Nekromanti Konsten att bruka magi (lagom lång)

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
*undrar om det är onyttigt att posta så här tätt, vissa trådar kanske förlorar den uppmärksamhet de förtjänar*
*men så länge det inte är mina trådar så spelar det ingen rolll :gremelak:*
:gremgrin:

Nåja, denna tråd tillägnas konsten att lägga magi.
Som jag långt tidigare nämnt så finns det ett flertal sätt att bruka magi, tre huvudgrupper brukar finnas: Minimagi, Besvärjelser och Ritualer. Sättet att bruka dessa tre typer skiljer sig markant, inte bara i effekt, tidsförbrukning och PSY-förbrukning.
Jag har passat på att pränta ner dessa saker i regler och färdigheter, dock inget överdrivet avancerat.
Sammanlagt är det fyra färdigheter som kommer att omnämnas, nämligen: Minimagi, Besvärjelsekonst, Ritualkonst och <Magiskola> (det sistnämnda är en samlingsnamn för samtliga magiskolor). Värt att notera är att färdigheten <Magiskola> används till att slå mot när man lägger en besvärjelse (något likt Eon), kan betraktas som FVt i en besvärjelse.
Nåväl, tillbaka till de tre första färdigheterna. Besvärjelsekonst är en "ren" B-färdighet, Minimagi är "rätt mycket" B-färdighet, medan Ritualkonst nästan inte är B-färdighet alls. Nedan kommer en beskrivning på var och en av färdigheterna, precis som de ser ut i mitt färdighetsdokument, med undantag för de inflikade kommentarerna inom [klammrar].

BESVÄRJELSEKONST
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 4) [klass 4 är min motsvarighet till sekundära färdigheter, som jag sänkt kostnaden i från 5 till 4]
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Många har kännt att det varit nödvändigt att kunna använda sig av magi, även i vissa värre situationer då man t.ex. är fastlåst eller att man är beväpnad (då man i vanliga fall måste släppa vapnet om det inte innehåller fokus [Fokus är en egenskap som man kan ge ett vapen, så att det "leder" magi, likt elektricitet]). För det mesta är det krigarmagikerna som har lärt sig besvärjelsekonst, men det finns även de som saknar en arm som kan lära sig magi, om än, en aning svårare eller mer tidskrävande. För varje B-FV, så kan man har så kan man höja sig en nivå inom något område (ljud, rörelse, syn, PSY-kostnad och tid). Man bestämmer när man köper sina färdighetsvärden vilka begränsningar man sänkt. Med B-FV 0 så har man alltså nivå 0 på allt. En Warlock får besvärjelsekonst som primär färdighet och gratis 10 i FV. Man kan sänka sig från 0 till –1 någonstans för att höja en annan med ett steg. Detta kräver en extra effektgrad.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>PSY</td><td>Tid</td></tr><tr><td>-1</td><td>Ropa/Skrika</td><td>Viftande/Dansande</td><td>Ögonkontakt</td><td>150%</td><td>150%</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>100%</td><td>100%</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>80%</td><td>100%</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrarna/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>67%</td><td>100%</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>50%</td><td>Kvick [50%]</td></tr></table>

MINIMAGI
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 4)
GRUNDEGENSKAP: PSY
Minimagi är den färdighet som styr magikerns förmåga att använda minimagiska besvärjelser. Man får automatiskt lika många BGP i Minimagi som man har i den Magiskola man har flest BGP i [den här meningen säger på mitt husregelspråk att om man har en magiskola som yrkesfärdighet så är även Minimagi automatiskt en yrkesfärdighet]. Det kostar i princip ingen PSY att kasta minimagiska besvärjelser, men om SL vill kan han belägga Minimagi med en PSY-kostnad i särskilt spännande och farliga situationer. Det är dock ingen som helst poäng att räkna PSY-poäng om någon av rollpersonerna vill imponera lite på en affärsbekant eller en söt servitris under ett värdshusbesök. Meningen med att höja sitt FV i Minimagi är att SL under vissa omständigheter kan kräva ett slag mot färdigheten för att se ifall man lyckades, utöver det så inkluderas minibesvärjeslekonst i färdigheten, vilket har ungefär samma effekter som färdigheten Besvärjelsekonst (fast endast för minimagi). Mer FV tillåter även att man exempelvis kan halvera sitt CL för extra minimagi-handlingar. PSY är kostnaden för varje minimagi och frekvens är antalet minimagier som får användas per handling. Man kan välja hur man vill kombinera varje gång man lägger.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>PSY</td><td>Frekvens</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>1/2</td><td>1 per handling</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>2/5</td><td>2 per handling</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrarna/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>1/3</td><td>3 per handling</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>1/4</td><td>4 per handling</td></tr></table>

