Nekromanti Konflikthanteringsspel om resurser "Byalag"

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag har en hög med elever som behöver lära sig en del om konflikthantering (det finns i läroplanen - iaf fostra demokratiskt förhållningssätt) och funderar på ett enkelt konfliktspel. Så här långt har jag tänkt:

Det finns tre grupper. De är olika "byar" som har något andra inte har och behöver något.
Havsbyn har gott om mat (fisk) och behöver sötvatten. De har nog med mat åt 1 by till.
Djungelbyn har gott om vatten (de bor vid en sjö) och behöver mat(dåligt med byten). De har vatten nog till alla byar.
Bergsbyn har metall (som kan användas till verktyg eller vapen) men behöver mat och vatten. Verktygen kan förbättra odling/jakt/fångst för att få 1 by tills värde i mat.

Om de väljer att kriga så kommer Havsbyn och Djungelbyn att utplånas om de anfaller varandra. Bergsbyn vinna över en annan by men förlorar hälften av sitt folk. Om de möter två byar förlorar de allt de har.

De olika byarna ska veta vad de har, och vad de behöver, inom byn. De får alltså inte veta vad de andra byarna har, utom i luddiga termer som typ "djungelbyn har vatten", "havsbyn har gott om fisk" och "bergsbyn gör saker i metall". De måste utse någon som deras "ledare" för byråd med andra byar - ledare möts på neutral mark där bara ledare får tala. Man har alltså en diskussion inom byn och sedan ett råd mellan byarna. I slutet av rådet får man bestämma om man ska överlägga med sina byar mer, nå en överenskommelse eller förklara krig.

Jag börjar med att be dem dela upp sig i lika stora lag och förklara målen för övningen (förbättra "förmåga att se konsekvenser av sina och andras ställningstaganden och handlingar" och "praktisera demokrati i vardaglig handling"). Därefter delar jag ut lappar till de olika byarna med vad de har och vad de vet. Efter vi är klara så har vi lite diskussion om hur det gick och varför.

Några förslag?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Resultat vid krig: (förskrivet, dolt för eleverna/spelarna)
Bergsbyn mot annan by: Bergsbyn förlorar halva sin by, förstör den andra byn.
Havsbyn mot Djungelbyn: Båda byar utplånas
Bergsbyn mot Havsbyn och Djungelbyn: Bergsbyn utplånas. Havsbyn och Djungelbyn förlorar hälften av sina byar.
Bergsbyn och annan by mot tredje by: Den tredje byn förstörs. Bergsbyn och Djungelbyn förlorar 1 person var.
Förluster vid krig måste räknas bort från en bys grupp – de är “döda”

Resultat om ingen uppgörelse nås:
Alla byar dör ut.

Handouts:
Byar:

Bergsbyn
Ni har
Metall
Metall kan användas till: Verktyg - nog för att ge mat till en by till om den redan har mat.
Vapen – Er by har bra vapen. Ni känner er lite starkare än de andra.
Ni behöver
Vatten till hela byn.
Mat till hela byn.

Havsbyn
Ni har
Mat – Fisk. Ni har tillräckligt med fisk för att föda en by till.
Ni behöver
Vatten till hela byn.

Ni är ungefär lika starka som Djungelbyn.

Djungelbyn
Ni har
Vatten – Ni bor vid en sjö. Ni har nog med vatten till två byar till.
Ni behöver
Mat till hela byn.

Ni är ungefär lika starka som Havsbyn.

Handouts innehåller alltså ett ex regler och by-beskrivningen.

Ser det okej ut till en grupp 7or?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Körde det idag och har fått en del tankar.

Lite om formalian:
För det första - att låta ledarna sköta alla mellanstamkontakter kan fungera. Det blev också spontant snack mellan ledarna två och två och mellan enskilda ledare och SL.

För det andra - jag prövade att låta ledarna rådslå med resten av byäldste med i bakgrunden. Det fungerade inte med min grupp, men kan kanske fungera med andra. Risken är dock att, med tonåringar, de lägger sig i istället för att lyssna och t ex knacka deras utsedde ledare på axeln om det är något.

Det fungerade utmärkt att låta ledarna rådslå i en grupp på tre.

Vad som hände:
Krig hände två gånger (av två "riktiga" sessioner). Bergsbyn lierade sig med Djungelbyn och besegrade Havsbyn båda gånger. Andra gången frågade Havsbyns ledare om de kunde förgifta maten. Jag var helt på med detta - så andra omgången dog alla byar.

Vi pratade en del om det fanns andra lösningar - till slut kom de fram till att man kunde använda verktygen för att få mer mat. Vi fick också fram lite varför tidiga byar hade murar (vi håller f n på med ett tema med den tidiga människan och har precis kommit till bofasta).

Ändringar i uppplägg:
En tanke som kom fram senare var att man kunde låta eleverna bygga de tre byarna - historia, riter, kultur etc - innan krisläget uppstod. Att låta dem investera i sina byar helt enkelt, vilket möjligen skulle göra dem mindre villiga att starta krig. Skulle rekommendera det här greppet om möjligt för andra som försöker sig på det. Om inte annat kan man låta dem fördela sig på tre byar, låta dem fundera på vilka de är och varför de är med i byrådet, innan man kör konflikten.

Vad man behöver för det här är förstås tid, och det finns en liten risk att vad man vill att de ska lära sig kommer bort.

Men det var kul, i vilket fall. Får se om jag kör mer sånt i framtiden. :gremsmile:
 
Top