Nekromanti Kombinerade IM-klienter

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har precis råkat ut för diverse missöden som gjort att jag varit tvungen att installera om allting. För att se glaset halvfullt har jag bestämt mig för att utvärdera vad jag behöver och vad jag kan byta ut i programväg.

Mitt stora dilemma nu är hur jag ska göra med mina IM-tjänster. De jag har ambitionen att använda är MSN (primärt), ICQ och Google talk. Vilka klienter finns det till Windows XP som klarar av alla tre? Vilka är bäst och sämst? Jag har testat Pidgin lite utan att vara särskilt imponerad. Några tips?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, skulle jag tvingas sitta i Windows skulle jag nog ändå använda BitlBee. Fast då kanske deras officiella servrar, om jag nu inte har tillgång till min linuxserver heller.

Kort sagt: BitlBee är en server som kopplar samman MSN, ICQ, Jabber (Google Talk) och några till och låter användare komma åt allihop via IRC. Det är helt superbt - inga smilies, inga "vibbar", inga systemtunga klienter (man kopplar in sig med mIRC om man är traditionalist eller X-chat för något lite modernare), etc.

Enda nackdelen är att det inte går att skicka filer, men sånt kan man ändå ha Wuala och liknande tjänster till.

Annars är, om du ska vara mesig, Miranda den bästa till Windows. Grymt systemresurseffektiv, lätt, modulär, minimalistisk och övehuvudtaget väldigt bra.

Fast håll i tankarna att mina råd kommer från nån som är minimalist och älskar att pilla med saker.

Christoffer

It's all pig.
Tutade med Trillian för massa år sen, minns inte varför det inte blev Miranda, men tja, vill man ha massa jox så är kanske Trillian ett bättre val än Miranda, men större, tyngre och plottrigare.

krank

ChristofferL said:
Tutade med Trillian för massa år sen, minns inte varför det inte blev Miranda, men tja, vill man ha massa jox så är kanske Trillian ett bättre val än Miranda, men större, tyngre och plottrigare.
...och betalprogram, om man inte nöjer sig med nån nermesad basic-skit. Jag gick över till Miranda för att det var lättare och 100% gratis (vill minnas att man inte kunde skriva scripts utan att ha proversionen, vilkat var helt värdelöst eftersom jag använde skiten för IRC också). Sedan gick jag över, under en kort tid, till Pidgin eftersom det enda som är bättre än gratis programvara är fri programvara...

Arfert

Facit
lätt OT, men för er som använder Mac så är det givetvis Adium som gäller, om ni inte redan visste det.

..och Krank, gillar din Iznogoud-avatar! Regerar!

krank

Dilandau said:
www.digsby.com är överlägset bäst (till Windows i alla fall).
Kom "efter min tid" (=efter mitt operativsystemsbyte), men jag har varit nyfiken ett tag nu. Hur är Digsby mot ens systemresurser? Hur mycket RAM äter den t.ex? Hur dåliga datorer kan man köra Digsby på?

EDIT: Hur är det med moduläritet? Kan man skriva egna addons/moduler?