Nekromanti Kommentarer om första varulvsspelet:

Rising

Vila i frid
Det här är en tråd som handlar om den omgång av Varulvsspelet vi just spelat färdigt.

Jag presenterade spelet och berättade om reglerna här och här finns själva spelomgången.

Först tänkte jag berätta om själva upplägget. Det såg ut så här:

3 vanilla bybor : Herr Nils, Nightowl, Johan K
1 siare : Johoohno
1 naiv siare : Basenanji
2 frimurare : Marco Behrmann, flurtis
2 varulvar : Lindenius, Coffe_Kanon

De meddelanden som var och en av rollerna fick var:

Bybor:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Du är en vanlig Bybo. Du har inga särskilda krafter, men misströsta inte - det betyder ju bara att du
slipper en massa jobbigt extra ansvar som övriga roller kan behöva tänka på, så att du kan koncentrera
dig på det viktiga här i livet; att hitta och lyncha misstänkta varulvar!
Människorna vinner om ni lyckas lyncha samtliga varulvar i spel.
Varulvarna vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många varulvar som Människor.</font></td></tr></table>

Siarna:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Du är byns Siare. Under varje speldag (= två dagar i verkligheten) så skall du skicka ett PM eller
mail till mig där du anger en viss (ännu levande) deltagare som du vill skaffa information om. Jag kommer svara och berätta
vilken roll denne deltagare har i spelet. Om du skickar ett mail - berätta vad ditt alias på forumet är,
eftersom en del av er har mailadresser som inte säger mig någonting.
Varulvarna vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många varulvar som Människor.</font></td></tr></table>

Frimurarna:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Du är en Frimurare. Du saknar särskilda krafter, och är i princip en vanlig bybo, men redan från början
så vet du att en annan person är människa - och frimurare - precis som du själv.
Den personen är NAMN.
Under spelet så har du tillåtelse att kommunicera med denne om spelomgången även utanför forumet,
såsom via PM eller mail.

Varulvarna:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Morr! Du är en Varulv! Ditt mål är att undvika att dra på dig människornas misstankar medan du sakta men säkert äter
upp människa efter människa. Redan från början så får du veta vem som är din varulvskamrat i spelet:
Den personen är NAMN.
Under spelet så har du tillåtelse att kommunicera med denne om spelomgången även utanför forumet,
såsom via PM eller mail.
En gång under varje speldag (=två dygn i verkligheten) så skall du skicka ett PM eller mail till mig
där du berättar vem du vill att ni skall äta upp när speldagen når sitt slut.
Om du och din varulvskamrat anger två olika namn så låter jag slumpen avgöra mellan era förslag.

Nu kan jag dessutom meddela ett par andra saker:

För det första - jag riggade spelet. Jag fördelade inte ut rollerna på måfå och jag lät inte slumpen välja vad jokern skulle vara. Att jag inte slumpade ut jokern är väl inte så svårt att förstå: Det hade ju nästintill varit omöjligt för byborna om det hade funnits en smittospridare utöver de två andra varulvarna - och jag tycker att de knasiga siarna är så roliga att jag ville ha med dem.

Att jag fördelade rollerna själv - det är nog svårare att försvara. Ni får förlåta - men jag var rädd att spelet skulle kunna sluta snöpligt om jag inte valde en viss typ av personer för vissa roller. Jag ville också att sampråksrollerna (varulvarna och frimurarna) skulle bestå av par som vanligtvis inte pratar så mycket med varandra, så att nya vänskapsband kunde uppstå. Jag valde också särskilt intressanta roller åt de nya forumiterna, så att de skulle uppmuntras ta för sig mer i spelet. Det behövdes dock inte, eftersom de båda visade sig vara mycket aktiva och bidrog med mycket stämning i sina inlägg.

Siarnas siande
Jag hade svårt att hålla mig för skratt när Basenanjis första meddelande till mig var, typ, "tänk om jag skulle vara en sån där sinnessjuk siare, vad roligt det skulle vara," vilket han ju också var...

