*undrar om det är onyttigt att posta så här tätt, vissa trådar kanske förlorar den uppmärksamhet de förtjänar*
*men så länge det inte är mina trådar så spelar det ingen rolll *
Nåja, denna tråd tillägnas konsten att lägga magi.
Som jag långt tidigare nämnt så finns det ett flertal sätt att bruka magi, tre huvudgrupper brukar finnas: Minimagi, Besvärjelser och Ritualer. Sättet att bruka dessa tre typer skiljer sig markant, inte bara i effekt, tidsförbrukning och PSY-förbrukning.
Jag har passat på att pränta ner dessa saker i regler och färdigheter, dock inget överdrivet avancerat.
Sammanlagt är det fyra färdigheter som kommer att omnämnas, nämligen: Minimagi, Besvärjelsekonst, Ritualkonst och <Magiskola> (det sistnämnda är en samlingsnamn för samtliga magiskolor). Värt att notera är att färdigheten <Magiskola> används till att slå mot när man lägger en besvärjelse (något likt Eon), kan betraktas som FVt i en besvärjelse.
Nåväl, tillbaka till de tre första färdigheterna. Besvärjelsekonst är en "ren" B-färdighet, Minimagi är "rätt mycket" B-färdighet, medan Ritualkonst nästan inte är B-färdighet alls. Nedan kommer en beskrivning på var och en av färdigheterna, precis som de ser ut i mitt färdighetsdokument, med undantag för de inflikade kommentarerna inom [klammrar].
BESVÄRJELSEKONST
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 4) [klass 4 är min motsvarighet till sekundära färdigheter, som jag sänkt kostnaden i från 5 till 4]
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Många har kännt att det varit nödvändigt att kunna använda sig av magi, även i vissa värre situationer då man t.ex. är fastlåst eller att man är beväpnad (då man i vanliga fall måste släppa vapnet om det inte innehåller fokus [Fokus är en egenskap som man kan ge ett vapen, så att det "leder" magi, likt elektricitet]). För det mesta är det krigarmagikerna som har lärt sig besvärjelsekonst, men det finns även de som saknar en arm som kan lära sig magi, om än, en aning svårare eller mer tidskrävande. För varje B-FV, så kan man har så kan man höja sig en nivå inom något område (ljud, rörelse, syn, PSY-kostnad och tid). Man bestämmer när man köper sina färdighetsvärden vilka begränsningar man sänkt. Med B-FV 0 så har man alltså nivå 0 på allt. En Warlock får besvärjelsekonst som primär färdighet och gratis 10 i FV. Man kan sänka sig från 0 till –1 någonstans för att höja en annan med ett steg. Detta kräver en extra effektgrad.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>PSY</td><td>Tid</td></tr><tr><td>-1</td><td>Ropa/Skrika</td><td>Viftande/Dansande</td><td>Ögonkontakt</td><td>150%</td><td>150%</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>100%</td><td>100%</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>80%</td><td>100%</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrarna/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>67%</td><td>100%</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>50%</td><td>Kvick [50%]</td></tr></table>
MINIMAGI
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 4)
GRUNDEGENSKAP: PSY
Minimagi är den färdighet som styr magikerns förmåga att använda minimagiska besvärjelser. Man får automatiskt lika många BGP i Minimagi som man har i den Magiskola man har flest BGP i [den här meningen säger på mitt husregelspråk att om man har en magiskola som yrkesfärdighet så är även Minimagi automatiskt en yrkesfärdighet]. Det kostar i princip ingen PSY att kasta minimagiska besvärjelser, men om SL vill kan han belägga Minimagi med en PSY-kostnad i särskilt spännande och farliga situationer. Det är dock ingen som helst poäng att räkna PSY-poäng om någon av rollpersonerna vill imponera lite på en affärsbekant eller en söt servitris under ett värdshusbesök. Meningen med att höja sitt FV i Minimagi är att SL under vissa omständigheter kan kräva ett slag mot färdigheten för att se ifall man lyckades, utöver det så inkluderas minibesvärjeslekonst i färdigheten, vilket har ungefär samma effekter som färdigheten Besvärjelsekonst (fast endast för minimagi). Mer FV tillåter även att man exempelvis kan halvera sitt CL för extra minimagi-handlingar. PSY är kostnaden för varje minimagi och frekvens är antalet minimagier som får användas per handling. Man kan välja hur man vill kombinera varje gång man lägger.