Nekromanti Kombinerade färdigheter...

Celledor

Hero
...i den mening att man kan lägga ihop två färdighetsvärden FV och delar på antalet kombinerade färdigheter och slår ett slag mot resultatet med någon form av modifikation för att så extra effekter. Det behöver inte vara samma rollperson som har båda färdigheterna vilket gör att man kan samarbeta på färdighetsnivå detta medför även att två eller flera rollpersoner med samma färdighet kan hjälpas åt för att minska höga modifieringar och klara svåra slag.

t.ex. vapenfärdighet + kirurgi ger ökad skada, vapenkunskap + mekanik ger möjligheten att förbättra/ändra vapen.

Min fråga, är detta nått intressant?

Har det gjorts förr i någon form?

Kan man bygga ut det mera?

Idéer på olika färdighetskombinationer?

Big Marco

Läskig
Jag tycker att system som kräver divisioner under spel generellt är kassa, då det blir antingen långsamma huvudräkningar eller att miniräknarna kommer fram - båda vilket jag tycker förtar rollspelens styrkor av dramatiskt berättande och coola upplevelser. Jag har inga problem med mer "avancerad" matematik (som multiplikation eller division) under "off-spel", typ vid XP-givande eller uträkningar av sekundära värden.

Sedan kan kombos av färdigheter ge jävligt skumma resultat, iaf de jag har varit med i. På rak arm tror jag inte, för att använda ditt exempel, att en brilliant kirurg men usel skytt ger mer skada på ett mål än bara en usel skytt (jag inser tanken att skottplacering och anatomi ger effekten, men jag utgår från att ingår i "Skytte" (om nu inte färdigheten är så smal att den bara handlar om banskytte)).

Här gillar jag system som har färdigheter som "Stridsvana" eller en av de sakerna jag verkligen gillar med DoDT - att huvudfärdigheten för att strida heter just "Strid" och där olika vapenkunskaper är fördjupningar.

Celledor

Hero
Förstår din tanke, har suttit och tänkt på det också. Men om man skippar själva uträckningen och ser mera på att tex. flera spelare har samma färdighet och hjälper varandra: alla får -5 på modifieringen på färdighetsslaget. Eller om man ändå använder (det dock diskutabla) exemplet om kirurgin och vapenkunskap så ger själva kombinationen -5 på modifieringen för vapenkunskap. Det tar bort onödiga beräkningen, kräver nog då ett krav på ett visst FV i kirurgi så att man inte kan välja färdigheten endast ha jätte lågt FV för att få kombinationseffekten.

Rising

Vila i frid
Det bästa sättet jag sett det göras på:

Kombinera färdigheter för ökad chans att lyckas:
Slå ett slag för varje enskild färdighet. Modifiera eventuellt varje slag med hur relevant färdigheten är för uppgiften. Välj det bästa slaget.

Typ: Arne har möjligheten att förstå att tatueringen på lönnmördarens bröst i själva verket är en detalj från ett heligt märke från landet X i öster. Spelledaren bedömer att Arne bör ha möjlighet att känna igen märket både med hans "Kunskap om Religion: 4" samt "Yrkeserfarenhet: Handelsresande: 16" eftersom han faktiskt varit ute och rest i östern. Men att vara handelsresande är förstås inte lika relevant i sammanhanget, så spelledaren tillämpar minusmodifikationen -8. Okej, då skall spelledaren slå två slag; ett mot 4 och ett mot 16 - 8 = 8. Om endera lyckas, så känner Arne igen symbolen.

Krav på kombination av färdigheter för att lyckas:
Slå ett slag för varje enskild färdighet som måste klaras för att uppgiften i sin helhet skall lyckas. Om något slag misslyckas, så är hela uppgiften i sin helhet ett misslyckande.

Typ: Arne försöker läsa skriften som står vid lönnmördarens tatuering. Skriften är en gåtfull referens till ett urgammalt krig. Dessutom är den skriven på reptilernas språk. Arne måste både lyckas läsa vad det står samt förstå vad texten menar för att komma till insikt om vad som menas. Spelledaren slår två slag för Arne: Ett för "Läsa Reptilspråk:7" och ett för "Kunskap om Religion: 4". Om endera misslyckas, så klarar inte Arne att hitta den gåtfulla innebörden.

---

Här var det Arne som kombinerade två färdigheter. Det skulle lika gärna kunna vara Arne och Peter som kombinerade varsin färdighet. Eller en kombination av tre eller fler färdigheter.

Fast jag är inte säker på att det är det här du menar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Sorcerer sköter detta med samverkande färdigheter på ett rätt snyggt sätt. Spelet går ut på att man slår ett antal tärningar, motståndet slår också ett antal tärningar, och sedan räknas "successes" som antalet tärningar som är över motståndets högsta tärning. Man kan då använda ett slag för att påverka ett annat. Om man till exempel ska lägga sig i bakhåll kan man slå lämplig egenskap för att gömma sig. När man sedan ska slå för att anfalla ur bakhållet så ger varje lyckad tärning på slaget för att gömma sig en extra tärning att slå då man anfaller. Man kan på detta vis få betydligt bättre resultat med hjälp av planering och framförhållning.

Storuggla

Champion
Det är gammalt. Eller nja, det är intet nytt sedan Hero Wars (och sedemera HeroQuest) i alla fall :gremwink:
Säg att du ska övertala Kung Skägg-Gunnar av Hammarbyhöjden att han ska stödja dig och inte din elake bror i kampen om Blåsuts kungatron.
Du har Övertala 13. Kanske inte det bästa, men du har Imponerande Skägg 18 (Skägg-Gunnar gillar karlar som odlar skägg, han tycker det är ett tecken på en redig karl!), Silvertunga 13, Relation med Skägg-Gunnars Släkt 15 och Rena Kläder 19. Det innebär att du nu när du ska slå för att övertala Skägg-Gunnar så har du ett Övertalavärde på 20! (13 + en tiondel av varje värde du plussar på, avrundat) Inte illa pinkat alls. Sen kan man chansa och få extra bonus av sitt välvårdade skägg, men det kan slå snett och så får man minus istället. Enkelt, smidigt och vackert.

Nu kommer bergis någon anna som läst Heroquest säga att jag har fel i det här exemplet, men det är nog för att jag sitter och svajjar av sömnbrist ^_^

Storuggla, spoon in ear dogma

Celledor

Hero
intressant lösningar och idéer, ska deffenivit arbeta bort onödiga beräkningar då det annars som påpekad stannar upp själva spelandet.

Man skulle kanske kunna ange modifieringarna från andra färdigheter på formuläret innan så att man enkelt/snabbt kan se dem.