Nå, den första dagen så siade både Johoohno och Basenanji på Marco, vilket inte gav något resultat eftersom han dog i en varulvsattack.

Den andra natten så siade Basenanji på Johan_K, vilket gav resultatet "vanlig bybo". (Vilket han ju också var, så där spelade det ingen roll att Basse var naiv) Johoohno hade tänkt sia på Basenanji, vilket hade varit oerhört givande för bybornas del, om han bara hade överlevt för att kunna berätta om det.

---

Jag tänker kommentera spelomgången och berätta lite om mina funderingar och frågor. Har ni något ni undrar över? Något ni vill kommentera? Något ni vill säga om denna spelomgång eller något ni vill ändra på tills nästa gång? Sätt igång, bara, i sådana fall!

Tell

Hero
Får man anmäla sig till nästa parti här? (NT)

NT = No Text (Ingen text)

Rising

Vila i frid
Vinnare i gissningsleken är: Björn den gode!

Det finns kanske de som tycker att varulvsspelet bara ser ut att vara en slumplek eller att det är omöjligt att på något rationellt vis ta reda på vilka varulvarna är.

Då vill jag bara berätta lite om en forumit som kallas Björn den gode. Han var den förste att skicka in en gissning till mig via PM, där han berättade att han arrangerat sådana här spel IRL flera gånger, och givetvis också spelat flera partier. Han lyckades peka ut båda varulvarna på en gång.

Sånt imponerar stort på mig, så ett stort grattis och ett fyrfaldigt leve till Björn den gode! Björn har meddelat att han gärna vill vara med och spela nästa gång, och ... tja, så skicklig som han visat sig vara så tror jag att varulvarna kommer att äta upp honom rätt tidigt... :gremwink:

---

Då undrar ni andra kanske: Men hur kunde han lista ut det? Vad är det som skiljer erfarna spelare som Börn den gode från oss vanliga dödliga?

Tja, till viss del tycker jag att det roliga med varulvsspelet (precis som alla andra spel) är just att få lära sig taktiken och psykologin själv, och jag tror att ni alla (särskilt de som deltagit i leken) lärt er mycket av denna första genomgång. Särskilt om ni nu tittar tillbaka på omgången, nu när ni vet vilka som var varulvarna.

Om ni har kommit på några egna knep, eller om ni kan se något som byborna gjorde fel i omgången, berätta då gärna det i den här tråden. Jag tänkte också i den här tråden ge ett par mycket generella riktlinjer och råd; bara för att kittla era huvuden och ge er ett par idéer.

De kommer snart.

Lindenius

Swashbuckler
En del grejer jag upplevde

Jag upplevde ganska snart att de som pratade mest och var snabba med att anklaga en hel radda med folk tenderade att bli hängda snabbt. Jag tror det beror på en så simpel sak som att folk blir förbannade/misstänksamma på den personen och givetvis föröker få bort dem först.

Så min strategi blev snabbt att klart och tydligt bara anklaga en person som var lite ute i periferin. Detta resulterade i princip alltid att jag fick EN röst av den personen jag anklagat, men sedan inga fler.

//erik. måste fixa power point

Rising

Vila i frid
Oj, vad kul!

Wow. Du anar inte hur smickrande och inspirerande det är att det redan efterfrågas om en ny omgång.

Javisst. Anmäl er här, som ett svar på den här deltråden.

Jag har också ett par frågor som jag undrar över - och som ni gärna får svara på medan ni anmäler er:

1. Den fixerade tiden på två dygn, hur passar den er? Jag vill ha en tidsperiod som är precis så pass kort att man inte känner att partierna bara drönar på i all evighet och att man tappar suget, men ändå så pass långa att man inte känner sig uppbunden och att man kan ta små brejk från spelet. Skall det vara tre dagar? Eller som nu; två dagar, fast där man inte räknar fredag och söndag, kanske?

