Nekromanti Kompletta regler?

Olle Linge

Snigel
Yo.

Nu börjar jag bli "färdig" med mina regler, även om det är några småsaker kvar att fixa. Systemet är slimmat och mitt mål är att inte överskrida 10 sidor inklusive exempel och annat som bör finnas med. Just nu finns detta med i systemet eller står med på min lista över vad som ska med:

<ul type="square">
[*] Göra rollperson
[*] Bli bättre
[*] Konflikthandlingar (inräknat strid)
[*] "Vanliga" handlingar
[*] Skaderegler för strid, fall, gifter och dylikt
[*] Läkning av skador
[*] Hjälte/dramapoäng av något slag
[/list]

Saknas det något? Systemet är tänkt att användas till Magneter och mirakel, men det bör gå mycket enkelt att konvertera till andra världar. Jag har med flit utelämnat (i det här inlägget alltså, inte i reglerna) en del regler som är strikt förknippade med världen, exempelvis magiregler.

Det kan givetvis finnas mycket som saknas i varje specifik del av systemet, men det kommer ni gärna få sätta tänderna i lite senare. Just nu vill jag försäkra mig om att jag har med alla delar jag tycker borde finnas med. Så även om ni känner på er att den regelbiten ni funderade på inte går att trycka in i så slimmade regler, säg det ändå. Mitt högsta mål är att skapa ett regelsystem jag vill spelleda och som jag tycker är bra; om det sedan går att få in det på litet utrymme är bara ett plus i kanten.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Saknas det något?
Nej, i de flesta rollspelssystem är det fullt tillräckligt, till och med mer än tillräckligt efetrsom jag tycker att regler för gift, fell och andra specialsituationer gott kan utlämnas (de används faktiskt inte speciellt ofta). Hjälte/dramapoäng är ju även det överkurs, men om det är viktigt för systemet bör det absolut vara med.

(Jag antar förresten att sådana saker som färdighetsbeskrivningar, grundegenskapsbeskrivningar, rasbeskrivningar och yrkesbeskrivningar (i den mån dessa eller motsvarande företeelser över huvud taget förekommer i spelsystemet) räknas in under "Göra rollperson".)

/tobias

Pom

Swashbuckler
En sak som mest hör till invididuella världar är ägodelar och ekonomi. Men möjligen kan det behövas någon mening om vilken filosofi du tänkt dig om rollpersoners utrustning från start och om rikedom har någon spelteknisk betydelse.

Olle Linge

Snigel
Yrken och annat

Nej, i de flesta rollspelssystem är det fullt tillräckligt, till och med mer än tillräckligt efetrsom jag tycker att regler för gift, fell och andra specialsituationer gott kan utlämnas (de används faktiskt inte speciellt ofta). Hjälte/dramapoäng är ju även det överkurs, men om det är viktigt för systemet bör det absolut vara med.
Det är sant vad du säger angående fall och dylikt och det står mycket riktigt på min "att göra"-lista och jag har ännu inte bestämt mig för om de ska med eller inte.

(Jag antar förresten att sådana saker som färdighetsbeskrivningar, grundegenskapsbeskrivningar, rasbeskrivningar och yrkesbeskrivningar (i den mån dessa eller motsvarande företeelser över huvud taget förekommer i spelsystemet) räknas in under "Göra rollperson".)
Grundegenskapsbeskrivningar finns, med färdigheter finns inte i den vanliga betydelsen och därför inte heller beskrivningar av dem. Jag är lite kluven i frågan om yrke och sådant. Det kommer inte att finnsa en regelteknisk funktion, men samtidigt är det trevligt att ge riktlinjer för hur olika yrken kan fungera i reglerna.

Jag funderar på att göra ett mellanting mellan rollpersonsmallar och yrkesbeskrivningar. Det skulle i så fall vara en diskussion kring hur ett givet yrke fungerar i spelvärlden samt hur detta kunde fungera i reglerna.

Å andra sidan är jag lockad att istället lägga in yrkesbeskrivningarna i just rollpersonsmallar och helt enkelt se till att mallarna representerar dels en person och dels ett yrke.

Olle Linge

Snigel
Ah, det har jag glömt

Här finns det väl några vägar att gå. Jag brukar själv köra med ett ganska fritt system för ägodelar där folk för det mesta har vad de borde ha och man bedömer från varje situation vad som är realistiskt. Utöver det har vi någon form av abstrakt system eller ett väldigt jordnära system (där man antecknar hur mycket man har av allting).

