Kompass i scenariodjungeln

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Mitt digitala rollspelssekiv har vuxit explosionsartat senaste åren samtidigt som tiden för att läsa allt material blivit lägre prioriterat. Jag läser dessutom för långsamt (noggrant) för att ha en chans att ens komma igenom en bråkdel av allt material. Ett sätt att enklare vaska fram sånt jag gillar är tips och recensioner men risken är stor att smaken är olika och det någon annan gillar kanske man själv inte alls gillar.

En fundering är att försöka hitta sammanfattningar i scenarion som kan fånga helheten men sånt finns ju absolut inte i alla scenarion.
Funderar därför på om det skulle kunna vara intressant med en tråd här på forumet där man (inklusive spoilers) gör korta sammanfattningar av scenarion man läst. Korta nog att ganska snabbt kunna läsa igenom, men långa nog för att ge en överblick av innehållet (sen beror det givetvis på hur omfattande scenarion/kampanjer det gäller

Tänker att detta skulle skilja sig från recensioner då jag hellre ser objektiva summeringar än subjektiva betyg. Skulle nästan kunna vara som en Wikipedia för rollspelsscenarion.

Är det en bra eller urkass idé?

Jag skulle t.ex. vilja få en spoilande sammanfattning av Beyond the Mountains of Madness och Horror on the Orient Express för att avgöra om de är intressanta att dyka djupare i.

Last edited:

lupmet

Swordsman
Horror on the Orient Express är med mening den mest rälsade kampanj världen har skådat (ledsen men kunde inte låta bli). Den publicerades ursprungligen 1991 och blev legendarisk. Ungefär 20 år senare startades en Kickstarter som drog in mer än 10 gånger äskade pengar och det steg Chaosium åt huvudet. De ordnade mycket mer material och massor av extraprylar med resultatet att företaget höll gå i konkurs. Prdouktionsvärdet är generellt högt. Jag hittar inte när Kickstarter-kampanjen lanserades men det skulle vara klart 2013 men jag fick leveransen två år senare. Detta är ett referat av andra versionen. Eftersom det rör sig om 18 deläventyr kommer nedanstående vara kraftigt nedskuret, det är nästan tio år sedan jag spelledde kampanjen och jag inser att jag har glömt mycket.

Böckerna innehåller mycket information om de städer man reser igenom men fokus är såklart Orientexpressen självt. Tyvärr saknas en del information som som om det går bra att bara hoppa ombord utan förvarning och en del andra praktiska detaljer.

Rollpersonerna börjar i London 1920 och skall på något vis vara vän med en professor Smith. Äventyret inleds med att rollpersonerna blir kontaktade av professorn som ber dem "för guds skull" söka upp honom på hemlig plats och se till att inte vara skuggade. Hans trogne betjänt Beddows leder in dem till den svårt brännskadade professorn och han berättar att han precis undvek en mordbrand. Han har kommit en hemsk, ond kult som försöker hitta delarna av en stenstaty som är mycket ond. De måste resa genom Europa med Orientexpressen och hitta de olika delarna före kulten. Det rollpersonerna inte inser, pga professorns stora skador, är att det egentligen är den före detta kultledaren Makryat magiskt förklädd.

Kulten i fråga har tillgång till magi som gör att de kan förändra sitt utseende och anta andra personers utseende – om de har tillgång till dras hud rent bokstavligen. Det är en hel del blodskräck då kulten Blood Brothers använder sig av andras ansikten på sina agenter. De blodiga delarna är mycket svåra att ta bort om en inte vill skriva om kampanjen i grunden. Makryats far var ledare i kulten men det har skett en schism och Makryat har lämnat den men båda parterna söker efter statyn. En tidigare ägare Fenalik söker också efter statyn. Fenalik är en flera hundra år gammal vampyr – själv tycker jag inte vampyrer hör hemma i Mythos och jag gjorde om honom till en magiker (detaljer finns på min hemsida).

Professorn (eller rättare Makryat) lovar hjälpa dem i sitt sökande ifrån London och han kan skicka dem telegram om SL tycker de kör fast. Kampanjen går sedan ut på att leta upp ledtrådar till var de sex delarna kan finnas och hitta dem. Det finns många fina scener: vänsterarmen finns begravd i Frankrike och familjen som bor på godset har alla olika problem med sin vänsterarm, inklusive den lilla dottern som en klumpig rollperson råkar hälla skållhett te över – över hennes vänsterarm. Ett av benen är benet på en av dockorna i ett klockspel högst upp i ett klocktorn (när det massiva maskineriet slår hel timme går en av tolv dockor ut på en balkong och utför en liten dans). Fastna inte med kläderna i maskineriet när Fenalik dyker upp!

Kickstarterkampenjen ledde även till återblickar till 1890, romartid och drömlanden. Kampanjen 1890 är det också en resa längs Orientexpressen och en minikampanj i kampanjen och ger möjligheten att kämpa emot Makryats far samt skaffa kontakter som kan hjälpa eller stjälpa 30 år senare. När en av 1920-rollpersonerna dog för oss dök en av 1890-talets rollpersonerna upp och tog över den platsen.

Varje deläventyr är ganska rakt på (rälsade!) men spelarna behöver klura en hel del för att lägga ihop två och två.

När rollpersonerna nått Istanbul och klarat äventyret där har de alla statydelarna och förhoppningsvis tillräckligt med information för att förstöra den – med professor Smith hjälp. Den sista pusselbiten finns i London och de sätter sig på tåget för att avsluta vad de påbörjade. Deras fiender tar nu av bomullshandskarna och ger sig på det stackars tåget. Makryat använder magi för att snabba upp det och förvandlar loket till … något (därav omslaget på lådan) och de återvänder till London efter en sann skräckfärd på mycket kortare tid än vad tidtabellen påstår. I London sker slutstriden och förhoppningsvis lyckas de förstöra statyn innan Makryat tar magisk kontroll över den och tar på sig den som en rustning.

Den rollperson som först tar i någon statydel drabbas av en förbannelse kopplad till den kroppsdelen. Armar och ben fungerar sämre, huvudet ger paranoia och bålen … något annat. Den förbannelsen hänger med igenom kampanjen tills statyn är förstörd. Inte kul att vara den som tar vänsterarmen redan i Frankrike…