2. Verkade det förvirrande med specialrollerna? Jag står och tvekar mellan att antingen köra ännu mer vanilj (för att ni verkligen ska kunna sätta er in i grunderna) eller mer sofistikerat (för att det är sådana matcher jag själv läst och som fått mig sugen - och jag tycker att grejer såsom naiva siare ger spelarna en massa info som kickstartar diskussioner och gör spelet mer levande redan efter den första natten)

Johan K

Gammal & dryg
Först & främst, tack igen Rising för en sanslöst initativ. Har läst lite om deta spel på sveroks forum & tyckt at det verkar skoj. När det dök upp här så var det givet att jag ville var emd & testa.
Jag hoppas att det är du som leder spelet nästa gång igen !
& ja, jag vill vara med på detta spel nästa gång det dyker upp.

/ Johan K, som hoppas på en intressant nästa omgång !

Lindenius

Swashbuckler
Re: Oj, vad kul!

1. Jag skulle vilja att det bara var en dag. Kanske med en stopptid 24.00. Fast det kanske är orealistiskt (och träligt för lekledaren att vara vaken så länge varje kväll). Två dygn funkar bra. Tre blir definitivt för mycket – särskilt om man är många från början.

2. Definivt specialroller. Det var ju en av de mer spännande sakerna med att vara vampyr. Jag måste dock säga att det var bra att det inte fanns någon väktare denna gång.

3. Kanske starta en helt ny tråd för varje dag om vi blir fler. Eller åtminstone tvinga oss att ha en tydligare struktur.

//erik. blir av med nätkabeln

Lindenius

Swashbuckler
Ska också vara med igen (anmälan)

me me
*viftar glatt med ena tassen*

//erik. Fast jag lär väl bli hängd eller uppäten på en gång för gammal ost antar jag. :gremooo:

Tell

Hero
Re: Från observatören

Jag tror att du skulle vinna på fler än nio "spelare".
En fem till, ungefär, vore antagligen hanterligt, och skulle ge möjlighet till mer roll-spridning.

Är jag ute och cyklar?
Vad säger de numera döda eller lykantropiska spelarna?

Tell

Hero
Re: Stilton.

Jag förutsätter att forumdeltagarna står över sådant.

Slår dig i bakhuvudet med en hjälmkrossare (stulen från livrustkammaren) ja, men inte ge igen i ett spel. Det är lågt. Ovärdigt en grupp som anser sig vara sociala aristokrater (risings klassiska inlägg).

...Jag som oadlig, oaristokratisk forumnit-plebej, däremot, kanske får för mig något för nöjes skull - enligt min terapeut bör du nog hålla ögonen öppna!

Rising

Vila i frid

Jag tror att du skulle vinna på fler än nio "spelare".
Jag ville absolut ha många fler, men det var bara nio som var tillräckligt häftiga (och tillräckligt aktiva på forumet - några missade ju helt anmälningstråden) för att signa upp. Det är en av anledningarna till att jag tycker de första nio är särskilt beundrandsvärda.

Men det är också anledningen till att jag frågar om de som inte anmälde sig lät bli att göra så för att något verkade svårt eller krångligt med de första reglerna. Kanske kan jag få en större uppsluttning om jag ändrade förutsättningarna på något vis.

Tell

Hero

I mitt fall, handlade det om att jag råkade vara på besök i stockholm, och inte såg tråden förrän jag kom hem, dagen efter.

Basenanji

Postd20modernist
Jaha...då så. (Anmälan)

Jag var alltså naiv siare. Herregud. Som att spela rullstolshockey och så kommer någon in och sätter ögonbindel på den ende deltagaren som saknar armar.
"Det blir så kul för de andra då!"
Jo jag tackar... :gremsuck: :gremwink:

Vet inte om det gjorde något- jag siade ju så kasst ändå.

Samtidigt, jag skickade ett PM till Rising där jag frågade om det kunde vara så att han hade delat ut roller eller om han hade slumpat fram dem. Han tjötade något om att det inte spelade någon roll jada jada men kontentan var att han inte hade slumpat fram rollerna.