Det lutar nog åt att jag gör en kombination av det första och det sista och därmed har ganska konkreta regler för ägodelar, mest för att jag inte tycker det är värt extra regler för att sköta det hela.

hraufnir

Swordsman
Visst är det så att du bygger ett system till din spelvärld, eller bygger du ett system, som du sedan anpassat din spelvärld efter?
Detta har väl egentligen inte så mycket att göra med tråden, men jag blev nyfikad.

Annars så tror jag ett tips är, även om du enligt mig inte har utelämnat något viktigt som jag kommer på nu. (Gillar ganska enkla spelregler så jag tycker inte det saknas något, även om ngt kanske är borta =)
Däremot är ett tips jag har, ngt som jag gillar, det är att i reglerna skriver du exempel. T.ex. som man gjort i vampires Attributes och Abilities.
Det ger, enligt mig, en otroligt bra känsla av vad just den färdigheten kan göra och vad man kan åstadkomma. Inte bara skriva "Styrka - hur stark du är".
Nu säger jag inte ATT du gör det, jag bara hoppas att du inte gör det =)

Olle Linge

Snigel
Visst är det så att du bygger ett system till din spelvärld, eller bygger du ett system, som du sedan anpassat din spelvärld efter?
Detta har väl egentligen inte så mycket att göra med tråden, men jag blev nyfikad.
Det första. Alltså jag har skrivit till spelvärlden. Å andra sidan så finns det inte så mycket världsspecifika regler, så det borde gå mycket enkelt att anpassa till andra spel (vilket en del funderar på att göra). Grunden i systemet är något jag kan tänka mig använda nästan oavsett vilket spel jag spelleder och bör således passa det mesta.

Annars så tror jag ett tips är, även om du enligt mig inte har utelämnat något viktigt som jag kommer på nu. (Gillar ganska enkla spelregler så jag tycker inte det saknas något, även om ngt kanske är borta =)
Däremot är ett tips jag har, ngt som jag gillar, det är att i reglerna skriver du exempel. T.ex. som man gjort i vampires Attributes och Abilities.
Det ger, enligt mig, en otroligt bra känsla av vad just den färdigheten kan göra och vad man kan åstadkomma. Inte bara skriva "Styrka - hur stark du är".
Nu säger jag inte ATT du gör det, jag bara hoppas att du inte gör det =)
Nu är jag inte säker på vilken typ av exempel du menar, men jag kan berätta kort hur jag har gjort. Dels finns det exempel på attributen (det här är du bra på om du har högt i detta värde). Utöver det kommer det att finnas ett löpande exempel på när en rollperson görs och hur sedan den interagerar med omgivningen enligt reglerna i övrigt. I den texten kommer man kunna se hur jag har tänkt att systemet ska kunna användas.

hraufnir

Swordsman
Har du läst Vampire:The Masquerade?

Där finns iaf, innan man börjar läsa stats och förklaringar, ett kort "ingame" text på en 10-15 rader som visar ett tillfälle när just den förmågan/attributet är användbart...

Olle Linge

Snigel
Har du läst Vampire:The Masquerade?
Nej.

Där finns iaf, innan man börjar läsa stats och förklaringar, ett kort "ingame" text på en 10-15 rader som visar ett tillfälle när just den förmågan/attributet är användbart...
Hur menar du med "ingame"? Jag har i och för sig bara fyra attribut som behöver förklaras, så det är inte fråga om några stora lass med beskrivningar som behövs.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Hur han menar.

"Hur menar du med "ingame"? Jag har i och för sig bara fyra attribut som behöver förklaras, så det är inte fråga om några stora lass med beskrivningar som behövs."

Citatdags. Själv tycker jag att det är fint att beskriva varje nivå, men om man har ett ganska litet antal nuffror (typ fyra ^.~) så kan man nog kosta på sig lite mer utförliga beskrivningar än så här (tycker jag).

