Nekromanti Konsten att döpa en karaktär

w176

Förlorad dotter
Åter sitter man där, har skrivit bakgrunden pillat på karaktärs bladet och tuggat på pennan en stund när ångesten kommer krypande. Något som kanske borde vara irrelevant egentligen känns och är otroligt viktigt ändå.

Jag har hört folk kallas Fru Alv konstant under ett mindre fyra dagars arrangemang för att ingen kunde minnas namnet samtidigt som alla kunde andra namn inom en timme.

Det är bara att inse, vissa namn suger och andra gör inte det. Visst man kan fuska med lappar med karaktärernas namn uppskrivna, men det skapar inte direkt spelkänsla om man måste rota igenom ett a4 block innan man kan tilltala någon.

Namnet är viktigt.

Men hur bär man sig åt egentligen? Mina egna principer (som jag ibland ändå bryter mot) går att spalta ner till tre punkter som i huvuddel bygger på tanken att ett namns framgång beror på hur lätt det är att minnas.

1: Namnen ska vara relativt korta. Tre stavelser är med än nog, varje savelse mer är ännu ett led att snubba på eller glömma.

2: Namnen ska ha en enkel uppbyggnad, eller kanske snarare inte främmade. Jinna, Evi, Faxe, Kander, Roke är betydligt lättare att minnas än Eomjir, Hojrijo, Redascu, Itomm inte för att de inte är speciellt svårare att uttala utan för att man inte har några referensramar som stämmer för namnet. Följder man den här normen behöver namnet ibland inte nödvändigtvis vara kort även om det fortfarne är ett plus. Ottilia går men är fortvarade svårare att minnas en Jinna

3: Gå att skrika för full hals. Ett enkelt sorterar bort dåliga namn.

Eller kan man alternativt ta namn på ting att kalla sig. Skata har funkat väldigt bra i praktiken och lika så gjorde en värdshusdräng på ett lajv jag var på succé under smeknamnet Spade.

Efternamn är lättare och mindre viktiga i och med att de inte används till samma grad och folk mycket mer sällan får för sig att bygga jättekonstigt konstruerade efternamn. Själv giller jag att leka med ordlekar på olika sätt. När jag hade en karartärs som hette Evi och knappast var snäll var det givet att efternamnet skulle börja på L och sedan valde jag medvetet Lindehöjd för att hon skulle kunna ådra sig smeknamnet Lindeorm.

Eller hur ska man göra egntligen? Vad gör ett namn enkelt?

/Elin böjar få tvångstankar om att arrangera ett lajv

Krille

Super Moderator
Namnskylt!

Detta enkla hjälpmedel tillverkas lämpligen av en vikt kraftigare pappersskiva, på vilket man skriver sin rollpersons namn med fetstora bokstäver. Ställ den sedan på bordet framför dig, så är problemet löst.

Man ska dock passa sig med smeknamn. En kompis spelade en rysk diplomat/ex-spetsnaz, med namnet Jevgenij Eduardovitj Mikhailov. Nånstans råkade jag upptäcka att den familjära ryska formen av "Jevgenij" är "Vanja", så när min rollperson började kalla honom för "onkel Vanja" (vi kände varandra sedan tidigare) så bröt resten av spelgruppen ihop.

Zire

Swashbuckler
"3: Gå att skrika för full hals. Ett enkelt sorterar bort dåliga namn."

Cred för den. Jag testade att lite snabbt prova den på några bra och dåliga RP namn som vi har haft. Lite taskigt statistiskt underlag kanske, men hade vi använt den regeln hade vi eliminerat samtliga av de sämre namnen.

- Zire

Johan K

Gammal & dryg
Eller hur ska man göra egntligen? Vad gör ett namn enkelt?
För min del så försker jag komma på något namn som är kort & konist.Sedan så får det gjärna rimma lite åxå, det gör det lättare att komma ihåg för alla.

Rising

Vila i frid
En bra princip för namnpåhittning är att "malkovicha" namnet. Den som sett "I huvudet på John Malkovich" minns säkert en scen där... hmm, för att låta bli att spoila så säger jag bara att John själv säger "malkovich, malkovich, malkovich" hela tiden, och att det liksom passar med honom själv. Principen kan också kallas för "Bubba Klubba"-metoden, eller Pokemon-metoden, för Bubba Klubba säger i stort sett bara "bubba klubba!" hela tiden, och pokemon-varelserna kan vanligtvis bara säga sina egna namn.

Nå, tänk att du är en hårig barbartjockis som heter Grouff. Det är enkelt att tänka sig den typen stå och säga "grouff! grouff!" hela tiden. När man uttalar sådana där hårda u- och o-ljud så ser man nämligen lite primitiv ut. En snitsig fixare med slipat munläder kan däremot inte säga något gutturalt på det där viset. Han behöver något mera snajdigt; något man kan säga samtidigt som man ler ett överdrivet leende eller gör ett "yeah!"-ansiktsuttryck, konsonanter där man visar tänderna och sådana där man pressar upp tungan mot gommen är bra.

Man ska se ut som, och låta som, sin karaktär när man säger dennes namn, liksom.