Visst serru gonattmössa. Sover Dolly Parton på rygg? Jag är ju dubbelt naiv som misstänkte att Rising skulle piffa upp spelet (vilket var riktigt skulle det visa sig), men dessutom så jävla dum att jag tror honom när han säger att han inte har riggat spelet. Sedan, jag kunde liksom aldrig tro...att jag skulle få...den där rollen på riktigt! Naiv. Jag är. På riktigt. Suck.

Nu i efterhand så inser jag att mitt smartaste drag hade varit att hålla käften. Typ "Äsch, vänta nu- tänk om jag inte är siare ändå? Tänk om jag är en falsk siare? Bäst att jag inte litar på min egna siarförmåga..." och när varulvsspelen blir tysta...blir de lätt tråkiga.

Sedan är jag en riktig galenpanna. Jag tyckte att det var kul att skriva en miljord inlägg och kommentera allt och inget hela tiden. Tanken bakom det var att försöka skapa så mycket förvirring att vare sig varulvar eller bybor skulle våga lita på mig. Förräns de hajjar att det kan ligga något bakom. Men det var en värdelös strategi.

Jag sörjer också bittert att jag hade så fel om Nightowl. Han är en av mina absoluta forumsfavoriter och jag hoppas att du Nightowl, kan se mitt oresonliga sätt som en sorts komplimang; bara du kan få mig att bli så misstänksam och paranoid!

Sedan håller jag med Lindenius. Man reagerar med ryggmärgen när någon anklagar en! Jag blev iaf skitförbannad (nej, nu överdriver jag...lite irriterad då...) när flurtis anklagade mig. Inte kan väl lilla oskyldiga jag tänkas vara något så hemskt som varulv?

Nu ska jag läsa trådjäveln några gånger till. Och hoppas på att jag lär mig något.

För övrigt, jag är GRYMT revanschsugen!

Får man vara med? Anmälan:Basenanji

/Basse

EDIT: Jag såg inte att det fanns en Naiv Siare i Risings första inlägg. Nu såg jag det och ändrade inlägget för att bespara er mina idiotier.

Coffe_Kanon

Swordsman
Hmm, så rollerna var INTE slumpade? Jag tyckte väl nästan att det var för bra för att vara sant att just jag blev varulv (satt i hemlighet och hoppades på att få vara ulv). Jag har väl givit ett tillräckligt "evil" intryck så att Rising tyckte att det passade mig, antar jag. :gremgrin:

Hur som helst, jag tycker att längden på varje "dag" är tillräcklig, men jag hade däremot svårigheter att hänga med ibland (fast jag har å andra sidan varit ovanligt upptagen den sista tiden, det tillhör inte normen). Så tiden behöver inte ändras enligt min mening.

Fler spelare behöver vi garanterat, visst var det roligt att behöva jobba hårt för att inte bli lynchad som varulv, men det kändes som att varje lynchning av en oskyldig bybo blev lite väl ödesdigert för byborna (några måste kunna dö utan att byborna blir helt dömda på kuppen). Så fler spelare, kom igen nu ni som inte deltog den här gången, SIGN UP! (givetvis ska ni som var med totalpressa de andra till att också delta!)

Ett tips till den som blir varulv nästa gång: agera oförutsäbart och ologiskt. Tänk så långsökt det bara går och ha alltid ett ess i rockärmen! (Jag och Lindenius hade det, men det gick aldrig så långt att vi behövde det)

Mer tydlig än så tänker jag inte vara (lite hemlisar måste man ju få ha kvar).

Just det: Jag vill definitivt vara med i nästa omgång!

P:S Kan vi inte köra ett spel med "The Thing" setting? Snäääälla! :gremgrin: D:S

Hellzon

Långsamma Vargen
Anmälan, kommentarer och härk

Till att börja med vill jag alltså vara med i nästa runda. Hade gärna hoppat på den som var om jag inte haft en fet tenta på väg.

