Nekromanti Kombos?

walium

Ganska töntig, faktiskt
När vi har diskuterat aspekter och samberättande på rollspelsforumet nyligen så har jag börjat fundera mer kring gruppaspekter och olika former av regler som uppmuntrar samarbete på olika sätt. Visst är det lätt att låta två eller flera personer dela aspekter om man har ett aspektbaserat regelsystem men det säger ju egentligen inte så mycket om hur deras karaktärer sedan samverkar vad de egentligen tjänar på att hjälpa varandra.

Finns det någon som känner till något rollspel där man har implementerat regler för karaktärssamverkan?

Personligen kan jag tänka mig flera typer av samverkan. Dels har vi den rent berättarmässiga versionen där rollpersonerna drar in varandra i fokus hela tiden genom gemensamma band av olika slag även om det ofta är en väldigt löst definierad version av samarbete. Men jag kan även tänka mig ett system som Exalted som kombinerar massor av färdigheter och förmågor till coola attacker och trick. Det borde vara möjligt att låta två karaktärer tillsammans kunna åstadkomma något liknande.

Krille

Super Moderator
I Feng Shui-modulen Friends of the Dragon så fokuserar man på spelgruppen. Det finns en sektion för "group schticks", vilka funkar som vanliga schticks fast mer, men har en klase villkor som gör att de bara funkar om de kombineras med gruppen.

Pom

Swashbuckler
DnD (DMGII) har teamwork benefit och companion spirits.
Teamwork benefit kräver att någon i gruppen är hyggligt bra på en sak och att resten av gruppen har någon minimiförmåga med samma sak, samt att gruppen samtränar en tid. Sedan får gruppen när den samagerar fördelar beroende på vilken teamwork benefit de tränat för.

Companion spirit kräver att gruppen offrar lite XP och resurser för att binda en ande till sig. Lyckas de stannar anden hos dem och ger dem olika fördelar.

Daniel Andersson

Swordsman
Teamwork benefits finns även i PHBII också.
I grundreglerna finns ju också möjligheten att hjälpa till med hjälp av Aid Another. Men det är kanske inte riktigt regler för gruppsamarbete på särskilt hög nivå ("Öh, hörru Biffen, lådan är tung som fan, kom och hjälp till!")

/Daniel