---

Alla namn låter balla om de får vara på två stavelser och sluta med "-or" eller "-alf", förresten. Brotalf, Krugor, Angor, Gorrgalf, osv. Sådana namn kan man göra hur många som helst. De är en paniklösning som har räddat många spelledarpersoner för mig när jag behövt dra till med något lite snabbt.

w176

Förlorad dotter
Namn incidenter

Det bissaraste jag varit med om i namnväg var en alvprins och sedan kung vid namn Yoran. Inget egentligen fel med det namnet, enkelt att uttala och komma ihåg.

Dock är titeln för adlig eller herreman eller lord på quenja Heru.

Vilket gav effekten att det alvsika sändebudet rusar in rådslaget ochh skriker "Hörru Göran!" Vilket Gjorde det väldigt svårt att hålla sig för skratt.

Krille

Super Moderator
"Nå, tänk att du är en hårig barbartjockis som heter Grouff. Det är enkelt att tänka sig den typen stå och säga "grouff! grouff!" hela tiden."

En barbar i AD&D fick namnet Erm the Barbarian. Historien gick ungefär så här:

"Okay, so you're playing a barbarian. WHat's his name?"
"Erm... erm... erm... Erm! That's a good one!"

...varvid spelbordet gapflabbade i vanlig ordning.

Och nej, det var inte på åttitalet. Det var i början på nittitalet och jag hade precis börjat på högskolan i Skövde och fick spela med en klase lokalt svenskt och utländskt folk.

ripperdoc

Myrmidon
För det första så är jag inbilsk nog att påpeka att namnen ska följa de namnkonventioner som gäller för den kulturen/rasen/folket etc. Finns det inga konventioner gör spelledaren bäst i att hitta på några illa kvickt. Så för min del är detta första anhalten - hur gärna jag än vill kalla min alv för Berndt (eller Faxe) så måste namnet (med få undantag) vara på alviska, följa ett par regler för ditten och datten, etc.

Men, om man nu har sitt korrekta urval av namn så ska man förstås sålla bland dem. Och då är det IMHO oerhört viktigt att namnet passar karaktären (som Rising sade). Namnet behöver inte nödvändigtvis vara enkelt eller enstavigt för det, men det skall gärna ge rätt associationer till de som hör/läser namnet.

Jag tycker inte man ska rygga för långa krångliga namn - däremot får man vara beredd på att spela både förorättad och road av andra rollpersoners eventuella brist på namnminne. Att ha ett enklare tilltalsnamn som andra lär sig och sedan en lång harang som man själv lär sig är ju en bra kompromiss.

En viktig regel, som tyvärr ofta behövs, är att undvika namn som ger fel associationer (som redan nämnts i förbifarten i tråden). Spelledaren bör hålla utkik efter "roliga" feluttalningsmöjligheter på namnen och korrigera namnen - det är enklare än att tjata på spelarna som utnyttjar det. Vi har haft exempel som kamorianen Kark som alla kallade Knark. Roligt första gångerna kanske, men inte sen :) Man ska också vara vaksam på felassociationer - att superskurken heter Mysblomman, den förfinade ädlingen Hork och den gode munken Baaorlh eller Mafistor ;-)

Namnskyltar eller ett gemensamt papper med namn är annars ett utmärkt hjälpmedel.

Kontentan är dock att jag inte håller med dig om att namn måste vara korta, enkla och skrikbara. Det låter trist i längden och är också en onödig begränsning i min mening. Det kan finnas en vits vid att namnet just INTE är kort eller går att skrika. Det handlar om associationer i slutändan.

/RipperDoc

Troberg

Sinister eater
Det där med namn är skitsvårt. Jag har en enkel grundregel som är svår att leva upp till:

Namnet ska vara rätt för karaktären.

Exempel: Min karaktär i Hans Feng Shui på forumsträffen i vintras, lastbilschaffisen Billy-Bob Johnson. Han behöver inte mer beskrivning än så, man behöver bara höra "Billy-Bob Johnson, truckdriver" så vet man precis vem det är.

Tänk på karaktärens koncept och försök hitta ett namn som beskriver det.

Rising

Vila i frid
Tänk på karaktärens koncept och försök hitta ett namn som beskriver det.
Är det bara jag som brukar hitta på namnet först, och som sedan smakar på det tills jag kommit på hur personen bakom namnet borde vara?

(Det är kanske olika för rollpersoner och spelledarpersoner, förresten. Och för olika sorters spelledarpersoner. Jag brukar nog visserligen tänka "här skulle jag behöva en riktigt elak nekromantiker. Vad ska han heta? (Då har jag visserligen börjat med konceptet) men om jag exempelvis ska hitta på ett gäng med spelledarpersoner som jag tänkt ska slå följe med rollpersonerna (alltså spelledarpersoner som inte är så jätteviktiga för handlingen), då börjar jag ofta med namnen och listar ut hur personerna ska vara efter det. (Liksom "De trenne cirkusartisterna; Lalanda, Smörblomma och trollkonstnären Azimbo! - Hmm... Undrar hur de kan vara?")