Vampire: the Masquerade said:
Dexterity
A sheer layer of blood-sweat glistened on Serina's forehead. Her prey knew he was being followed, so her ability to strike quickly and with surprise was paramount. Serina managed to climb the fire escape almost silently, knowing that the man would seek refuge in this alley. Ah, there he was! Baring her fangs and claws, Serina erupted from her ill-lit perch as her prey panted for what would soon be his last breath.
The Dexterity Attribute measures a character's general physical prowess. It encompasses the character's speed, agility and overall quickness, as well as indicating the character's ability to manipulate objects with control and precision. Also included under Dexterity's heading are hand-eye coordination, reflexes and bodily grace.
Specialties: Lithe, Swift, Feline Grace, Lightning Reflexes
•Poor: You are clumsy and awkward. Put that gun down before you hurt yourself.
••Average: You're no clod, but you're no ballerina, either.
•••Good: You possess some degree of athletic potential.
••••Exceptional: You cuold be an acrobat if you wished.
•••••Outstanding: Your movements are liquid and hypnotic — almost superhuman.
<font size="1">...och det här hade ju gått en smula fortare att skriva om jag redan från början insett att man inte kan knacka fram en tabell som inte ser för djävlig ut. Just nu undrar jag varför radavståndet i början av citatet är större än det borde vara. Men det är också ungefär nu jag slutar bry mig om det. Håll till godo med exemplet i vart fall.</font size>

Helmgast
Sociala regler

Regler för status, karaktärsdrag, rykte och relationer kanske vore nåt?

Olle Linge

Snigel
Re: Sociala regler

Regler för status, karaktärsdrag, rykte och relationer kanske vore nåt?
Det här tycker jag är mycket intressant, i alla fall bitar av det. Status och rykte kan jag nog klara mig utan; jag tycker det burkar på att få in ganska bra i beskrivningar och i det vanliga spelet utan att man behöver ha regler för det.

Karaktärsdrag finns med i systemet lite på samma sätt som i Västmark, så där är jag på det torra.

Relationer är dock rätt coolt. I Nobilis placerar man till exempel 20 poäng på så kallade Bonds, det vill säga viktiga saker i ens liv. Det kan handla om relationer och andra människor, men också om annat.

Vad finns det flera koola alternativ? Det känns som om detta är något man kan lägga till för att testa, men att det inte har en given plats i grundreglerna. Dock är det fortfarande mycket intressant.

Bombu

Hero
Hjältenivå?

Hjälte/dramapoäng av något slag
Det här slog mig som du tyckte detta var något centralt.

Och jag kanske förstår hur du tänker.

Om man har Hjälte/dramapoäng på olika sätt så är det ett bra sätt att styra villken typ av spel man får, därför kan det vara avgörande hur man hanterar det här.

I mitt huvud fick jag upp bilder av olika scenarier där man hade olika mycket hjälte-dramapoäng, och där spelet också fick väldigt olika karaktär.

För mig är det centralt att förstå vad spelet försöker förmedla, vad kommer spelet handla om, eller vad tänker du dig att spelet oftast handlar om.

Just det där med hjälte-dramapoäng är ju ett sätt att få fjutt på hjältebeteendet, om man lägger sig på en låg nivå så får man kanske mer realistiskt spel som också gör att spelarna blir försiktigare och fegare.

Om man får fler hjälte-dramapoäng så försöker man och lyckas med större saker för man har lite hjälp.

Vad sägs om en skala där man anger nån form av "hjältenivå" i kampanjen spelet som är kopplat till hur mycket hjälte-dramapoäng spelarna förfogar över?

Det kanske inte får plats i ett spel som ska hålla sig på 10 sidor, men det kanske kan komma i en Companion?

Olle Linge

Snigel
Re: Hjältenivå?

Det här är något jag måste klura på. Jag är nämligen inte alls ute efter någon form av hjältespel. I mina ögon är dramapoäng något annat är hjältepoäng, så jag tar upp dem separat nu (även om tanken är att det ska vara samma pöl i systemet).

Hjältepoäng ser jag som någon form av boost på en egenskap och jag har tänkt mig att det här ska vara rätt dyrt och således sällsynt. Jag skulle tro att hjältenivån snarare regleras av hur bra karaktärerna är än hur ofta de kan använda hjältepoäng. Det kommer inte att handla om några massiva bonusera, utan kanske om att slå om slag eller dylikt. En klåpare kommer fortfarande att få smörj av de flesta, alltså, även om detta ger utrymme för att rädda situationer då man har fruktansvärd otur.

Dramapoäng ser jag som något som inte influerar enbart karaktären, utan även saker i omgivningen. Detta behöver inte alls leda till hjälteprägel, även om det förstås kan det. Här skulle jag behöva förslag på vad man skulle kunna använda dessa poäng till, men tanken är i alla fall att göra spelarna mer engagerade i berättelsen. Det är alltså egentligen inte en regelteknisk effetk som är målet.

