Nekromanti Kommersiellt rollspel? (skum rubrik, men läs ändå)

Skuggvarg

Hero
Svårt att skriva en rubrik som var informativ, men vad jag menar är detta:

Hur gör man egentligen för att få chansen att vara med och utveckla ett rollspel som är tänkt att komma ut i tryckt bokform och säljas kommersiellt? Alla ni rollspelsrävar, Krille och gänget (jag skriver "gänget" för att jag inte vet vilka de övriga rollspelsrävarna är), hur gjorde ni? Gäller det bara att vara rätt person, på rätt plats, med rätt kunskaper, och ha rätt kontakter? Man undrar lite. Riotminds är ju tydligen ganska "vanliga" killar. Likaså de som nu utvecklar nya Mutant.

/Slappvarg

Krille

Super Moderator
"Hur gör man egentligen för att få chansen att vara med och utveckla ett rollspel som är tänkt att komma ut i tryckt bokform och säljas kommersiellt?"

Det beror på vad du menar.

Alternativ ett är att frilansa för någon annan. Kontakta förlaget i så fall, presentera dig, beskriv vad du är intresserad av och skicka med en A4-sida med text om något i deras spel som bevis på att du behärskar deras spel och kan skriva.

Alternativ två är att slita hund. Gör ett spel, registrera ett bolag, skrapa ihop nåt hundratal kilokronor och få ditt spel tryckt. Leta därefter upp en distributör, eller ring själv till varenda butik. Eller gör ett spel, registrera eventuellt ett bolag, skrapa ihop ett tiotal kilokronor och leta upp ett print-on-demand-tryckeri. Här blir du nog tvungen att ringa själv.

Mask_UBBT

Hero
"Här blir du nog tvungen att ringa själv. "

Vilket faktiskt inte är så otroligt jobbigt. Antalen butiker som tar in rollspel är ju inte många!/images/icons/sad.gif

entomophobiac

Low Prep High Play
Inte för att jag är världens mest välbetalda och -renomerade rollspelsskribent, men jag kan ändå komma med ett par tips som hjälpt mig i sökandet efter "arbetsgivare:"

*Var inte rädd för att marknadsföra dig själv. Var en Amerikan! Basunera ut dina färdigheter utan att vara det lilla minsta blyg, men se också till att kunna leva upp till vad du säger.

*Se till att veta vad du pratar om. Läs på det du tar upp och håll dig underrättad vad gäller allt och alla som har med de du ska kontakta att göra. Visa intresse.

*Ta på dig alla uppgifter du kan få. Du kommer inte kunna skriva ditt helt egna supplement om du är en oprövad talang, men kanske lite smånotiser, karaktärsbeskrivningar eller dylikt. När man är på botten så är trots allt uppåt den enda vägen att vandra.

*Ha rika föräldrar som kan sponsra ditt egna rollspel utan att du behöver lämna in din dator på en pantbank.