Nekromanti Kommersiella dokument...

solvebring

Superhero
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det - så för närvarande så kallar jag det för "kommersiella dokument".

"Vad i hela friden pratar du om, människa?!"

Ja, alltså, böcker och dylika. Speciellt PDF:er och sådana dokument. Vad gäller det för regler om rättigheter och så kring detta?

Teckensnitt, till exempel. Kan jag använda vilka teckensnitt jag vill, om jag nämner teckensnittet på titelsidan? Eller måste man kanske inte ens det?

Finns det andra saker jag behöver vara noggrann med på liknande sätt?

Hur fungerar vattenmärkning av PDF:er? Jag menar, sådana markerar väl varje dokument som unikt och spårbart - eller? Med vilka program kan man i så fall åstadkomma detta och hur fungerar det egentligen?

... Vad krävs egentligen av ett kommersiellt, regelrätt dokument i egenskap av text?

Genesis

Ni dés ni maître
Vare sig dokumentet är kommersiellt eller gratis måste du ha rättigheten att använda teckensnittet. Teckensnitten som är förinstallerade på datorn är lugnt. Andra teckensnitt du hittar på nätet är inte alls säkert att du har rätten att använda. Att köpa ett teckensnitt är svindyrt, men det finns också gratisvarianter. 95% av dem är rätt kassa och de allra flesta innehåller inga åäö. Men om man letar ordentligt kan man hitta bra gratisteckensnitt.

Ögat

Hero
Som Genesis skriver är det som krävs att du är skitnoga med att läsa användningsvillkoren för dina fonter. på dafont till exempel kräver merparten av skaparna att du betalar för att få använda deras typsnitt i kommersiella produkter. Det kan också finnas regler runt "embedding" alltså huruvida du har rätt att skicka med typsnittet i en pdf till tryck.

När jag gjorde teknochock ägnade jag först inte en tanke åt rättigheter, vilket gjorde att jag fick ägna tid åt att göra om rollformuläret eftersom det innehöll sånt som jag inte hade rätt att sprida i en produkt som kostar pengar.

Alltså - vad du än gör, läs avtalen noga innan för att slippa merarbete och otrevliga överraskningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Olav said:
Som Genesis skriver är det som krävs att du är skitnoga med att läsa användningsvillkoren för dina fonter. på dafont till exempel kräver merparten av skaparna att du betalar för att få använda deras typsnitt i kommersiella produkter. Det kan också finnas regler runt "embedding" alltså huruvida du har rätt att skicka med typsnittet i en pdf till tryck.

När jag gjorde teknochock ägnade jag först inte en tanke åt rättigheter, vilket gjorde att jag fick ägna tid åt att göra om rollformuläret eftersom det innehöll sånt som jag inte hade rätt att sprida i en produkt som kostar pengar.

Alltså - vad du än gör, läs avtalen noga innan för att slippa merarbete och otrevliga överraskningar.

Seconded.

En bra tanke kan vara att höra sig för på forumet om man letar efter nåt speciellt; jag ska ha några länkar till fonter som använder OFL-licensen nånstans, som jag säkert kan dra fram (tack och lov finns det alltså folk som släpper sina typsnitt med öppen licens, snarare än de rent utsagt fjantiga priser många typsnitt kostar...

solvebring

Superhero
Okej. Tack för alla svaren. De är verkligen en god hjälp.

... Jag har dock en annan fundering - vad, i de här sammanhangen vi talar om, räknas som kommersiell text?
Sådana som allmänheten kan ta del av eller sådana som det görs pengar på?

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
... Jag har dock en annan fundering - vad, i de här sammanhangen vi talar om, räknas som kommersiell text? Sådana som allmänheten kan ta del av eller sådana som det görs pengar på?
Det första.

Alltså, vissa typsnitt är öppna så länge du inte tjänar pengar på dem. Du får alltså fortfarande publicera saker som använder typsnitten. Ideellt, typ.

Andra typsnitt, antagligen en majoritet, är dock låsta för allt offentligt bruk.

solvebring

Superhero
Tråden dog av lite, vilket är synd då jag finner ämnet både intressant, aningen komplext men inte minst nödvändigt eftersom många av oss önskar publicera saker på olika sätt. Så jag bumbar lite...

Hur fungerar vattenmärkning av PDF:er? Jag menar, sådana markerar väl varje dokument som unikt och spårbart - eller? Med vilka program kan man i så fall åstadkomma detta och hur fungerar det egentligen?

... Vad krävs egentligen av ett kommersiellt, regelrätt dokument i egenskap av text?
Ja, detta är jag väldigt nyfiken på.

Jarl

Hero
krank said:
snarare än de rent utsagt fjantiga priser många typsnitt kostare...
Är det inte en grotesk mängd arbete bakom ett bra typsnitt; riktigt bra/kompletta sådana kan ju ta åratal att färdigställa?

Isf är det inte så konstigt att de är dyra?

Arfert

Facit
Jarl said:
krank said:
Är det inte en grotesk mängd arbete bakom ett bra typsnitt; riktigt bra/kompletta sådana kan ju ta åratal att färdigställa?
Ett bra typsnitt yar i alla fall månader, heltid, att göra. Och uppåt. År är inte ovanligt.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Jarl said:
krank said:
Ett bra typsnitt yar i alla fall månader, heltid, att göra. Och uppåt. År är inte ovanligt.
Helt klart acceptabelt. Men jag är fattig och budgeten i projektet är för närvarande minimal.

Men andra ord är jag djupt tacksam för alla tips om dugliga teckensnitt a la open source, främst sans-serif. Behöver å-ä-ö, of course.
... Ska kika på detta sen. Verkar dock inte finnas å-ä-ö. :gremfrown: Det vore trots allt kul att slippa Microsoft-standard, iaf vad gäller logotyper och rubriker.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag bumpar det här med en relaterad tanke jag kom på.

Hur märker man om ett dokument är skapat med korrekta licenser för typsnitten? Måste inte folk mer eller mindre komma hem till mig och söka igenom min dator för att se om jag har rätt att bädda in typsnitten eller inte?

Arfert

Facit
Dimfrost said:
Jag bumpar det här med en relaterad tanke jag kom på.

Hur märker man om ett dokument är skapat med korrekta licenser för typsnitten? Måste inte folk mer eller mindre komma hem till mig och söka igenom min dator för att se om jag har rätt att bädda in typsnitten eller inte?
Ja, typ så. Om det inte finns en skithemlig kod som CIA eller motsvarande* lagt dit.

*Adobe

CapnZapp

Myrmidon
Om du skapar ett PDF dokument (specificerat av Adobe) med Adobes authoring-verktyg så är väl inte det så far-fetched.

Påminner mig om "myten" med de hemliga märkena som unikt identifierar varje sida du skriver ut på din laserskrivare...

solvebring

Superhero
Jag tänkte bumpa tråden ytterligare för att driva in fler svar angående bra och fina typsnitt a la open source.

Kort sagt: hit med alla fina tips på open source-typsnitt!
Typsnitten i fråga ska gärna finnas i flera skärningar (om jag nu inte missförstått begreppet?) så att det finns färdiga versioner av kursiv, fet stil osv.

Jag är nyfiken och ja, jag skulle behöva en laddning alternativ till En hund begraven.