Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,260
Vi har spelat Conan d20 en del i vår spelgrupp, men jag är inte helt såld på d20-systemet. Visserligen så vill jag nog fortsätta med en "spel"baserad spelstil, mer inriktad på att gå upp i rang och klara svårigheter än karaktärsspel, men utan den regelkoloss som d20 är. "Riktigt" rollspel sparar vi till andra spel. Systemet är också en vidareutveckling på mina tankegångar om hur man gör ett "bra" levelsystem.
Det här är bara lösa tankar på hur JAG hade speglat Conan och hyboriens logik och teman i ett spelsystem: ser fram emot tankar och kommentarer.
Grunder: spelet baseras på tre grundegenskaper, och tre "klasser" eller levlingscheman.
GE är Dådkraft (Används för strid och atletiska handlingar), List (Används för avståndsstrid, instinkter och tjuvaktigheter) och Discipilin (Används för stridstekniker, lärdom och moralslag). Grundegenskaperna ligger runt 6 - 10
De tre klasserna är
- Barbar (Mycket i Dådkraft, lagom i List och lite i Disciplin. Mycket i Talanger, lite i Kunskaper - se nedan). En barbar går upp i rang genom att utföra dåd som ger honom Rykte (en barbar har tio Ryktesranger. Han kan använda sina ranger för att imponera på andra och ge tyngd åt sina argument)
- Laglös (Mycket i List, lagom i dådkraft, lite i disciplin. Mycket i Talanger ). En Laglös går upp i rang genom att skaffa sig hållhakar på viktiga SLP:er och medspelare, och genom att tilltvinga sig skulder. Han kan även köpa lojalitet med pengar och gå upp i rang på det sätter, han har tio hållhakeranger. Han kan använda sina ranger för att inkräva tjänster.
- Medborgare (Mycket i Disciplin, lite i dådkraft, lite i list. Mycket i Talanger och mycket i Kunskaper) En Medborgare går upp i rang genom att fullgöra Plikter mot sitt samhälle och sina överordnade. Han kan även muta sig till ranger. Han har tio statusranger. Hans ranger ger honom makt, inkomster och anställda.
Talanger är instinktiva och oskolade förmågor. De består av en bonus som läggs till tärningslaget när de gäller. De har en standardGE som de brukar användas med, men det är upp till SL. Exempel är Iaktaggelseförmåga (List), Närstrid (Dådkraft), Avståndsvapen (List), Stryktålighet (Dådkraft) etc...
Nästan alla är kopplade till List eller Dådkraft. Kopplade till Disciplin är endast Stridstekniker. Stridstekniker kräver även en miniminivå i Kunskapen Taktik.Stryktålighet används både som en skademodifkation och för att motstå gifter, överleva ökenfärder etc etc.
Kunskaper köpes direkt för fria poäng. Medborgaren är den som får flest sådana poäng. Dessutom erhålls bonuspoäng beroende på karaktärens Disciplin. Kunskaper är saker som historia, taktik, ockultism eller heraldik - allt sådant som stammar från ett civiliserat levnadssätt.
Stridsystemet är jag inte helt klar över: men jag vill ha motsatta slag i Dådkraft (dådkraft + nästrid mot dådkraft + närstrid. Differensen är stridsresultatet, till det läggs vapenskada och Stryktålighet + Rustning dras ifrån). Över en viss tröskel (fyra poängs skillnad) så görs allvarliga skador som man skriver upp och som sedan blir ärr. kanske en enkel skadetabell a la Zenobia?
På liknande sätt skall man kunna få "skador" av skräckreglerna. Båda typerna av skador skrivs upp på en lista (Darrhänt av skräck -1 dådkraft, Två fingrar kapade -1 med händerna typ)
Med Disciplin kan man lära sig stridstekniker som Duellstrid, Pik och Sköld eller Hillebardstrid. Är osäker på om man skall få bonusera för dessa, antagligen är det helt enkelt så att det är ett sätt för den som har hög Disciplin att använda detta i strid och att varje teknik är begränsad till en vapenkombination.
