Massor av bra tankar, och jag tycker nog om dem allihop. Fokuset på äventyrsbyggandet tror jag är sunt, och det betyder (för mig som spelskapare) att jag borde lägga mer krut på att skapa strukturer som underlättar för spelledare att tänka rätt när man konstruerar äventyren.
Fundering om ditt exempel:
Menar du alltså att SL börjar med slutscenen, och sedan fungerar på "vad kan leda direkt till den?"
Tycker du att man bör slå mot färdigheterna för att få ledtrådar, snarare än få ledtrådarna automatiskt?
Hur ställer du dig till att använda gradering av färdigheter som sätt att uppmuntra rollpersonerna att bredda sitt kontaktnät och hitta experter på annat håll (se mitt svar till God45)?
Fundering om ditt exempel:
Menar du alltså att SL börjar med slutscenen, och sedan fungerar på "vad kan leda direkt till den?"
Tycker du att man bör slå mot färdigheterna för att få ledtrådar, snarare än få ledtrådarna automatiskt?
Hur ställer du dig till att använda gradering av färdigheter som sätt att uppmuntra rollpersonerna att bredda sitt kontaktnät och hitta experter på annat håll (se mitt svar till God45)?