Rajsing said:
Den fixerade tiden på två dygn, hur passar den er?
Känns fruktansvärt vettigt. Haken med PBP/PBEM/whatever är ju att det kan dra iväg och ta en himla tid. Med två dagar per speldag så vet man att partiet är över efter en dryg vecka, kanske uppåt två (om man skulle lyckas nita varulvar eller bli många, vilket vi verkar bli i nästa runda).

Rajsing said:
Verkade det förvirrande med specialrollerna?
Jag var tveksam till "sinnessjuk siare", "klantväktare" och andra sådana roller, men det funkade ju. (Jag tänkte inte alls på att Basse kunde vara en klantsiare, duktigt gömt av Johoono.) Sen tror jag sådana roller funkar bättre i en större grupp med, där en enskild spelare med felaktig info från spelledaren inte ställer till det så kapitalt för hela byn.

thark

Hero
Re: Oj, vad kul!

Javisst. Anmäl er här, som ett svar på den här deltråden.

Jag deltar gärna.

Missade första omgången för att jag helt enkelt normalt inte läser off topic-forumet regelbundet och därför inte upptäckte varulvandet förrän det redan var igång.

Rising

Vila i frid
Översikt över dag 1: (taktiktips)

Här kommer lite generella kommentarer om spelomgången:

Att sätta press på de andra deltagarna
Det viktigaste som hände den första dagen var onekligen Herr Nils' dramatiska utspel om att alla skulle berätta vad de var för roller. Jag kommer prata mer om huruvida det är smart längre fram, men rent psykologiskt så finns det en stor fördel med detta; det sätter press på varulvarna. Läser ni Lindenius' och framförallt Coffe_Kanons första inlägg så ser ni hur paranoida de är. Tyvärr slog planen fel eftersom många på bybornas sida blev lika paranoida. Ni får själva dra era egna slutsatser kring detta, men jag tror att ni kan hålla med om något universiellt:

Det gynnar byborna när alla spelare skriver mycket, och när de skriver saker som påverkar spelet. När någon säger "jag är inte varulv", när de är tysta, eller när de bara rollspelar eller på annat sätt undviker att avslöja teorier eller resonemang, så får inte byborna någon information att gå på. Därför är det klokt av byborna att rösta mycket, och att lägga fram riktiga teorier och misstankar. Dels kan det sprida information bland byborna, och dels är det mycket svårare för varulvarna att gömma sig om man tvingar dem att delta i den sortens diskussioner.

Många tänker så här: "Nisse är väldigt tyst, så vi plockar honom först. Om han är varulv; perfekt. Om han är bybo - trist, men han hjälpte oss ändå inte särskilt mycket. Hellre honom än någon av oss andra." Det är en ganska sund princip.

Rising

Vila i frid
Översikt över dag 2: (taktiktips)

Avslöjade roller - vad gör man med dem?
Det viktigaste som hände dag 2 var rösterna som lades på flurtis. Flurtis hade avslöjat sig själv som en av frimurarna, men somliga trodde inte på honom utan tyckte att han var misstänkt.

Som varulv kan man låtsas vara många olika saker. Det vanligaste är att man låtsas vara den roll som är vanligast; i det här fallet reguljär bybo. Då gömmer man sig ju i den största gruppen av personer. Att låtsas vara en specialroll har visserligen sina fördelar; byborna röstar ju hellre ut någon som saknar förmåga än en som kan hjälpa byborna, men det är vanskligt om man tvingas gömma sig bland ett litet fåtal. Vad som händer är ju att någon annan kan säga "nej, det är jag som är väktaren!" och så vet alla att en av dem måste vara en varulv. Att ha 50% chans att lyncha en varulv är bättre odds än vad byborna ofta kan räkna med.

Frimurare är helt klart den roll som är svårast för en varulv att låtsas vara - eftersom de dels inte har några förmågor som byborna behöver, och eftersom de riktiga frimurarna ju vet vilka de andra riktiga frimurarna är.

Om flurtis hade varit en varulv så hade ju den/de riktiga frimurarna klivit fram och berättat vilka de var. Det fanns inte riktigt någon förnuftig anledning att rösta på flurtis dag 2, utan de rösterna får tolkas som ett utslag av nybörjaranda och paranoia.

