FANTASY ART och i synnerhet fantasy art med brudar är ett absolut no-no, jag hade tex
den här på väggen länge, i nån sorts hån mot hela etablissemanget och/eller för att få ha ett par bröst att titta på varje morgon.
En helt annan typ av
generellt no-no är nationalromantik, prerafaelitism, och alla art prints av liknande typ, möjligtvis kan undantag göras för rysk art nouveau typ Ivan Bilibin eftersom den är så godawesome att den gör alla stil-considerations null and void, men mer traddig rysk romantik typ Vasnetsov och Vereschagin går nog bort, jag har tex
den här som gigantiskt art print, men har tagit det potentiellt smakfulla beslutet att inte sätta upp den - jag grunnar fortfarande på en omständighet och kontext där det somehow blir awesome att ha den på väggen, då jag är övertygad om att det existerar (i skarp kontrast till FANTASY ART). Obs! Denna princip ogiltigförklaras fullständigt om man har tavlorna i original!
Något som går bort i precis ALLA kontexter är massproducerade art prints med svartvita eller på annat sätt misslyckat pretentiösa stock photos av nakna brudar, bilar, solnedgångar, skylines, whatever; den typen riktigt genuint personlighetslösa, välavlönade män utan nämnvärt inre liv ofta har i sina hemska färdigköpta vardagsrumslösningar. Tänk den typen av bilder som kommer med ramarna ni köper på IKEA, eller som snubbar mellan 25 och 40 tar när de bestämmer sig för att vid sidan om sin karriär som IT-tekniker/jurist/börsmäklare bli hobbyfotograf *kräks*
Gråtande clowner och familjefoton går också fetbort, samt alla typer av stilleben, impressionism och modernism, men i det här fallet är det inte för att det är så awesome att det är smaköst (i kontrast till FANTASY ART och rysk nationalromantik/art nouveau). utan för att det helt enkelt är skitfult.
Så vad
kan man ha på väggen? Några saker jag har på väggen och känner att folk reagerar positivt och nyfiket på, perfekta conversation pieces liksom:
Thangka med bodhisattvan Tara:
Litet idolporträtt av Ali:
samt filmaffischerna till
In the Mood for Love,
Xiu-Xiu The Sent Down Girl, och
Sennentuntschi. Filmaffischer är överhuvudtaget en bra väggprydnad (så länge de är ordentligt inramade!) eftersom det är nördigt men inte så sunknördigt som FANTASY ART och samtidigt säer väldigt mycket om en - men det gäller givetvis att det är posters till konstiga och obskyra filmer alternativt vintage- eller alternativa posters till berömda filmer, annars framstår man inte som sofistikerad och creddig. Den som kan hitta postern till
Lake Mungo får för övrigt min hand i äktenskap.
Konstiga länders och fraktioners flaggor kan också funka om man vill framstå som politiskt medveten och radikal; de gör sig bäst i annars sparsmakade, slitna lägenheter helt inredda med gratisstuff från Blocket; typ ett småsunkigt vänsterkollektiv på Möllevången. Sovjetfanor i olika former är kungen, personligen har jag även
Occitaniens flagga samt
Hezbollahs. Men jag har tagit ned dem så att jag istället kunde få plats med mer filmaffischer och religiös etnokitsch.
En vacker filt eller bonad uppspikad på väggen är en liten, enkel sak som kan göra underverk för att skapa en känsla av mys. Jag har en med kinesiska drakar som jagar nån form av penissymbol, men allt är möjligt, och the sky is the limit!
Jag tror att det man ska ta med sig av mitt svamlande här är: ha något på väggen som provocerar, väcker nyfikenhet, eller på annat sätt -skapar samtal- med dina gäster, då kan du verkligen inte ha valt fel. Idolporträtt på Stalin, som Slavoj Žižek har utanför sitt kontor? Varför ens tveka? Kör!
Alternativet (inte ömsesidigt uteslutande) är att ha saker på väggen som får rummet att kännas varmare, mer bebott, mindre själlöst och fyrkantigt, och då funkar typ allt som är snyggt utan att vara för vulgärt eller andefattigt, men bäst funkar (för mig iaf) saker som har varma färger och klara mönster eller fascinerande bilder; det är därför flaggorna bortrationaliserats; de var för stora fält av bara en färg. Men sen har jag även målat tapeterna i mitt vardagsrum/hobbyrum/sovrum mörkblå, eftersom vita kala väggar får mig att dö lite inombords.