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>PSY</td><td>Frekvens</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>1/2</td><td>1 per handling</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>2/5</td><td>2 per handling</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrarna/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>1/3</td><td>3 per handling</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>1/4</td><td>4 per handling</td></tr></table>
RITUALKONST
TYP: Sekundär färdighet (Klass: 4)
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Denna färdighet kan bara användas i samband med andra magiskolor och är alltså värdelös utan magiskolor. Med färdigheten ritualkonst kan man förbättra redan existerande besvärjelser (även ritualer i viss mån) genom att ritualisera dem. Har man för det första färdigheten ritualkonst överhuvudtaget så får man tillgodose sig förmånerna för magiska tempel angående ritualer (2/3 av tiden). Ritualkonst fungerar lite på samma sätt som besvärjelsekonst, fast istället för att plocka bort detaljer så lägger man till ytterligare detaljer för att förstärka besvärjelserna och ritualerna. En stor skillnad mellan färdigheterna är att ritualkonst inte är en B-färdighet. Istället för att kunna hoppa upp en nivå för varje B-FV så slår man istället ett slag modifierat med 5 för varje nivå (CL-minskning vid nivåhöjning och vice versa). Utöver det, så modifieras tiden av effekten på slaget med en minskning på 2% per effekt. [Detta plockade jag in för att låta slaget göra mer skillnad]
Tiden det tar för en ritualiserad besvärjelse är som standard 1T6 halvtimmar per effektgrad [gamla regeln var 1T4 timmar per effektgrad]. Om man däremot vill förbättra en ritual så tar det helt enkelt dubbelt så lång tid som normalt (standard är 2T6 per effektgrad).
Det går bara att påverka besvärjelser eller ritualer som har normala varaktigheter eller räckvidd (avrunda neråt ifall man behöver passa in det i tabellen). Det går heller inte att höja från steg 0 till ett högre steg. Mer regler finns i Magikerns Handbok på sidorna 36–37.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Varaktighet</td><td>Räckvidd</td><td>PSY</td></tr><tr><td>-5</td><td>-5 steg</td><td>-5 steg</td><td>300%</td></tr><tr><td>-4</td><td>-4 steg</td><td>-4 steg</td><td>250%</td></tr><tr><td>-3</td><td>-3 steg</td><td>-3 steg</td><td>200%</td></tr><tr><td>-2</td><td>-2 steg</td><td>-2 steg</td><td>150%</td></tr><tr><td>-1</td><td>-1 steg</td><td>-1 steg</td><td>125%</td></tr><tr><td>0</td><td>Samma</td><td>Samma</td><td>100%</td></tr><tr><td>1</td><td>+1 steg</td><td>+1 steg</td><td>80%</td></tr><tr><td>2</td><td>+2 steg</td><td>+2 steg</td><td>67%</td></tr><tr><td>3</td><td>+3 steg</td><td>+3 steg</td><td>50%</td></tr><tr><td>4</td><td>+4 steg</td><td>+4 steg</td><td>40%</td></tr><tr><td>5</td><td>+5 steg</td><td>+5 steg</td><td>33%</td></tr></table>
<table border=1><tr><td>Steg</td><td>Varaktighet</td><td>Räckvidd</td></tr><tr><td>0</td><td>Omedelbar</td><td>Personlig</td></tr><tr><td>1</td><td>FV/4 rundor</td><td>Beröring</td></tr><tr><td>2</td><td>FVx1 rundor</td><td>FV/2 meter</td></tr><tr><td>3</td><td>FV/4 minuter</td><td>FVx2 meter</td></tr><tr><td>4</td><td>FVx1 minuter</td><td>FVx10 meter</td></tr><tr><td>5</td><td>FVx4 minuter</td><td>FVx50 meter</td></tr><tr><td>6</td><td>FV/4 timmar</td><td>FV/4 kilometer</td></tr><tr><td>7</td><td>FVx1 timmar</td><td>FVx1 kilometer</td></tr><tr><td>8</td><td>FV/4 dygn</td><td>FVx4 kilometer</td></tr><tr><td>9</td><td>FVx1 dygn</td><td>FVx20 kilometer</td></tr><tr><td>10</td><td>FVx4 dygn</td><td>FVx100 kilometer</td></tr></table>
[Alla normala besvärjelser är tänkta att följa ovanstående mall när det gäller varaktighet och räckvidd (omgjord tabell från grundboken). Det går inte att hoppas från steg 0 till steg 1 (då effekterna skulle bli en aning intressanta, EXPLOSION med varaktighet?), men de får vara med ändå.]