Rising

Vila i frid
Lite funderingar kring massavslöjanden (taktik)

Skall alla massavslöja sig?
Nu återgår vi till Herr Nils' förslag om att alla ska avslöja sina roller.

Om man tittar tillbaka på den omgång vi just spelat så ligger det nära till hands att tycka att detta verkar en mycket bra taktik - dels hade ju inte byborna någon större nytta av siarna i vilket fall som helst, och dels hade man kanske lyckats behålla flurtis vid livet dag 2.

I regel är dock avslöjande av specialroller mycket dåligt för byborna.

Om specialrollerna hade avslöjat sig så hade varulvarna förmodligen gömt sig bland byborna, eller - om de väntat tills både Basenanji och Johoohno avslöjat sig som siare - så hade en av dem gömt sig bland byborna medan den andre gömt sig bland siarna.

Det betyder att, visst, byborna skulle enkelt ta för givet att frimurarna inte var varulvar, men det hade också gjort det enkelt för varulvarna. För varulvarna vill inte äta upp bybor - de vill de ju gömma sig bland - och om varulvarna kunnat äta upp siare och frimurare medan byborna lynchat bybor i hopp om att hitta rätt, så hade sannolikheten varit på varulvarnas sida.

Att avslöja enskilda bybor är inte dumt. Man skall exempelvis alltid avslöja vad man är om man håller på att lynchas - det är vansinne att vänta tills slutminuterna som Basenanji ville göra dag 2. Som siare är det ganska smart att avslöja sig när/om man vet att det finns en väktare. Då kan ju väktaren skydda siaren medan denne skaffar information. Om siaren avslöjar sig på detta sätt så borde även frimurarna avslöja vilka de är, så att inte siaren slösar bort sin förmåga på några som varulvarna aldrig skulle utge sig för att vara.

Men det är alltså dumt att massavslöja sig för tidigt. Det kan man ju göra längre fram när tillfället passar en. Det är mycket bättre att tvinga personer att avslöja sig en i taget; att rikta röster mot någon och hota med att lyncha honom tills han avslöjar vad han är. Säger han att han är en specialroll? Okej, då tar vi tillbaka våra röster. Om han är den han utger sig för att vara så kommer varulvarna nog att döda honom, och om de inte gör det så har vi användning av hans förmåga ett drag till. Är han en varulv så har vi tvingat honom att utge sig för att vara en roll som det finns få personer av - och då blir det lättare att avslöja honom som lögnare (se ovanstående rubrik) eller så kan vi lyncha honom senare.

Utger han sig för att vara en bybo... Tja, då kan man faktiskt lyncha honom med rätt gott samvete. Är han vanlig bybo så hjälper han inte gruppen så mycket i vilket fall som helst, och det hjälper byborna att minska antalet bybor för varulvarna att gömma sig bland.

Att spela varulvsspelet som bybo handlar inte om att värna om ens egen personliga överlevnad, utan man vinner - eller förlorar - med laget.

Analysera röster
Ett av de viktigaste verktygen för byborna är att se vad folk röstar på - och när. Varulvar tar exempelvis ofta och försöker styra bort misstankar från varandra genom att lägga röster på andra bybor så fort som någon av deras polare blir anklagad - och de är även benägna att hoppa på röstningståget så fort som det kommer några röster mot en vanlig bybo. Så man kan kolla vilka de är som hela tiden följer med strömmen när man lynchat en vanlig människa.

Sedan finns det förstås också massor av andra saker att tänka på. Röstar varulvarna tillsammans, eller försöker de sprida ut sig så att var och en av dem röstar mot olika personer? När är det säkert för varulvarna att rikta misstankar mot varandra för att vilseleda byborna?

Jag vet inte. Jag är för ny på det här. Men det jag skrivit i detta inlägg är lite av de grundläggande strategitips som jag tänker på. Hoppas det väcker lite tankar i era huvuden.