Angående idén med en hjältemätare så tror jag att det går att få in på ett bra sätt som en alternativ regel till drama/hjältepoängen. Om man låter dem genereras snabbare alternativt låter boostar och annat vara billigare, får man mer hjälteprägel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Här skulle jag behöva förslag på vad man skulle kunna använda dessa poäng till, men tanken är i alla fall att göra spelarna mer engagerade i berättelsen. Det är alltså egentligen inte en regelteknisk effetk som är målet.
I EpiFan (arbetsnamnet på det system jag sitter och skissar på för tillfället) använder jag mig av Dramapoäng och där har de en regelteknisk effekt som gör att Karaktären får + på sitt FV för en handling. Saken är den att en Dramapoäng endast får användas om Karaktären beskriver handlingen i sig som mycket målande och samtidigt dramatiskt.

Att säga: "Jag hoppar över stupet." skulle inte räcka som motivering att använda en Dramapoäng.

Däremot skulle: "Jag rusar framåt som om jag var jagad av självaste djävulen mot kanten av klippan, tar ett kraftigt avstamp och slungar mig framåt samtidigt som jag drar min svärdsklinga för att vara redo att dyka in i striden då jag kommer över." vara det. Detta är både målande och beskrivande, vilket tillför en extra dimension till spelmötet. Alltså är det helt acceptabelt att en Dramapoäng kan användas.

Med andra ord, bonusen som Karaktären får på slaget är tänkt att motivera en mer målande beskrivning från spelaren. Jag tror det är lättare att åstadkomma just om Karaktärerna får någon slags bonus av det. Detta resonemang tycker jag borde kunna gå att applicera för dig också.

Krille

Super Moderator

"Med andra ord, bonusen som Karaktären får på slaget är tänkt att motivera en mer målande beskrivning från spelaren."

Motsvarande mekanism är standard i Playelf och en förutsättning för att man över huvud taget ska slå i System7. Och det är ju kul å så, men det hjälper mest för att få kul beskrivningar av handlingen. Däremot gör det inte så mycket för att främja berättelsen, som ju är minst lika viktigt för dramat som beskrivningarna.

Jag har lite tankar om den saken, närmare bestämt ett kortbaserat ståryflödessystem. Söker du på "ståryflödessystem" så tror jag att du hittar ett par trådar om saken.

Rickard

Urverk speldesign
Tabeller på forumet [OT]

"<font size="1">...och det här hade ju gått en smula fortare att skriva om jag redan från början insett att man inte kan knacka fram en tabell</font size>"
Tabeller blir konstiga för att forumet tar med radslagen som görs mellan html- eller ubb-taggarna.. Tar du bort alla radbrytningar så blir tabellen normal.. Ett förslag är att göra det när du anser att tabellen är klar.. :gremtongue:

"<font size="1">Just nu undrar jag varför radavståndet i början av citatet är större än det borde vara.</font size>"
Om det är mellanrummet före Dexterity du menar så är det antagligen satt så av forumet via css.. Alltså, det ska vara så.. Om du ser längst ner i citatrutan så är det precis samma avstånd..

/Han som brukar använda tabeller rätt mycket (men gått över till css, då det förstnämnda krånglar)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Rebeller på forumet [Fånig rubrik, OT]

"Tabeller blir konstiga för att forumet tar med radslagen som görs mellan html- eller ubb-taggarna.. Tar du bort alla radbrytningar så blir tabellen normal.. Ett förslag är att göra det när du anser att tabellen är klar.."

Hm...då måste jag prova det nästa gång jag får för mig att göra en tabell. ^_~

"Om det är mellanrummet före Dexterity du menar så är det antagligen satt så av forumet via css.. Alltså, det ska vara så.. Om du ser längst ner i citatrutan så är det precis samma avstånd.."

Ja, det är det avståndet, men nepp, det är inte lika stort som det mellan de sista fem plupparna och citatrutans slut. Dock kollade jag, och det visade sig att det bara ser sådär konstigt ut i Opera. I IE är det mycket riktigt samma avstånd. Nåväl, jag antar att det är naturligt att anpassa sidan efter browsern de flesta använder (men du använder väl Firefox, korrekt?). Tråkigt för mig, men men. I'll live.

entomophobiac

Low Prep High Play
Skaderegler för strid, fall, gifter och dylikt

Det här är något som jag personligen är lite trött på i spelböcker. Ofta känns det som att speltillverkare gör olika regler för olika skador bara för att "det alltid varit så". Det är heller inte ofta som jag personligen faktiskt använder några av de här skadereglerna och i egenhändigt hopsnickrade system så är det uteslutande generiska mekanismer som avgör skada - oavsett hur skadan uppstår.

Annars ser nog din uppradning ut att vara något så när komplett.