Nekromanti Kommenterarer angående min Ärkemagikersajt

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag va inne på min hemsida Magins Mästare - Ärkemagikerns handbok och tittade lite närmare i Gästboken angående vad folk tyckte om min sida. Och det "klagomål", eller kritik, som förekom mest är att min variant av Eons Ärkemagiker är alldeles för mäktig. Flera har också skrivit att Eon är fel rollspel för denna typ av magiker, eftersom Eon är så "välbalanserat".

Käre barn, de som skrivit dessa inlägg kan inte ha läst det jag skrivit speciellt noga! Personligen tror jag att de genast "rusat in" på Ärkeeffektbeskrivningarna och efter att ha läst dem (utan att fundera närmare), kommenterat min sida. Men detta är en ganska dum "approach", av flera skäl;

1. För det första är Ärkeeffektbeskrivningen endast en liten del av det jag skrivit! Sådant som Hybris (att misslyckas med Ärkemagi), andra Ärkemagiker och liknande, verkar de som tycker att Ärkemagikern är för mäktig inte ha tänkt på. Vad händer om du misslyckas med en ritual innehållande 15 filament? Jo, den dissiperar okontrollerat, eftersom extremt få magikern kan fixa Ob15T6 mot Besvärjelse. Och vad händer om det är 15 nekrotropiska filament som dissiperar okontrollerat? Ob15T6 Trauma! Ajajaj...
/images/icons/cool.gif

2. Ärkemagi går inte snabbare än vanlig magi. Det betyder att man använder de vanliga reglerna för tidsåtgång till Ärkemagiska ritualer, vilket innebär att de tar extremt lång tid att utföra! Låt mig klargöra detta genom några exempel. Grundtidsåtgången för en handling i en ritual är 0.5 timmar. För varje minskning av svårigheten dubbleras tidsåtgången. Med andra ord kan man räkna ut hur lång handlingen tar genom att ta 0.5x2^N (som kan förenklas till 2^(N-1), där N är antalet tärningar som man vill ta bort från svårigheten. I de nedanstående exemplen kommer jag att anta att en acceptabel svårighetsgrad för Ärkemagikern är Ob5T6 (eftersom Ärkemagikern är skicklig), både för Transformering, Alstra-färdigheter och Besvärjelse.

Mitt första exempel blir därför alstraslaget för en ritual som kräver 10 stycken filament (d.v.s. den allra enklaste formen av Ärkemagi). Om vi nu vill ha ner svårigheten till en acceptabel nivå kommer sålunda handlingen att ta 16 timmar (2^(5-1)=16). Därefter kommer Besvärjelseslaget ta lika lång tid. Sammanlagt blir det sålunda 32 timmar, d.v.s. 1.33 dygn! Detta är en mycket lång ritual, men den är fortfarande fullt möjlig att genomföra. Vi tar nu och dubblerar antalet nödvändiga filament, d.v.s. Ärkeeffekten kräver nu plötsligt 20 filament. Vad blir tidsåtgången? Jo, 2^(15-1) = 16384 timmar, d.v.s. drygt 683 dygn eller 1,9 år!!! Notera dessutom att detta endast är tidsåtgången för en handling, t.ex. att alstra de filament som behövs. Sen ska dessa filament dessutom vävas till en Effekt, någonting som tar lika lång tid som själva alstrandet. Slutsats: Tidsåtgången ökar extremt snabbt (exponentiellt, faktiskt), vilket gör att om magikern vill kunna utföra en sådan ritual behöver han antagligen en förbannat massa kongelerade filament. Nu tar vi ett riktigt extremt exempel, nämligen en Effekt som kräver 50 filament. Alstrandet av dessa filament skulle kräva 2^(45-1)=1.76*10^13 timmar, d.v.s. 2 008 240 millenium att utföra!!! Här är behovet att kongelerade filament väldigt, väldigt, väldigt stor!

Vad är då summan av argument 1 och 2 ovan? Jo, jag trodde att folk skulle tycka att Ärkemagi i Eon är alldeles för svårt! Men de som kommenterat denna sidan tycks inte ha funderat över detta, vilket har gjort att folk tycks tro att en Ärkemagiker kan gå och släppa lös 50-filamentsEffekter närhelst han behagar. Som argument 2 ovan bevisar, så är detta inte möjligt! Ärkemagi är inte obalanserat, utan det är faktiskt fortfarande helt balanserat, just på grund av att Ärkemagi inte har någon speciell tidsåtgång, utan följer de vanliga reglerna för detta.