Hoppas ni klarar av att läsa en så här lång tråd...
*men så länge det inte är mina trådar så spelar det ingen rolll *
Nåja, denna tråd tillägnas konsten att lägga magi.
Som jag långt tidigare nämnt så finns det ett flertal sätt att bruka magi, tre huvudgrupper brukar finnas: Minimagi, Besvärjelser och Ritualer. Sättet att bruka dessa tre typer skiljer sig markant, inte bara i effekt, tidsförbrukning och PSY-förbrukning.
Jag har passat på att pränta ner dessa saker i regler och färdigheter, dock inget överdrivet avancerat.
Sammanlagt är det fyra färdigheter som kommer att omnämnas, nämligen: Minimagi, Besvärjelsekonst, Ritualkonst och <Magiskola> (det sistnämnda är en samlingsnamn för samtliga magiskolor). Värt att notera är att färdigheten <Magiskola> används till att slå mot när man lägger en besvärjelse (något likt Eon), kan betraktas som FVt i en besvärjelse.
Nåväl, tillbaka till de tre första färdigheterna. Besvärjelsekonst är en "ren" B-färdighet, Minimagi är "rätt mycket" B-färdighet, medan Ritualkonst nästan inte är B-färdighet alls. Nedan kommer en beskrivning på var och en av färdigheterna, precis som de ser ut i mitt färdighetsdokument, med undantag för de inflikade kommentarerna inom [klammrar].
BESVÄRJELSEKONST
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 4) [klass 4 är min motsvarighet till sekundära färdigheter, som jag sänkt kostnaden i från 5 till 4]
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Många har kännt att det varit nödvändigt att kunna använda sig av magi, även i vissa värre situationer då man t.ex. är fastlåst eller att man är beväpnad (då man i vanliga fall måste släppa vapnet om det inte innehåller fokus [Fokus är en egenskap som man kan ge ett vapen, så att det "leder" magi, likt elektricitet]). För det mesta är det krigarmagikerna som har lärt sig besvärjelsekonst, men det finns även de som saknar en arm som kan lära sig magi, om än, en aning svårare eller mer tidskrävande. För varje B-FV, så kan man har så kan man höja sig en nivå inom något område (ljud, rörelse, syn, PSY-kostnad och tid). Man bestämmer när man köper sina färdighetsvärden vilka begränsningar man sänkt. Med B-FV 0 så har man alltså nivå 0 på allt. En Warlock får besvärjelsekonst som primär färdighet och gratis 10 i FV. Man kan sänka sig från 0 till –1 någonstans för att höja en annan med ett steg. Detta kräver en extra effektgrad.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>PSY</td><td>Tid</td></tr><tr><td>-1</td><td>Ropa/Skrika</td><td>Viftande/Dansande</td><td>Ögonkontakt</td><td>150%</td><td>150%</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>100%</td><td>100%</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>80%</td><td>100%</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrarna/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>67%</td><td>100%</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>50%</td><td>Kvick [50%]</td></tr></table>
MINIMAGI
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 4)
GRUNDEGENSKAP: PSY
Minimagi är den färdighet som styr magikerns förmåga att använda minimagiska besvärjelser. Man får automatiskt lika många BGP i Minimagi som man har i den Magiskola man har flest BGP i [den här meningen säger på mitt husregelspråk att om man har en magiskola som yrkesfärdighet så är även Minimagi automatiskt en yrkesfärdighet]. Det kostar i princip ingen PSY att kasta minimagiska besvärjelser, men om SL vill kan han belägga Minimagi med en PSY-kostnad i särskilt spännande och farliga situationer. Det är dock ingen som helst poäng att räkna PSY-poäng om någon av rollpersonerna vill imponera lite på en affärsbekant eller en söt servitris under ett värdshusbesök. Meningen med att höja sitt FV i Minimagi är att SL under vissa omständigheter kan kräva ett slag mot färdigheten för att se ifall man lyckades, utöver det så inkluderas minibesvärjeslekonst i färdigheten, vilket har ungefär samma effekter som färdigheten Besvärjelsekonst (fast endast för minimagi). Mer FV tillåter även att man exempelvis kan halvera sitt CL för extra minimagi-handlingar. PSY är kostnaden för varje minimagi och frekvens är antalet minimagier som får användas per handling. Man kan välja hur man vill kombinera varje gång man lägger.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>PSY</td><td>Frekvens</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>1/2</td><td>1 per handling</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>2/5</td><td>2 per handling</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrarna/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>1/3</td><td>3 per handling</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>1/4</td><td>4 per handling</td></tr></table>