RITUALKONST
TYP: Sekundär färdighet (Klass: 4)
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Denna färdighet kan bara användas i samband med andra magiskolor och är alltså värdelös utan magiskolor. Med färdigheten ritualkonst kan man förbättra redan existerande besvärjelser (även ritualer i viss mån) genom att ritualisera dem. Har man för det första färdigheten ritualkonst överhuvudtaget så får man tillgodose sig förmånerna för magiska tempel angående ritualer (2/3 av tiden). Ritualkonst fungerar lite på samma sätt som besvärjelsekonst, fast istället för att plocka bort detaljer så lägger man till ytterligare detaljer för att förstärka besvärjelserna och ritualerna. En stor skillnad mellan färdigheterna är att ritualkonst inte är en B-färdighet. Istället för att kunna hoppa upp en nivå för varje B-FV så slår man istället ett slag modifierat med 5 för varje nivå (CL-minskning vid nivåhöjning och vice versa). Utöver det, så modifieras tiden av effekten på slaget med en minskning på 2% per effekt. [Detta plockade jag in för att låta slaget göra mer skillnad]
Tiden det tar för en ritualiserad besvärjelse är som standard 1T6 halvtimmar per effektgrad [gamla regeln var 1T4 timmar per effektgrad]. Om man däremot vill förbättra en ritual så tar det helt enkelt dubbelt så lång tid som normalt (standard är 2T6 per effektgrad).
Det går bara att påverka besvärjelser eller ritualer som har normala varaktigheter eller räckvidd (avrunda neråt ifall man behöver passa in det i tabellen). Det går heller inte att höja från steg 0 till ett högre steg. Mer regler finns i Magikerns Handbok på sidorna 36–37.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Varaktighet</td><td>Räckvidd</td><td>PSY</td></tr><tr><td>-5</td><td>-5 steg</td><td>-5 steg</td><td>300%</td></tr><tr><td>-4</td><td>-4 steg</td><td>-4 steg</td><td>250%</td></tr><tr><td>-3</td><td>-3 steg</td><td>-3 steg</td><td>200%</td></tr><tr><td>-2</td><td>-2 steg</td><td>-2 steg</td><td>150%</td></tr><tr><td>-1</td><td>-1 steg</td><td>-1 steg</td><td>125%</td></tr><tr><td>0</td><td>Samma</td><td>Samma</td><td>100%</td></tr><tr><td>1</td><td>+1 steg</td><td>+1 steg</td><td>80%</td></tr><tr><td>2</td><td>+2 steg</td><td>+2 steg</td><td>67%</td></tr><tr><td>3</td><td>+3 steg</td><td>+3 steg</td><td>50%</td></tr><tr><td>4</td><td>+4 steg</td><td>+4 steg</td><td>40%</td></tr><tr><td>5</td><td>+5 steg</td><td>+5 steg</td><td>33%</td></tr></table>
<table border=1><tr><td>Steg</td><td>Varaktighet</td><td>Räckvidd</td></tr><tr><td>0</td><td>Omedelbar</td><td>Personlig</td></tr><tr><td>1</td><td>FV/4 rundor</td><td>Beröring</td></tr><tr><td>2</td><td>FVx1 rundor</td><td>FV/2 meter</td></tr><tr><td>3</td><td>FV/4 minuter</td><td>FVx2 meter</td></tr><tr><td>4</td><td>FVx1 minuter</td><td>FVx10 meter</td></tr><tr><td>5</td><td>FVx4 minuter</td><td>FVx50 meter</td></tr><tr><td>6</td><td>FV/4 timmar</td><td>FV/4 kilometer</td></tr><tr><td>7</td><td>FVx1 timmar</td><td>FVx1 kilometer</td></tr><tr><td>8</td><td>FV/4 dygn</td><td>FVx4 kilometer</td></tr><tr><td>9</td><td>FVx1 dygn</td><td>FVx20 kilometer</td></tr><tr><td>10</td><td>FVx4 dygn</td><td>FVx100 kilometer</td></tr></table>
[Alla normala besvärjelser är tänkta att följa ovanstående mall när det gäller varaktighet och räckvidd (omgjord tabell från grundboken). Det går inte att hoppas från steg 0 till steg 1 (då effekterna skulle bli en aning intressanta, EXPLOSION med varaktighet?), men de får vara med ändå.]
Hoppas ni klarar av att läsa en så här lång tråd...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
"Hoppas ni klarar av att läsa en så här lång tråd..."
Jo, den var lite lång och dessutom så är jag trött.. Fast mycket var trots allt tabeller.. De har en förmåga att ta upp plats.. Jag tänkte väl inte djupdyka så mycket utan bara slå ner på lite saker som jag tycker är konstigt..