Slumpmekanismen är 2t8 + GE + Talang (+1 el +2) eller 2t8 + Kunskap över svårighetsgrad. Motståndsslag är givetvis slumpslag mot slumpslag (som i strid).
Ungeför så rör sig mina tankar. Hoppas att jag inte varit för luddig, och att jag kan få feedback på mitt system
Det här är bara lösa tankar på hur JAG hade speglat Conan och hyboriens logik och teman i ett spelsystem: ser fram emot tankar och kommentarer.
Grunder: spelet baseras på tre grundegenskaper, och tre "klasser" eller levlingscheman.
GE är Dådkraft (Används för strid och atletiska handlingar), List (Används för avståndsstrid, instinkter och tjuvaktigheter) och Discipilin (Används för stridstekniker, lärdom och moralslag). Grundegenskaperna ligger runt 6 - 10
De tre klasserna är
- Barbar (Mycket i Dådkraft, lagom i List och lite i Disciplin. Mycket i Talanger, lite i Kunskaper - se nedan). En barbar går upp i rang genom att utföra dåd som ger honom Rykte (en barbar har tio Ryktesranger. Han kan använda sina ranger för att imponera på andra och ge tyngd åt sina argument)
- Laglös (Mycket i List, lagom i dådkraft, lite i disciplin. Mycket i Talanger ). En Laglös går upp i rang genom att skaffa sig hållhakar på viktiga SLP:er och medspelare, och genom att tilltvinga sig skulder. Han kan även köpa lojalitet med pengar och gå upp i rang på det sätter, han har tio hållhakeranger. Han kan använda sina ranger för att inkräva tjänster.
- Medborgare (Mycket i Disciplin, lite i dådkraft, lite i list. Mycket i Talanger och mycket i Kunskaper) En Medborgare går upp i rang genom att fullgöra Plikter mot sitt samhälle och sina överordnade. Han kan även muta sig till ranger. Han har tio statusranger. Hans ranger ger honom makt, inkomster och anställda.
Talanger är instinktiva och oskolade förmågor. De består av en bonus som läggs till tärningslaget när de gäller. De har en standardGE som de brukar användas med, men det är upp till SL. Exempel är Iaktaggelseförmåga (List), Närstrid (Dådkraft), Avståndsvapen (List), Stryktålighet (Dådkraft) etc...
Nästan alla är kopplade till List eller Dådkraft. Kopplade till Disciplin är endast Stridstekniker. Stridstekniker kräver även en miniminivå i Kunskapen Taktik.Stryktålighet används både som en skademodifkation och för att motstå gifter, överleva ökenfärder etc etc.
Kunskaper köpes direkt för fria poäng. Medborgaren är den som får flest sådana poäng. Dessutom erhålls bonuspoäng beroende på karaktärens Disciplin. Kunskaper är saker som historia, taktik, ockultism eller heraldik - allt sådant som stammar från ett civiliserat levnadssätt.
Stridsystemet är jag inte helt klar över: men jag vill ha motsatta slag i Dådkraft (dådkraft + nästrid mot dådkraft + närstrid. Differensen är stridsresultatet, till det läggs vapenskada och Stryktålighet + Rustning dras ifrån). Över en viss tröskel (fyra poängs skillnad) så görs allvarliga skador som man skriver upp och som sedan blir ärr. kanske en enkel skadetabell a la Zenobia?
På liknande sätt skall man kunna få "skador" av skräckreglerna. Båda typerna av skador skrivs upp på en lista (Darrhänt av skräck -1 dådkraft, Två fingrar kapade -1 med händerna typ)
Med Disciplin kan man lära sig stridstekniker som Duellstrid, Pik och Sköld eller Hillebardstrid. Är osäker på om man skall få bonusera för dessa, antagligen är det helt enkelt så att det är ett sätt för den som har hög Disciplin att använda detta i strid och att varje teknik är begränsad till en vapenkombination.
Slumpmekanismen är 2t8 + GE + Talang (+1 el +2) eller 2t8 + Kunskap över svårighetsgrad. Motståndsslag är givetvis slumpslag mot slumpslag (som i strid).
Ungeför så rör sig mina tankar. Hoppas att jag inte varit för luddig, och att jag kan få feedback på mitt system