Nekromanti Komplett rollspel

Muggas

Hero
En dag märker man att ens rollspel börjar bli hyfsat sammanhängande, och det börjar bli dags att knyta ihop paketet. Man har ca 250 000+ tecken eller mer korrläst och kronologiskt ordnat samt ett spelsystem som är hyfsat speltestat och ska ge sig på nästa tuffa uppgift: att börja layouta texthögen till en trevlig version 1.0. Men när man ger textmassan en närmare granskning så ser man brister. Språkligt ser det fint och pedagogiskt ut, men man upptäcker helt nya infallsmissar. Värlsbeskrivningen är inte tillräckligt konkret och tydlig. Regelbeskrivningarna, trots att de alltid verkat väldigt tydliga (och är reviderade om och om igen), täcker inte upp alla eventualiteter, vilket kanske kan leda till sneda tolkningar av läsaren. Tabeller över vapen, utrustning, varor och tjänster, o s v är plötsligt långt ifrån så omfattande som man vill och det kliar i fingrarna att gå tillbaka och ändra hela skiten IGEN.

När "släpper" man egentligen sitt rollspel och slutar fundera över nya detaljer som borde ändras? Vad är det som frammanar känslan av att ens verk är "komplett".

Krille

Super Moderator
Rollspel blir aldrig klara - de rymmer

Som utgivare av "riktiga" rollspel så har jag en tydlig linje mellan "klart" och "inte klart". Den kallas tryckdatum.

Se, rollspel blir aldrig klara. Däremot har man ett tryckdatum och ett releasedatum. Framförallt tryckdatumet är viktigt, eftersom man har beställt tid och plats att få skiten tryckt. Man får helt enkelt se till att trycka det man har det datumet, och därmed så får man se till att ens rollspel är "spelbart klart" vid det laget. Skit samma att det finns brister.

Så rollspel blir aldrig klara. De rymmer.

...en gång i tiden, när jag inte tryckte mina rollspel, så kom jag fram till att bästa sättet att få ut något var att bestämma ett virtuellt tryckdatum. Man sade helt enkelt ett datum. Var det inte klart då så släppte man det ändå, och uppdaterade sig senare. Annars kom det aldrig något.

Sensmoralen är att ingenting någonsin skulle bli klart utan släppdatum.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
När "släpper" man egentligen sitt rollspel och slutar fundera över nya detaljer som borde ändras? Vad är det som frammanar känslan av att ens verk är "komplett".
Ja, inget rollspel kan blir klart (inget annat konstverk heller för den delen -- man kan alltid komma på någon liten detalj som kan göras bättre), man får vara nöjd med att det känns så klart att man vill visa upp det för allmänheten. Även om man inte skapar något definitivt, som en trycksak, kommer man till slut till en punkt när man anser att spelet för tillfället är klart. och är beredd att publicera det.

Det beror naturligtvis på hur man arbetar. Vissa människor slänger glatt ut halvfärdiga spel och vill ha kommentarer. Själv vill jag inte visa upp någonting innan jag anser mig vara färdig med spelet.

Sedan kan man se ett spels utveckling som en evolutionsliknande klättring uppför ett berg. Här och där når man toppar, som får motsvara punkter i spelets liv när det är färdigt. Ibland vill man ändra spelet och börjar då skriva om texten, vilket gör att den glider ner i en dal, för att till slut arbeta sig upp på en ny bergstopp: ett nytt tillstånd av färdighet.

Sammanfattningsvis: Jag släpper ett spel när jag lägger ut det på det här forumet och säger "Titta, mitt spel är klart!". Sedan kommer man antagligen vilja ändra saker, men det är en senare fråga. Känslan av att ett spel är komplett kommer av den cirkelresonerande definitionen att man inte tycker att det behöver tillföras något mer för att spelet ska vara komplett.

/tobias

gråhök

Veteran
... ge sig på nästa tuffa uppgift: att börja layouta texthögen ...
Som tur är/var slipper jag det steget. Jag tror att mägnden "explicit layout" i Project Unnamed inskränker sig till en forcerad sidbrytning. Två, ser jag nu (bägge i "Skills"-kapitlet, en efter Electronics och en efter "Vehicle: Ship").

Det som tvingade mig att tänka "släpp" var när en av mina betatestare sade "OK, jag kör ett scenario eller två på GothCon...".

Johan K

Gammal & dryg
Nu är jag iof inte nån rollspelsskapare.. Men man har ju lite tankar ändå.
Tror inte att man helt & komplett får ett rollspel. Hur mycket man ändock skriver & skapar runt det. Tror att man alltid får lite nya infallsvinklar när man läser det & därför kanske tänkter att man kanske skirver _lite_ till om det.
En tanke som man kanske kan använda är att låta det "vila" lite & sedan läsa igenom det igen & se hur det känns då..

/ Johan K, som svammlar lite & går sedan & lägger sig...

Simon

Swashbuckler
Re: Rollspel blir aldrig klara - de rymmer

Hehe, och det kommer från mannen som klagar på att Shadowrun ges ut i reviderade upplagor då och då! :gremwink:

Men skämt åsido så tycker jag att man ändå inte ska vara alltför rädd för att skjuta på släppdatum, om man ser alltför stora kvalitetsbrister. Nu pratar jag rent generellt. Jag menar, det är inte helt ovanligt att teaterproduktioner skjuter på premiärdatum någon vecka eller så, och det rör ofta betydligt mer pengar, åtminstone jämfört med indierollspel.

Självklart så är det ju en avvägning. Ett skitbra rollspel som aldrig görs kan ju sägas stå sig slätt mot ett mediokert som ändå realiseras. Så få det klart! men låt dig inte vara missnöjd!

Krille

Super Moderator

"Hehe, och det kommer från mannen som klagar på att Shadowrun ges ut i reviderade upplagor då och då!"

Det är en sak att ge ut en ny utgåva då och då. Det är en annan sak att ge ut samma spel, otestat och ospelbart, tre gånger! :gremgrin:

Men visst har du rätt. Man bör nog vara flexibel med sitt släppdatum. Vad jag vill ha sagt är att om man inte har en tydlig deadline så är risken mycket, mycket stor att man aldrig blir klar, nånsin. Sen kan man alltid rucka lite på deadlinen om man märker att man inte blir klar i tid.

Simon

Swashbuckler

[OT] Det är en sak att ge ut en ny utgåva då och då. Det är en annan sak att ge ut samma spel, otestat och ospelbart, tre gånger!

Vilket såklart beror på vem du frågar! :gremlaugh: [/OT]

Men visst har du rätt. Man bör nog vara flexibel med sitt släppdatum. Vad jag vill ha sagt är att om man inte har en tydlig deadline så är risken mycket, mycket stor att man aldrig blir klar, nånsin. Sen kan man alltid rucka lite på deadlinen om man märker att man inte blir klar i tid.

Word!

Illern

koppariller
Jag håller nog också mina slantar på att bestämma ett tillfälle och att då slåppa det, annars blir det aldrig. Åtminstone jag är som Krille skrev, jag kommer aldirg bli Klar (tm) med Terra Draconis, det kommer alltid att utvecklas så länge jag är intresserad av det. Däremot kanske det kommer en tid då det förändras väldigt lite jämfört med något annat projekt jag dragit igång. Lite bestämdhet mot sig själv, det tror jag är nyttigt.