Nekromanti Konsten att konglera ett filament

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Det finns en Alkemisk process som heter "Kongelera". Den står i Mystik och Magi bland de alkemiska processerna (har inte boken här så jag kan inte ge dig exakta sidan).

/Benax
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Så man är alltså tvungen att ha färdigheten Alkemi?

Färdigheten alkemi, den alkemiska processen 'Kongelering', samt att man själv eller någon närvarande måste kunna alstra ett filament av den typ man vill kongelera. Dessutom krävs ett laboratorium...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Fast ett laboratorium kan ju i det här fallet betyda "häxkittel". Större saker är ju iofs bättre, men kitteln duger.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Fast ett laboratorium kan ju i det här fallet betyda "häxkittel". Större saker är ju iofs bättre, men kitteln duger.

Japp. Svårigheten blir i så fall Ob3T6. Vill man vara på den riktigt säkra sidan skaffar man ett litet laboratorium. Åtminstone om man tänker kongelera ofta...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om jag inte minns fel så behöver man assistenter för att ha nytta av ett labb - en assistent per lägre svårighetsgrad. Assistenter tenderar att inte vara så där ninjabra på färdigheten i fråga - annars hade de inte varit assistenter utan jobbat på egen hand. Det stora problemet är att alla inblandade måste slå mot Alkemi - är det bättre att göra saker själv och slå Ob3T6 (antagligen mot 15+ - de flesta rollpersoner jag sett har tenderat att ha 15 i de färdigheter de tycker är viktiga) eller att ha en assistent och slå Ob2T6 två gånger, en gång mot 15 och en gång mot kanske 12?

OK, för just kongelat kan det tyckas att assistenten gör stor nytta. Men om vi ger oss in på något svårare, som kanske har en svårighetsgrad på Ob4T6 i grund. Är det då bättre att slå Ob4T6 mot 15 eller Ob3T6 mot både 15 och 12?
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
kan nån berräta hur det funkar rent ut sakt i regler. om man har ett labb som man väljer ifrån regelboken. hur ser detut om manhar en magiker och labb assistenter som har 15 i alkemi plus magikern
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
(antagligen mot 15+ - de flesta rollpersoner jag sett har tenderat att ha 15 i de färdigheter de tycker är viktiga)

Det verkar som om det bara är jag som följer Neogames mall på att rekommenderat MAX-värde är 15 från start. Nivåer på 12+ ÄR bra. Själv har jag nivå 14 som högst på min egen rollperson...


OK, för just kongelat kan det tyckas att assistenten gör stor nytta. Men om vi ger oss in på något svårare, som kanske har en svårighetsgrad på Ob4T6 i grund. Är det då bättre att slå Ob4T6 mot 15 eller Ob3T6 mot både 15 och 12?

Vid Ob4T6 skall man kanske välja ett laboratorium med minst Ob2T6 som modifikation? Det blir alltså tre slag (alkemisten själv samt två assistenter) med Ob2T6 mot nivåer på 15, 12 och 12.

Är det en process som man ofta utför så skulle jag absolut inte vilja slå med Ob3T6 eller högre, oavsett nivån på Alkemi.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det verkar som om det bara är jag som följer Neogames mall på att rekommenderat MAX-värde är 15 från start. Nivåer på 12+ ÄR bra. Själv har jag nivå 14 som högst på min egen rollperson...

<hr></blockquote>


Problemet är att med OB-systemet så är inte 15 så där ninjabra egentligen - enligt ett litet VBScript-program jag snodde ihop så är sannolikheten ungefär 60% att man lyckas med något som har svårighet Ob4T6 då (och 86% att man lyckas med något som har svårighet Ob3T6). På FC 12 är sannolikheterna 34% resp 67% - jag skulle inte kalla det för "bra" att ha ungefär 2/3 chans att lyckas med något som är "normalsvårt".

Som jag ser det så är FC 12 "någorlunda kompetent" medan 15 är vad jag skulle kalla "bra".
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Problemet är att med OB-systemet så är inte 15 så där ninjabra egentligen - enligt ett litet VBScript-program jag snodde ihop så är sannolikheten ungefär 60% att man lyckas med något som har svårighet Ob4T6 då (och 86% att man lyckas med något som har svårighet Ob3T6). På FC 12 är sannolikheterna 34% resp 67% - jag skulle inte kalla det för "bra" att ha ungefär 2/3 chans att lyckas med något som är "normalsvårt".

Det beror på hur man sätter svårighetsgraderna. Att laga en normal middag bör inte ha en svårighet på Ob3T6, trots att vi kallar det för just en 'normal' middag.
Inte heller skall hantverkare slå med Ob3T6 då de utför sina vardagssysslor. Möjligtvis om de försöker sig på något nytt.

Jag anser att tidigare utgåvor av Drakar och demoner håller sig till ungefär samma skala, åtminstone när vi håller oss till värden runt 10. Det innebar en fifty-fifty chans att lyckas med 'normalsvåra' tärningsslag (1T20, utan modifikationer). Eon ligger på nästan på samma chans. Hur tycker Du att nivåerna i Drakar och demoner förhåller sig till Eon? Ligger en yrkesman på 12-14 och mästare på 15+, eller har de mer?

Av någon anledning tror jag att folk tänker sig skalan annorlunda, trots att den är ganska lik. Visserligen skiljer det sig på riktigt höga nivåer, men om vi håller oss till de enligt mig lämpliga värdena (8-15 för lärling till hantverkare).

Nu babblar jag en massa... /images/icons/crazy.gif
Det var svårighetsgraderna som var huvudtanken. Jag tycker inte att en bonde skall slå Ob3T6 mot jordbruk varje dag på åkern, hantverkare slår inte Ob3T6 mot <hantverk> när de utför sina vardagssysslor, osv. Rutinjobb är enkla (Ob2T6) eller ibland mycket enkla (Ob1T6).
 
Top