Nu kanske ni undrar vad det då är för meningen med Ärkemagi, om man ändå inte kan använda den? Ingen har väl 2 miljoner millenier på sig att väva magi? Och svaret är naturligtvis nej, självklart inte! Men en spelledare som vill att dennes spelledarpersoner ska kunna använda Ärkeeffekter kan antingen bortse från dessa regler, eller helt enkelt konstatera att den onda Ärkeskurkmagikern har en sjuhelsikels massa kongelerade filament. Och det är ju faktiskt främst detta som jag tänkte att man skulle kunna använda Ärkemagikerns handbok till. Men vi kan enkelt sluta oss till att även om spelledare tillåter sina spelare att spela Ärkemagiker, så är risken löjligt liten att de skulle "råka släppa lös" en Ärkeeffekt på 50 filament. På sin höjd kommer dessa rollpersoner att ha tillgång till de "mesigaste" effekterna, d.v.s. de som kräver runt 10-15, kanske på sin höjd 20, filament.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta? Jo, nämligen att mycket av den kritiken som riktats mot mina sida tyckes mig väldigt ogenomtänkt.
/images/icons/thinks.gif
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
"Vad händer om du misslyckas med en ritual innehållande 15 filament? Jo, den dissiperar okontrollerat, eftersom extremt få magikern kan fixa Ob15T6 mot Besvärjelse."

Om man misslyckas (slår över sitt FV) så dissiperar man inte okontrollerat. Man kan dissipera helt normalt. Ta 15 rundor på sig och slå Ob1T6 mot Alsta-färdighet varje gång istället för Ob15T6 på en gång.

Vad sidan och reglerna beträffar så kan jag garantera att jag inte kommer att använda dem.
Drar åt sig alldeles för mycket uppmärksamhet och är indiskret. En ändring på sisådär 15 taum eller mer märker t.o.m. en bonde av (vanlig täthet ligger väl mellan 150-170 taum).
Sen så är inte jag ute efter rå kraft utan mer användbarhet och anpassningsmörjligheter, improvisation med andra ord.

Fast vill man nu ha en riktig ärkeskurk så kan man väl göra en ärkemagiker. Fast som RP?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Av det jag läst av ditt verk så tycker jag det verkar som att universum kretsar runt dessa Ärkemagiker. Nu har jag ju inte heller läst allt du skrivit, men jag har förstått det som så att en Ärkemagiker fortfarande kan använda sej av "vanlig magi" så att säga, och med de skyhöga värden de kan skaffa sej i sina mystiska färdigheter samt de enorma mängder effekter de har så är de obalanserade. Särskilt som RP.

Vad jag menar är att man inte måste använda sej av ritualer för att vara mäktig. En tre magnituders blixt eller eldklot kommer man långt med både genom hot och våld (en sådan är svår att kasta i normala fall, men inte med FC över 20). Självklart är det inte bara våldsverkande effekter som helt plötsligt kan göra en mäktigt, utan effekter så som teleportera kan man även komma långt med (i ordets högsta mening).
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Sidan har ett mycket bra innehåll, men den är fruktansvärd ful. Faktiskt så irriterande ful att jag inte orkar läsa speciellt mycket av det intressanta innehållet. Snälla du, piffa upp den lite. Baka in lite Ärkemagiker-känsla i den, för nu känns det som något som internet sedan länge förträngt. Tyvärr.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
är det inte så att max på filament är 4 eller 5!! och högre räknas som ritual och tar längre tid ?

Nix. Har du 30 konglegerade filament kan du improvisera en effekt av 15:e magnituden med bara två slag med Ob1T6 (alstra & väva).

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Av det jag läst av ditt verk så tycker jag det verkar som att universum kretsar runt dessa Ärkemagiker. Nu har jag ju inte heller läst allt du skrivit...

Ärkemagiker = halvgud utan titeln. Om SL har med sådant så kretsar universum runt dem.

...men jag har förstått det som så att en Ärkemagiker fortfarande kan använda sej av "vanlig magi" så att säga, och med de skyhöga värden de kan skaffa sej i sina mystiska färdigheter samt de enorma mängder effekter de har så är de obalanserade. Särskilt som RP.

Du menar att yrket "En av de mäktigaste varelserna i världen" är ganska kraftfullt?

/sarcasm off/

Jag förtår inte riktigt varför någon spelare i en "normal" kampanj skulle få spela en ärkemagiker (det är ju effektivt sett en magiker med ~20 framgångslag...), men om det är en kampanj där man ska avgöra världens öde så är ju ärkemagiker, halvgudar och drakar fullt möjliga som rollpersoner (Men jag ser inte riktigt poängen med en sådan kampanj i Eon).

/Henrik
 
Top