Förresten: Kommer ni på namn när ni skall generera er rollperson, eller använder ni bra namn som ni hittat på tidigare och sedan "sparat" på? Jag brukar typ alltid göra det senare, nu för tiden.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Namn är aldrig enkelt. Det brukar vara den enskilda delen som kräver mest klur faktiskt. Personligen brukar jag ta en ordbehandlar och brainstorma. Bestämma mig för ett ljud eller en bokstav som jag känner att namnet borde börja på och sen bara skriva ned jättemånga tänkbara namn. När man har 10-20 stycken så börjar man leta efter ett namn man gillar, sen kanske man pillar lite med det tills man är nöjd. Då har man en kandidat till ett namn. Sen får man göra det där ett antal gånger för att faktiskt få tag på ett namn som man gillar. Det brukar funka rätt bra för mig. Spelar man dessutom i en värld som har en uttalad namnkonvention för ens karaktärs hemland så blir det ju lite enklare, men samtidigt mer begränsat.

/Naug

Big Marco

Läskig
Re: Urin

Här har vi klassikern från när vi spelade Eon. En dvärg-RP skulle namnges och spelaren fick förslaget "Urin klan Ghor Järnhammare". Betoningen på "Urin" ligger på U:et och känns rätt dvärgiskt som sådant, men felassociationerna kom ca två tiondels sekund efter det myntades. ,-)

Kom nu, kissdvärgen....

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Exempel: Min karaktär i Hans Feng Shui på forumsträffen i vintras, lastbilschaffisen Billy-Bob Johnson. Han behöver inte mer beskrivning än så, man behöver bara höra "Billy-Bob Johnson, truckdriver" så vet man precis vem det är."

Låter nästan som min vardagshjälte Bob Roberts också till Feng Shui. :gremsmile:

hraufnir

Swordsman
Re: Namn incidenter

Jag kan tänka mig att den nu döde Heru Yoran själv hade svårt att hålla sig för skratt =)

G

Guest

Guest
Jag håller inte med om de två första men den tredje håller jag definitift med om då jag inte tror att någon alvisk mamma döper sitt barn till något hon inte kan skrika på mindre än 4 sek pga att barnet kommer nog på något hyss när det är litet.

Ett annat sätt att döpa karaktärer på är att vända bakofram på det ordet som är bäst och först på att sammanfatta honom/henne ex. Rulif ,Toidi, Datlos, Rekigam, Kale, Gilnäv, Söluksum, Neknis, Rettört, Ärtsid, Tnatsab, Sitrok, Laturb eller Gdylgal.
Detta är ett välanvänt sätt och dessutom är det ofta lätta att skrika.

Om förnamnet skulle vara svårt att skrika måste man göra ett efternamn som då kan användas.

hraufnir

Swordsman
Det finns nog ganska många aspekter på vad man vill åstadkomma med namn, och skillnaden på lajv och rollspel är i mina ögon stor här. I ett rollspel kan du ha knepigare namn eftersom det är inte helt svårt att lära sig namnet på 3-5 karaktärer, och tillkommer det SLPs kan man skriva ner deras namn. På ett lajv däremot är det i många lägen viktigt att ha koll på fler namn just eftersom man spelar mot så fruktansvärt många hela tiden, något som inte en SL klarar på samma sätt än de enskilda lajvarna.
Alltså fungerar dina namnval BRA på lajv, och de fungerar i rollspel.

Men jag håller med Rising(?) en del där han säger att det ger speltillfällen att ha ett knepigt namn som inte många kan komma ihåg eller uttala, där man kan vara antingen förstående, förolämpad eller obrydd. En annan sak är med att dessa enkla, igenkännbara namnvalen kanske passar bra på just människor som vi liknar vid oss själva i rollspel, men mindre bra på t.ex. alver eller dvärgar som skall vara lite främmande. Att på en sådan främmande karaktär ha ett främmande namn ger extra krydda, och igen rollspelsmöjligheter.

Att ha ett knepigt namn t.ex. Tarandinor men bli kallad Tarn av sina närmaste fungerar det med. Vilket gör att om en person som inte tillhör dessa närmaste använder smeknamnet kan situationer uppstå eller liknande händelser. Ett namn är ofta något som är en person/karaktär väl kärt och därför är det inte alla som har överseende med ett ständigt glömmande eller felsägande. Som att kalla Elin för Elina för att man inte kan namnet. Kul en gång eller ett par kanske, men i längden?

Kort sagt:
* Skillnad på lajv och rollspel, även inom namnväljargrenen.
* Välj namn efter vad du vill säga med den, hur den symboliserar karaktären.
* Minns att ett namn är det mest personliga du har (i regel) och spela därefter!
* Gör skillnad på vänner och bekanta!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag brukar sällan ha några större problem med att hitta på namn. Oftas gör jag det i efterhand men det händer också att jag bygger upp en karaktär runt ett bombastiskt namn. Överhuvudtaget föredrar jag ovanliga, självsäkra, skräniga och aningen uppblåsta namn. Just sitter jag till exempel och funderar på vad jag ska göra med det enastående namnet Adelbert Kroy som uppenbarligen tillhör en självsäker, pompös och självförhärligande person. :gremsmile: