Nekromanti Konkreta utmaningar; vilka sorter finns

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sitter här och kämpar med ett äventyr jag inte riktigt får ihop (jag är alltså en sån spelledare som behöver förbereda grejer om de ska bli roliga), och började försöka angripa problemet från en annan vinkel. Jag började fundera på vad ett äventyr består av.

Och för mig, i mina ögon, består äventyr av hinder, eller utmaningar. Ett äventyr utan hinder eller utmaningar består bara av att spelledaren beskriver snygga miljöer, liksom. Eller att man bara ploddar runt efter en rak räls och pratar med folk, och steg för steg får en historia berättad för sig. Kanske kul, men inte min tékopp.

Jag talar här främst utifrån ett tradperspektiv här, såklart, eftersom det är trad jag spelar. Så delar av det här kanske inte är så värst intressant för de av er som spelar på annat sätt.

Alltså; vad finns det då för slags utmaningar? Rising gjorde en abstrakt uppdelning i utmaningar för fantasin, slutledningsförmågan eller instinkter. Det är en bra uppdelning, tycker jag, men den är ganska abstrakt och hjälper mig tyvärr inte så mycket när jag ska bygga äventyr.

- En sorts utmaning är den taktiska, ofta handlar den om strid. Att besegra en motståndare genom att använda ett stridssystems resurser på rätt sätt. Att analysera situationen, använda omgivningen, kunna stridssystemet. Går givetvis in i flera av de andra, det finns inga vattentäta skott här.

- En annan sorts utmaning är att övertala någon.

- Ytterligare en annan handlar om att göra ett val; man har två eller flera alternativ och måste ofta välja mellan enbart onda ting.

- Sedan har vi slutledningsutmaningar, där det handlar om att dra korrekta slutledningar utifrån givet material.

- Öppna utmaningar, där spelarna får ett problem där SL inte hittat på en lösning; det här blir ofta en utmaning i att använda fantasin och att hitta på egna smarta lösningar. Det här blir ett slags metautmaning, där spelarna får välja vilken sorts utmaning de vill ha (t.ex om man vill ta sig in i en militärinstallation så kan man slåss, eller övertala, eller något helt annat, och man gör valet baserat på vilka ledtrådar man fått).

- Rena pussel, eller "minigames". Gåtor, pussel, chiffer. Svåra att få in på ett naturligt sätt. Utmanar intellektet, men brukar i min erfarenhet mest falla på en enda spelare.

- Kartutmaningar. Att utforska en rent geografisk plats och räkna ut hur den egentligen ser ut. Rita en karta som stämmer.

- Inte så vanligt i trad, men efterhandsförklaringsutmaningar dyker upp ibland; utifrån givna förutsättningar ska spelarna hitta på något som passar. Skiljer sig från slutledningsutmaningar genom att det saknas färdigt svar... så det är mer fantasin än slutledningsförmågan som utmanas.

Observera att jag med utmaning inte menar att man måste kunna misslyckas, eller att äventyret ska "ta slut" om man inte gör det. I mina ögon är en utmaning, eller ett hinder, framför allt en form av friktion i äventyret. Vägbulor. Det där som gör att spelarna känner att det är de, och inte SL, som lyckas med saker. Sense of accomplishment.

Vissa improviserar såklart det här, och börjar spelmötet med bara en lös idé om vilka aktörer som vill saker...

Nu vet jag att det här blev monsterlångt. Förlåt. Men jag behövde nog få ner det i pränt. Vad tycker ni? Är det här ens liknande det sätt ni tänker på äventyr? Bidrar tankesättet med något? Kommer ni på utmaningstyper, gärna hyfsat konkreta sådana, som jag missat?

krank

- Resurshanteringsutmaningar också, såklart. Vi har en viss mängs av resurs X, nu måste vi välja hur vi ska spendera den. Olika saker kostar olika mycket... och har olika stor chans att leda till olika resultat. Gumshoe har t.ex den här utmaningen i sina spends (spendera nu eller sen?). I olika pölbaserade stridssystem får man avgöra om man vill spendera tärningar på anfall eller försvar, eller flera anfall, etc.

rjonas

Hero
Det du skriver är ganska komplett. Jag kommer inte på något att tillägga förutom att pacing är viktigt. Olika utmaningar utmanar dels olika personer men också utmanar de den enkilde på olika sätt. Det är därför viktigt att variera utmaningarna.

§ Taktiskt med regler. Omfattar strid och skill challenges. Spelsystemet tar betalt.

§ Intervju. Spelarna frågar ut SL. Omfattar dels SLP men också terräng och kunskap. SL tar betalt.

§ Rollspel. Spelarna förhandlar sinsemellan om var de ska, vilken bov som ska utpekas. SLP förekommer men upplevs ofta som att SL lägger sig i. Spelarna byteshandlar.

Det tycker jag sammanfattar läget och de flesta utmaningar kan sorteras in under av någon av dem. Som sagt, det är det viktigt att variera vilken som är i spel just nu.

Med betalning ovan menar jag hur resurshantering hanteras i de olika utmaningarna. Regelsystemet tar betalt i KP och Dailies. SL tar betalt i tid eller utrusningsresurser så som GP. Spelarna byter förtroende och information.

Usch, vilket fladdrigt inlägg.

Genesis

Ni dés ni maître
Har du med resurshantering bör du väl kunna få med riskhantering och kapacitetshantering också?

En cool utmaning är att manipulera någon. Skiljd från att övertala personen i att du inte vill att det skall vara tydligt att det var "ditt förslag". Du kan inte övertala kungen att invadera grannriket barasådär, men börja göra räder i gränsområdena, sprid rykten, förfalska brev och så vidare, så kan det nog fungera.

w176

Förlorad dotter
Sociala utmaningar: Det finns så många sociala situationer som kan vara utmanade att jag inte skulle vilja dela upp dem. Liksom att inte göra någon besviken är varken att manipulera eller övertala någon, men kan vara en utmaning osv.

krank

Genesis said:
Har du med resurshantering bör du väl kunna få med riskhantering och kapacitetshantering också?
Bör jag säkert; jag vet inte om jag förstått dem ordentligt.

EDIT: men för att jag ska kunna läsa in mig på dem närmare så lägger jag in en länk till Risings inlägg här.

Genesis said:
En cool utmaning är att manipulera någon. Skiljd från att övertala personen i att du inte vill att det skall vara tydligt att det var "ditt förslag". Du kan inte övertala kungen att invadera grannriket barasådär, men börja göra räder i gränsområdena, sprid rykten, förfalska brev och så vidare, så kan det nog fungera.
Absolut. Jag tror att jag tänkte mig den grejen som ett slags öppen, men det funkar absolut som en egen punkt också, tänker jag mig.

krank

w176 said:
Sociala utmaningar: Det finns så många sociala situationer som kan vara utmanade att jag inte skulle vilja dela upp dem. Liksom att inte göra någon besviken är varken att manipulera eller övertala någon, men kan vara en utmaning osv.
Tja, jag tycker ju att det delvis är manipulering, men jag fattar hur du menar. Att föra sig korrekt i en viss setting ingår också där, right? Dvs. inte göra kungen arg genom att säga fel grej eller inte adressera honom korrekt...

w176

Förlorad dotter
Liksom om du redan har en så stor klass som "taktiska utmaningar" utan att dela in den i undergrupper, sp kan du lika gjärna ha sociala utmaningar som en stor grupp.

rjonas

Hero
Upptakter leder till olika utmaningar:

Ni befinner er på ett värdshus - inbjuder till intervju.

Ni hittar en karta [handout] - leder till rollspel.

En dräng säger att din morsa är en hund - inbjuder till strid.

Ni måste hitta höstacksnålen på tid - inbjuder till strid.

Ni hittar ett lik - intervju.

Ni måste lösa ett pussel - rollspel angående vem som ska lösa pusslet.

Ni kommer till en stad - intervju. (Flera trådar).

Hertigen vill inte försvara gränsen - Intervju. Det intressanta är vilken information saknar hertigen.

Bron verkar fallfärdig - Intervju/rollspel (vem ska chansa?)

krank

w176 said:
Liksom om du redan har en så stor klass som "taktiska utmaningar" utan att dela in den i undergrupper, sp kan du lika gjärna ha sociala utmaningar som en stor grupp.
Absolut. Fast jag kan tänka mig att luckra upp dem; målet här är inte att skapa ett fristående klassificeringsverktyg utan att ge mig (och andra, tänker jag mig) en lista med utmaningar att plocka från när man bygger äventyr. "Taktiska utmaningar" är en grupp eftersom jag är dåliga på dem, och saknar kunskaper för att egentligen dela upp mer än så.

Jag delar med andra ord gärna upp saker mer; faktum är att det är ett av målen här; att komma bort från det abstrakta och mer mot det konkreta. För det är det konkreta jag kan använda som inspiration.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Han har ju skrivit en god del om utmaningar, till exempel här (en bit ner), och här.

krank

DeBracy said:
Han har ju skrivit en god del om utmaningar, till exempel här (en bit ner), och här.
Jo, men hans funderingar där verkar ju vara betydligt mer abstrakta än det jag försöker prata om här. Inget fel på den abstraktionsnivån såklart, men den hjälper inte mig i mitt äventyrsmakande =)