För det första så tycker jag det är bra att du stolpar upp dina regler i fasta mallar.. Det blir enklare att hantera dem.. Jag gillar nivåindelningen men det är bara för att jag själv har gjort liknande saker, om än mina grejer är lite enklare.. :gremsmile:

Tabellen för besvärjelsekonst:
"Runt hörn" och "Var som helst i närheten" tycker jag låter lite som samma sak.. Båda innebär att man inte ser målet.. Visst kanske det är en klar skillnad mellan att man vet att något är runt hörnet och att man kan lägga besvärjelsen var som helst utan att känna till omgivningen men är det så du har tänkt? Kanske ändra "Runt hörn" till "Besökta platser i närheten" istället?

"Ropa/Skrika, Tala, Viska, Mima, Inga begränsningar (=tänka?)"
Har du tänkt igenom varför man måste säga kraftorden i besvärjelsen? Jag skulle vilja höra din förklaring..

"PSY"
Lustigt.. Det kostar 1 PSY för att höja ett område med ett steg men man kan sänka PSY-kostnaden genom att höja en nivå.. Det blir lite dubbelt, om du förstår?

Både besvärjelse- och minimagitabellen:
Det räcker med B3 (FV 11) för att man man ska vara en rejält bra magiker, eller har jag förstått det helt fel? Jag förstår inte varför du har med en term som kallas för nivå när B-FV är precis samma sak.. Är det för att det ska vara mer naturligt att prata om det? "Jag höjer en nivå i..." istället för "Jag höjer en B-FV i..."?

Ritualkonst:
Ritualkonsternas regler rådiggar jag just för effekterna som man kan påverka besvärjelsen med.. Själv vill jag att man ska kunna använda besvärjelserna på det sättet (med normalt besvärjande).. Alltså istället för att FV/4 SR gånger 2 (om man spenderar en extra E på tiden) så går man ett steg uppåt i tabellen.. Personlig blir till beröring exempelvis.. Det är väl en vettig tanke, den färdigheten.. Det känns som en skön opt:ning att kombinera Ritualkonst med SIGILL..

Jag tycker förvisso att du ska ta bort Omedelbar ur tabellen och ersätta den med nivån under (FV/4 rundor).. De flesta besvärjelser pajar ju annars om de bara blir omedelbara.. Sedan jag vet inte det där med procent.. Jag gillar inte när vissa behöver slå vissa saker på miniräknare (själv avskyr jag sådana då de gör huvudet slappt)..

Det känns som om de här tabellerna är något som spelaren ska sitta och knåpa med och sedan presentera för spelledaren hur spelaren hade tänkt.. Det verkar rätt roligt, faktiskt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är positiv till det hela, även om det är lite för mycket småregler här och där
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jo, den var lite lång och dessutom så är jag trött.. Fast mycket var trots allt tabeller.. De har en förmåga att ta upp plats.. Jag tänkte väl inte djupdyka så mycket utan bara slå ner på lite saker som jag tycker är konstigt..
"Tur" att du är trött, för antingen så missade du några saker eller så skrev jag otydligt... :gremsmirk:

Tabellen för besvärjelsekonst:
"Runt hörn" och "Var som helst i närheten" tycker jag låter lite som samma sak.. Båda innebär att man inte ser målet.. Visst kanske det är en klar skillnad mellan att man vet att något är runt hörnet och att man kan lägga besvärjelsen var som helst utan att känna till omgivningen men är det så du har tänkt? Kanske ändra "Runt hörn" till "Besökta platser i närheten" istället?

En märkbar skillnad är att "Runt hörn" inte klarar av att fungera bakom en vägg eller liknande, det måste vara "fritt utrymme" med en viss tillåten avvikning (troligen max en avvikning, 90 grader vid ett vanligt hörn). När jag gjorde den var det svårt att försöka definera hela begränsningsminskningen till ett eller ett fåtal ord, så man kanske borde göra en hänvisning till en utförligare text.