RITUALKONST
TYP: Sekundär färdighet (Klass: 4)
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Denna färdighet kan bara användas i samband med andra magiskolor och är alltså värdelös utan magiskolor. Med färdigheten ritualkonst kan man förbättra redan existerande besvärjelser (även ritualer i viss mån) genom att ritualisera dem. Har man för det första färdigheten ritualkonst överhuvudtaget så får man tillgodose sig förmånerna för magiska tempel angående ritualer (2/3 av tiden). Ritualkonst fungerar lite på samma sätt som besvärjelsekonst, fast istället för att plocka bort detaljer så lägger man till ytterligare detaljer för att förstärka besvärjelserna och ritualerna. En stor skillnad mellan färdigheterna är att ritualkonst inte är en B-färdighet. Istället för att kunna hoppa upp en nivå för varje B-FV så slår man istället ett slag modifierat med 5 för varje nivå (CL-minskning vid nivåhöjning och vice versa). Utöver det, så modifieras tiden av effekten på slaget med en minskning på 2% per effekt. [Detta plockade jag in för att låta slaget göra mer skillnad]
Tiden det tar för en ritualiserad besvärjelse är som standard 1T6 halvtimmar per effektgrad [gamla regeln var 1T4 timmar per effektgrad]. Om man däremot vill förbättra en ritual så tar det helt enkelt dubbelt så lång tid som normalt (standard är 2T6 per effektgrad).
Det går bara att påverka besvärjelser eller ritualer som har normala varaktigheter eller räckvidd (avrunda neråt ifall man behöver passa in det i tabellen). Det går heller inte att höja från steg 0 till ett högre steg. Mer regler finns i Magikerns Handbok på sidorna 36–37.
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Varaktighet</td><td>Räckvidd</td><td>PSY</td></tr><tr><td>-5</td><td>-5 steg</td><td>-5 steg</td><td>300%</td></tr><tr><td>-4</td><td>-4 steg</td><td>-4 steg</td><td>250%</td></tr><tr><td>-3</td><td>-3 steg</td><td>-3 steg</td><td>200%</td></tr><tr><td>-2</td><td>-2 steg</td><td>-2 steg</td><td>150%</td></tr><tr><td>-1</td><td>-1 steg</td><td>-1 steg</td><td>125%</td></tr><tr><td>0</td><td>Samma</td><td>Samma</td><td>100%</td></tr><tr><td>1</td><td>+1 steg</td><td>+1 steg</td><td>80%</td></tr><tr><td>2</td><td>+2 steg</td><td>+2 steg</td><td>67%</td></tr><tr><td>3</td><td>+3 steg</td><td>+3 steg</td><td>50%</td></tr><tr><td>4</td><td>+4 steg</td><td>+4 steg</td><td>40%</td></tr><tr><td>5</td><td>+5 steg</td><td>+5 steg</td><td>33%</td></tr></table>
<table border=1><tr><td>Steg</td><td>Varaktighet</td><td>Räckvidd</td></tr><tr><td>0</td><td>Omedelbar</td><td>Personlig</td></tr><tr><td>1</td><td>FV/4 rundor</td><td>Beröring</td></tr><tr><td>2</td><td>FVx1 rundor</td><td>FV/2 meter</td></tr><tr><td>3</td><td>FV/4 minuter</td><td>FVx2 meter</td></tr><tr><td>4</td><td>FVx1 minuter</td><td>FVx10 meter</td></tr><tr><td>5</td><td>FVx4 minuter</td><td>FVx50 meter</td></tr><tr><td>6</td><td>FV/4 timmar</td><td>FV/4 kilometer</td></tr><tr><td>7</td><td>FVx1 timmar</td><td>FVx1 kilometer</td></tr><tr><td>8</td><td>FV/4 dygn</td><td>FVx4 kilometer</td></tr><tr><td>9</td><td>FVx1 dygn</td><td>FVx20 kilometer</td></tr><tr><td>10</td><td>FVx4 dygn</td><td>FVx100 kilometer</td></tr></table>
[Alla normala besvärjelser är tänkta att följa ovanstående mall när det gäller varaktighet och räckvidd (omgjord tabell från grundboken). Det går inte att hoppas från steg 0 till steg 1 (då effekterna skulle bli en aning intressanta, EXPLOSION med varaktighet?), men de får vara med ändå.]
Hoppas ni klarar av att läsa en så här lång tråd...