Drakvrede
Swordsman
Jag va inne på min hemsida Magins Mästare - Ärkemagikerns handbok och tittade lite närmare i Gästboken angående vad folk tyckte om min sida. Och det "klagomål", eller kritik, som förekom mest är att min variant av Eons Ärkemagiker är alldeles för mäktig. Flera har också skrivit att Eon är fel rollspel för denna typ av magiker, eftersom Eon är så "välbalanserat".
Käre barn, de som skrivit dessa inlägg kan inte ha läst det jag skrivit speciellt noga! Personligen tror jag att de genast "rusat in" på Ärkeeffektbeskrivningarna och efter att ha läst dem (utan att fundera närmare), kommenterat min sida. Men detta är en ganska dum "approach", av flera skäl;
1. För det första är Ärkeeffektbeskrivningen endast en liten del av det jag skrivit! Sådant som Hybris (att misslyckas med Ärkemagi), andra Ärkemagiker och liknande, verkar de som tycker att Ärkemagikern är för mäktig inte ha tänkt på. Vad händer om du misslyckas med en ritual innehållande 15 filament? Jo, den dissiperar okontrollerat, eftersom extremt få magikern kan fixa Ob15T6 mot Besvärjelse. Och vad händer om det är 15 nekrotropiska filament som dissiperar okontrollerat? Ob15T6 Trauma! Ajajaj...
/images/icons/cool.gif
2. Ärkemagi går inte snabbare än vanlig magi. Det betyder att man använder de vanliga reglerna för tidsåtgång till Ärkemagiska ritualer, vilket innebär att de tar extremt lång tid att utföra! Låt mig klargöra detta genom några exempel. Grundtidsåtgången för en handling i en ritual är 0.5 timmar. För varje minskning av svårigheten dubbleras tidsåtgången. Med andra ord kan man räkna ut hur lång handlingen tar genom att ta 0.5x2^N (som kan förenklas till 2^(N-1), där N är antalet tärningar som man vill ta bort från svårigheten. I de nedanstående exemplen kommer jag att anta att en acceptabel svårighetsgrad för Ärkemagikern är Ob5T6 (eftersom Ärkemagikern är skicklig), både för Transformering, Alstra-färdigheter och Besvärjelse.
Mitt första exempel blir därför alstraslaget för en ritual som kräver 10 stycken filament (d.v.s. den allra enklaste formen av Ärkemagi). Om vi nu vill ha ner svårigheten till en acceptabel nivå kommer sålunda handlingen att ta 16 timmar (2^(5-1)=16). Därefter kommer Besvärjelseslaget ta lika lång tid. Sammanlagt blir det sålunda 32 timmar, d.v.s. 1.33 dygn! Detta är en mycket lång ritual, men den är fortfarande fullt möjlig att genomföra. Vi tar nu och dubblerar antalet nödvändiga filament, d.v.s. Ärkeeffekten kräver nu plötsligt 20 filament. Vad blir tidsåtgången? Jo, 2^(15-1) = 16384 timmar, d.v.s. drygt 683 dygn eller 1,9 år!!! Notera dessutom att detta endast är tidsåtgången för en handling, t.ex. att alstra de filament som behövs. Sen ska dessa filament dessutom vävas till en Effekt, någonting som tar lika lång tid som själva alstrandet. Slutsats: Tidsåtgången ökar extremt snabbt (exponentiellt, faktiskt), vilket gör att om magikern vill kunna utföra en sådan ritual behöver han antagligen en förbannat massa kongelerade filament. Nu tar vi ett riktigt extremt exempel, nämligen en Effekt som kräver 50 filament. Alstrandet av dessa filament skulle kräva 2^(45-1)=1.76*10^13 timmar, d.v.s. 2 008 240 millenium att utföra!!! Här är behovet att kongelerade filament väldigt, väldigt, väldigt stor!
Vad är då summan av argument 1 och 2 ovan? Jo, jag trodde att folk skulle tycka att Ärkemagi i Eon är alldeles för svårt! Men de som kommenterat denna sidan tycks inte ha funderat över detta, vilket har gjort att folk tycks tro att en Ärkemagiker kan gå och släppa lös 50-filamentsEffekter närhelst han behagar. Som argument 2 ovan bevisar, så är detta inte möjligt! Ärkemagi är inte obalanserat, utan det är faktiskt fortfarande helt balanserat, just på grund av att Ärkemagi inte har någon speciell tidsåtgång, utan följer de vanliga reglerna för detta.
Nu kanske ni undrar vad det då är för meningen med Ärkemagi, om man ändå inte kan använda den? Ingen har väl 2 miljoner millenier på sig att väva magi? Och svaret är naturligtvis nej, självklart inte! Men en spelledare som vill att dennes spelledarpersoner ska kunna använda Ärkeeffekter kan antingen bortse från dessa regler, eller helt enkelt konstatera att den onda Ärkeskurkmagikern har en sjuhelsikels massa kongelerade filament. Och det är ju faktiskt främst detta som jag tänkte att man skulle kunna använda Ärkemagikerns handbok till. Men vi kan enkelt sluta oss till att även om spelledare tillåter sina spelare att spela Ärkemagiker, så är risken löjligt liten att de skulle "råka släppa lös" en Ärkeeffekt på 50 filament. På sin höjd kommer dessa rollpersoner att ha tillgång till de "mesigaste" effekterna, d.v.s. de som kräver runt 10-15, kanske på sin höjd 20, filament.
