förbättras. Men det borde gå att hitta någon modell som fungerar som spelarna vet kommer.

Är det populärt och man får tillräckligt med saker för pengarna så borde det inte vara nått problem. Men allt måste så klart göras på rätt sätt.

Finns Popomundo kvar så man kan testa eller?

Robert Jonsson

Jag tror mer på idén att lägga till feature och ta betalt för den, än att ta betalt för feature som varit gratis. Det väcker mer bad will, än good wil. Att däremot expandera spelet med efterfrågade saker som ligger i periferin tror jag kan fungera emellertid ("Vi vet att många vill göra X, men eftersom det är en resurs som kostar har vi inte kunnat prioritera den. Nu finns tjänsten X tillgänglig för de som vill utöva den för ett sponsorpaket för Y kronor/året.").

Japp, det finns fortfarande kvar men jag vet inte exakt hur det ser ut nuförtiden. Här finns spelet.

Laowai

Hero
Det finns en hel hög med spel som fungerar enligt den här principen. Apocalypse world till exempel.

Gratis att spela och det mesta finns tillgängligt gratis för alla, men levelcap är höjd för betalande, du får mer xp, tillgång till bättre high-end gear osv.

I ditt spel skulle gratisspelare kanske få ingen röst, eller bara en per konto medan betalande spelare skulle få fler.

Jag vet inte om du tänker att man rollspelar i själva spelet eller om man rollspelar som vanligt och sedan får material från mmo delen, men i vilket fall skulle man väl kunna betala för äventyrsuppslag, nya föremål och liknande. Fördelar mot de stackare som spelar gratis lär vara ett hyfsat safe bet hursomhelst.

Celledor

Hero
Främst tänkte jag att man rollspelar som vanligt, idén blir nästan mer som en typ av wiki som ska koppla samman alla rollspelarna med en värld som städnigt förändras. Om några har skapat och spelat fram coola händelser och likande så ska man kunna få in dem i världen.

Får ta och kolla in Apocalypse world och se hur de har gjort. Har du några fler exempel?

Celledor

Hero
Jag tror mer på idén att lägga till feature och ta betalt för den, än att ta betalt för feature som varit gratis.
Det är sant och man måste ju börja någonstans lite smått för att se om det blir något överhuvudtaget. Sedan vill man locka nya användare till att börja betala och då måste de ha nått att testa. Visst man kan ha trial perioder men det är alltid bra att ha så många aktiva användare som möjligt även om de inte har tillgång till allt.

Laowai

Hero
Har väl inte jättekoll så, men rätt många mmo har liknande struktur numer. Har för mig att everquest 2 är free to play med mikrotransaktioner. En googling på "free to play mmo" bör ge rätt många resultat.