Nekromanti Kommentera mitt lilla rollspel!

Max Raven

T12-kultist
Skrivit (nästan klart) ett kort rollspel där meningen är att man utgår ifrån diskbänksrealism, något som ligger nära ens vardag, och mer och mer snurrar in i en udda version av vår värld (dock inget som RP anmärker på, eftersom världen "alltid har varit så här").

Inspirerat av Scott Pilgrim-serien och Genesis tråd. Spelet går att hitta och kommentera på här.

Lite kommentarer vore trevligt, både här och i dokumentet. Behöver också ett namn på spelet - Genesis Mushin-manifest& Scott Pilgrim-inspirerade-rollspelet är lite långt. :gremwink:

Och... Ja, vad som helst egentligen. Tackar inte nej till snyggare formulär heller. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle nog ha svårt att spela det här spelet. Till viss del är det säkert för att jag inte läst (sett?) Scott Pilgrim. Jag skulle vilja ha mycket mer stöd för vad SL och spelare skall göra än bara "Börja i diskbänksrealism och släng in populärkulturella referenser".

Recca

Femme Fatale
"är markörerna godisbitar så ät upp en."

Lol

Edit: Och sen riktig kritik då. Du beskriver aldrig vad effekterna ger! Finns en hel sektion om att plus i färdigheter påverkar effekten men sen finns liksom ingen beskrivning om vad effekter är. Jag inbillar mig att det är "skada" eller åtminstone ger mer frihet i berättelsen. Har man 1 i effekt på en lyckad handling kan man kanske beskriva en örfil medan en 5 i effekt innebär att man kan beskriva lemlästning?

Max Raven

T12-kultist
Genesis said:
Jag skulle nog ha svårt att spela det här spelet. Till viss del är det säkert för att jag inte läst (sett?) Scott Pilgrim. Jag skulle vilja ha mycket mer stöd för vad SL och spelare skall göra än bara "Börja i diskbänksrealism och släng in populärkulturella referenser".
Hm. Jo, det är en brist i texten där. Är lite osäker på hur jag skulle förmedla det och ge bra underlag så man åtminstone kan få bollen i rullning förutom just "spelare(inkl. spelledare) snackar ihop sig vilka de är, vad de gör etc".

Skulle kanske slänga in en variant på min mysteriegenerator? Eller bara någon typ av "om ni har idétorka, se förslag"? Finns det något annat jag skulle kunna göra för att förbättra?

(Anledningarna till att jag tar utgång i modernt vardagsliv är f ö tre: för det första eftersom jag inspirerades av Scott Pilgrim(där den första volymen är totalt "normal" fram tills dess final), för det andra eftersom det ger en direkt igenkännbar startpunkt och för det tredje att alla underliga element man för in ökar kontrasten mellan det "vanliga" och det ovanliga.)

Recca: Ändrat lite i texten. I korthet var tanken att Effekt används i konflikter, inte för vanliga hinder.

... Jag har sagt att man kan skriva kommentarer etc i dokumentet, va? :gremconfused:

Genesis

Ni dés ni maître
Max Raven said:
Skulle kanske slänga in en variant på min mysteriegenerator? Eller bara någon typ av "om ni har idétorka, se förslag"? Finns det något annat jag skulle kunna göra för att förbättra?
Det finns skeppslaster med grejer du skulle kunna göra. Prova till exempel att formulera en text i stil med:

SL gör följande:
* I början av spelet, titta på rollpersonerna och fundera på vad de bryr sig om. Se till att något hemskt hotar att förstöra det. Fundera ut ett sätt på vilket rollpersonerna kan få reda på det och spela ut det.
* När det känns långsamt, som att inget händer, titta ned på pappret framför dig. Om det inte står något där som inte är överkryssat, hitta på något dramatiskt och oväntat som kan hända. Skriv ned det på pappret och berätta sedan för spelarna. Glöm inte att ställa dig på stolen och agera ut vad som händer med yviga gester och ljudeffekter.
* Om det bara står en sak på pappret, gör som ovan och skriv ned en andra sak.
* Om det redan står två eller fler saker på pappret, hitta på något sätt de kan ha att göra med varandra och försök att komma på en metod att informera rollpersonerna om det.

Spelarna gör följande:
* När det känns som att det är din tur att prata, säg vad din rollperson gör eller agera ut och prata som din rollperson.
* Försök att förhindra att hemska saker händer det du bryr dig om.
* När något oförklarligt händer, försök att hantera situationen och jobba sedan på att ta reda på varför det hände.

---

Det där är bara några punkter och de funkar antagligen inte jättebra. Men den typen av råd är ett bra sätt att se till att folk vet vad som förväntas av dem. Mitt råd är att du analyserar Scott Pilgrim-böckerna/serierna/dataspelen och funderar ut hur berättelserna funkar. Vad är det som brukar hända i en episod? Hotar något hemskt att hända och Scott försdöker att förhindra det? Undersöker Scott oförklarliga fenomen? Bråkar alla med varandra och börjar kung fu-slåss? Försök sedan att översätta det i instruktioner för SL och spelare. Att bara säga "Hitta på saker" är inte så hjälpsamt.

Max Raven

T12-kultist
Har funderat på ett par andra saker som kanske kan vara behjälpligt för spelarna:
* Mål(Drivkrafter) för spelare - c:a 3 som kan fyllas i efterhand under spelets gång, gärna någon enskild i början. I så fall kanske med någon form av råd att när folk har nått typ 2/3 mål (eller "dött") så är det dags att avrunda spelet.
* Lite exempelkaraktärer
* Mer flufftext för att ge idéer
* Inspirationsmaterial-lista (påbörjad)
* "Dramatisk kurva"/beskrivning för hur handlingen är uppbygd (den är lite otraditionell)

Risker med att ha t ex spelarmål (i stil med Panty Explosion Perfects) är att det kan bli fokuserat på dem ("MÅSTE JOBBA MOT MÅLET HELA TIDEN, INGEN TID FÖR SMÅSNACK") - eller kanske "jag vill inte sluta, hur kan jag få mig själv/folk att inte nå målen?" Men det kanske är onödig oro och mål är något som kan få spelet mer fokuserat?

/Vincent, som tänkte posta klart en fluff-text av annat slag, skriva ner lite om Sören, Lapplandsninjan, sedan äta.