"Ropa/Skrika, Tala, Viska, Mima, Inga begränsningar (=tänka?)"
Har du tänkt igenom varför man måste säga kraftorden i besvärjelsen? Jag skulle vilja höra din förklaring..

Inga begränsningar = Tänka, ja...
Jag har inte direkt tänkt igenom, förutom att man kan Tala Magi och L/S Magi, som dock representeras av K.om (=Kunskap om) Magi och Magistudier. Jag ser det dock som en fokuseringshjälp, någonting som man kan träna bort i vilket fall. Notera även att Magi inte är ett "riktigt" språk. Det saknar nämligen egna tecken, så man får "låna" in från ett annat språk (det här är "till för" att ha magi-texter på olika språk, samt att det inte ska finns något Magi-universal-språk)

"PSY"
Lustigt.. Det kostar 1 PSY för att höja ett område med ett steg men man kan sänka PSY-kostnaden genom att höja en nivå.. Det blir lite dubbelt, om du förstår?

Man börjar normalt på nivå 0 på alla, om man så vill kan man backa ner till nivå -1 för att höja en nivå (temporärt) någon annanstans. Jag ville "kostnandsbelägga" detta med något, och det blev en extra effektgrad. Om man inte vill sänka så behöver man inte höja effektgraden.

Både besvärjelse- och minimagitabellen:
Det räcker med B3 (FV 11) för att man man ska vara en rejält bra magiker, eller har jag förstått det helt fel? Jag förstår inte varför du har med en term som kallas för nivå när B-FV är precis samma sak.. Är det för att det ska vara mer naturligt att prata om det? "Jag höjer en nivå i..." istället för "Jag höjer en B-FV i..."?

Tabellen täcker upp till B15 (FV 71-75 hos mig). Saken är nämligen den att man får höja nivån på ETT OMRÅDE för varje B-FV. Så med fantastiska B6 (FV 26-30 hos mig) så kan man "sprida" ut sina poäng eller maxa två områden, exempelvis halv-PSY kostnad och halv-tid. Man höjer alltså inte alla områden för varje B-FV (inte i någon av färdigheterna). Jag hoppas det förklarade...

Ritualkonst:
Ritualkonsternas regler rådiggar jag just för effekterna som man kan påverka besvärjelsen med.. Själv vill jag att man ska kunna använda besvärjelserna på det sättet (med normalt besvärjande).. Alltså istället för att FV/4 SR gånger 2 (om man spenderar en extra E på tiden) så går man ett steg uppåt i tabellen.. Personlig blir till beröring exempelvis.. Det är väl en vettig tanke, den färdigheten.. Det känns som en skön opt:ning att kombinera Ritualkonst med SIGILL..

Jag tycker förvisso att du ska ta bort Omedelbar ur tabellen och ersätta den med nivån under (FV/4 rundor).. De flesta besvärjelser pajar ju annars om de bara blir omedelbara.. Sedan jag vet inte det där med procent.. Jag gillar inte när vissa behöver slå vissa saker på miniräknare (själv avskyr jag sådana då de gör huvudet slappt)..

Av någon anledning ville jag ha en markant skillnad mellan Ritualkonst och Besvärjelsekonst. Idéerna härstammade bland annat från diverse förmågor som gjorde besvärjelser Kvicka, färdigheten Dölja Magi samt Ritualreglerna i Magikerns Handbok. Det måste finnas (enligt mig) en variation mellan konsterna då Ritualer ändå tar "en evighet" att utföra och får då mycket färre användningsområden.
En viktig sak med Ritualkonst-tabellen är att man INTE kan gå mellan 0 och 1, det visar bara graderingen (opedagogiskt att ta med det). Om man nu skulle vilja ha en övergång mellan Personlig och Beröring så borde den kosta långe mycket mer än bara 5 i CL-förändring, kanske 20. För övrigt vill jag bara notera att man inte kan göra magiska saker med ritualer (exempelvis kombinera ritualer med SIGILL (även fast jag inte använder SIGILL, men en motsvarighet)). Man skulle kunna byta ut PSY% mot multiplar, exempelvis x3, x4/5, x2/3, osv...

Det känns som om de här tabellerna är något som spelaren ska sitta och knåpa med och sedan presentera för spelledaren hur spelaren hade tänkt.. Det verkar rätt roligt, faktiskt..

/Han som är positiv till det hela, även om det är lite för mycket småregler här och där

Tar det som positiv kritik. Om man vill kan man omvandla Ritualkonst till en B-färdighet (jag hade det innan) så man slipper några slag med den färdigheten.
 
Top