Konfliktkul

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Vi pratar ju ofta om olika sorters konflikter och konfliktresolution. Allt från dålig stämning till dödligt våld. Men vad gör egentligen en konflikt kul runt spelbordet, och har ni bra exempel på konflikter ni haft särskilt roligt med?

Jag är ju en sucker för gruppkonflikter. Taggarna inåt istället för utåt. Mitt nöje med det är till stor del att vi inte kan veta vad saker leder till, utan spelares olika agendor måste krocka för att scenariot skall gå vidare och det som kommer ut ur det kan vara precis vad som helst. Slutet är lika okänt för alla från början, oavsett om du är spelare eller spelledare. Men det här blir bara roligt om du som spelare kan tycka det är roligt att förlora. Om du istället spelar mer för att vinna över något eller klara något så kommer du sannolikt inte ha roligt med gruppkonflikter av det slag jag gillar.

Andra konflikter jag kan ha roligt med är när stora saker står på spel och det inte är garanterat att vi lyckas. Som när rollpersonerna faktiskt råkade göra så att The Living Guildpact dog i vår Ravnica-kampanj. Något de försökte förhindra men som på grund av omständigheter inte blev som de ville. Men det ökade insatserna avsevärt i den strid där det hände.

Så, delge era favoritkonflikter, samt vad ni tycker möjliggjorde dem!
 
Last edited:
Top