Så vad vill jag då ha sagt med allt detta? Jo, nämligen att mycket av den kritiken som riktats mot mina sida tyckes mig väldigt ogenomtänkt.
/images/icons/thinks.gif
Käre barn, de som skrivit dessa inlägg kan inte ha läst det jag skrivit speciellt noga! Personligen tror jag att de genast "rusat in" på Ärkeeffektbeskrivningarna och efter att ha läst dem (utan att fundera närmare), kommenterat min sida. Men detta är en ganska dum "approach", av flera skäl;
1. För det första är Ärkeeffektbeskrivningen endast en liten del av det jag skrivit! Sådant som Hybris (att misslyckas med Ärkemagi), andra Ärkemagiker och liknande, verkar de som tycker att Ärkemagikern är för mäktig inte ha tänkt på. Vad händer om du misslyckas med en ritual innehållande 15 filament? Jo, den dissiperar okontrollerat, eftersom extremt få magikern kan fixa Ob15T6 mot Besvärjelse. Och vad händer om det är 15 nekrotropiska filament som dissiperar okontrollerat? Ob15T6 Trauma! Ajajaj...
/images/icons/cool.gif
2. Ärkemagi går inte snabbare än vanlig magi. Det betyder att man använder de vanliga reglerna för tidsåtgång till Ärkemagiska ritualer, vilket innebär att de tar extremt lång tid att utföra! Låt mig klargöra detta genom några exempel. Grundtidsåtgången för en handling i en ritual är 0.5 timmar. För varje minskning av svårigheten dubbleras tidsåtgången. Med andra ord kan man räkna ut hur lång handlingen tar genom att ta 0.5x2^N (som kan förenklas till 2^(N-1), där N är antalet tärningar som man vill ta bort från svårigheten. I de nedanstående exemplen kommer jag att anta att en acceptabel svårighetsgrad för Ärkemagikern är Ob5T6 (eftersom Ärkemagikern är skicklig), både för Transformering, Alstra-färdigheter och Besvärjelse.
Mitt första exempel blir därför alstraslaget för en ritual som kräver 10 stycken filament (d.v.s. den allra enklaste formen av Ärkemagi). Om vi nu vill ha ner svårigheten till en acceptabel nivå kommer sålunda handlingen att ta 16 timmar (2^(5-1)=16). Därefter kommer Besvärjelseslaget ta lika lång tid. Sammanlagt blir det sålunda 32 timmar, d.v.s. 1.33 dygn! Detta är en mycket lång ritual, men den är fortfarande fullt möjlig att genomföra. Vi tar nu och dubblerar antalet nödvändiga filament, d.v.s. Ärkeeffekten kräver nu plötsligt 20 filament. Vad blir tidsåtgången? Jo, 2^(15-1) = 16384 timmar, d.v.s. drygt 683 dygn eller 1,9 år!!! Notera dessutom att detta endast är tidsåtgången för en handling, t.ex. att alstra de filament som behövs. Sen ska dessa filament dessutom vävas till en Effekt, någonting som tar lika lång tid som själva alstrandet. Slutsats: Tidsåtgången ökar extremt snabbt (exponentiellt, faktiskt), vilket gör att om magikern vill kunna utföra en sådan ritual behöver han antagligen en förbannat massa kongelerade filament. Nu tar vi ett riktigt extremt exempel, nämligen en Effekt som kräver 50 filament. Alstrandet av dessa filament skulle kräva 2^(45-1)=1.76*10^13 timmar, d.v.s. 2 008 240 millenium att utföra!!! Här är behovet att kongelerade filament väldigt, väldigt, väldigt stor!
Vad är då summan av argument 1 och 2 ovan? Jo, jag trodde att folk skulle tycka att Ärkemagi i Eon är alldeles för svårt! Men de som kommenterat denna sidan tycks inte ha funderat över detta, vilket har gjort att folk tycks tro att en Ärkemagiker kan gå och släppa lös 50-filamentsEffekter närhelst han behagar. Som argument 2 ovan bevisar, så är detta inte möjligt! Ärkemagi är inte obalanserat, utan det är faktiskt fortfarande helt balanserat, just på grund av att Ärkemagi inte har någon speciell tidsåtgång, utan följer de vanliga reglerna för detta.
Nu kanske ni undrar vad det då är för meningen med Ärkemagi, om man ändå inte kan använda den? Ingen har väl 2 miljoner millenier på sig att väva magi? Och svaret är naturligtvis nej, självklart inte! Men en spelledare som vill att dennes spelledarpersoner ska kunna använda Ärkeeffekter kan antingen bortse från dessa regler, eller helt enkelt konstatera att den onda Ärkeskurkmagikern har en sjuhelsikels massa kongelerade filament. Och det är ju faktiskt främst detta som jag tänkte att man skulle kunna använda Ärkemagikerns handbok till. Men vi kan enkelt sluta oss till att även om spelledare tillåter sina spelare att spela Ärkemagiker, så är risken löjligt liten att de skulle "råka släppa lös" en Ärkeeffekt på 50 filament. På sin höjd kommer dessa rollpersoner att ha tillgång till de "mesigaste" effekterna, d.v.s. de som kräver runt 10-15, kanske på sin höjd 20, filament.
Så vad vill jag då ha sagt med allt detta? Jo, nämligen att mycket av den kritiken som riktats mot mina sida tyckes mig väldigt ogenomtänkt.
/images/icons/thinks.gif