När vi har diskuterat aspekter och samberättande på rollspelsforumet nyligen så har jag börjat fundera mer kring gruppaspekter och olika former av regler som uppmuntrar samarbete på olika sätt. Visst är det lätt att låta två eller flera personer dela aspekter om man har ett aspektbaserat regelsystem men det säger ju egentligen inte så mycket om hur deras karaktärer sedan samverkar vad de egentligen tjänar på att hjälpa varandra.
Finns det någon som känner till något rollspel där man har implementerat regler för karaktärssamverkan?
Personligen kan jag tänka mig flera typer av samverkan. Dels har vi den rent berättarmässiga versionen där rollpersonerna drar in varandra i fokus hela tiden genom gemensamma band av olika slag även om det ofta är en väldigt löst definierad version av samarbete. Men jag kan även tänka mig ett system som Exalted som kombinerar massor av färdigheter och förmågor till coola attacker och trick. Det borde vara möjligt att låta två karaktärer tillsammans kunna åstadkomma något liknande.
Finns det någon som känner till något rollspel där man har implementerat regler för karaktärssamverkan?
Personligen kan jag tänka mig flera typer av samverkan. Dels har vi den rent berättarmässiga versionen där rollpersonerna drar in varandra i fokus hela tiden genom gemensamma band av olika slag även om det ofta är en väldigt löst definierad version av samarbete. Men jag kan även tänka mig ett system som Exalted som kombinerar massor av färdigheter och förmågor till coola attacker och trick. Det borde vara möjligt att låta två karaktärer tillsammans kunna åstadkomma något liknande.