Jag tror aldrig jag har använt kartprogram för att gestalta kartor, testade något någon gång i julas men jag tyckte bara en sak om det, det var omständigt.
För att få det som jag själv vill så blir det till att ta fram penna och papper eller ta till datorn.
Problemen med allt kartritande till rollspel som jag ser det är följande:
1. Tid, ja det brukar man inte ha aldeles för mycket av och att rita en karta snyggt för hand tar tid, lev med det.
2. olika genrer, sf kartor och fantasy kartor kanske inte har samma inriktning precis...
3. utskrifter, ja eftersom min skrivare är typ tio år och jag inte orkar köpa en ny eller har råd så... men kartor med mkt färg kan ju bidra till att man tänkrr till lite hur länge bläcket skall räcka mm..
4. om man måste anteckna saker på sin fint gjorda karta.
När jag spelleder t.ex. D&D eller något liknande så brukar det alltid funka bra med en enkel karta som alla kan rita, man brukar behöva rita in positioner på karaktärer och liknande så att göra mycket jobb på kartan är inget jag prioriterar i det fallet.
I almänhet så brukar jag inte använda så mycket kartor, det brukar gå att förklara soppas bra att folk förstår området på ett ungefär, när jag endå behöver förklara något knepigt så tar jag ett papper och ritar en snabb karta.
Ok nu skall vi gå in på det där med fina kartor, de man lägger ner tid på, som är menat att spelarna skall få en wow-känsla av, vilket i många fall ger mer inspiration att spela.
Datorgjorda kartor
jag som frilansande illustratör, om jag nu kan kalla mig det, använder en wacom-ritplatta, de är hysteriskt bra när man skall rita ordentliga saker på datorer, alltså ritbräder i almänhet, det ger mycket mer än att bara använda musen en ligt mig, tyvärr så kostar det ju på oxå.
När man endå skall skriva ut dem sedan så lägger man endå lite ennergi på dem eller hur?
jag jobbar mest i photshop, och lite enkelt pulande med penslar (brushes) i det gör att du enkelt kan fylla ytor med texturer och så om du behöver, vilket gör det lite snabbare om du inte har tid att rita varende grässtrå eller så.
ett annat alternativ när det gäller sf-som jag just stött på är att använda satelitbilder och liknande, fick lite inspiration från
google earth tråden. det går att använda till mycket, ett problem här är att skriva ut så detaljerade kartor, det tar på ens bläckreserv
På papper
ja, vi kan ju börja med några attribut:
1. storlek
2. material
3. medel
1. storlek, vad behövs? jag gjorde en gång en karta i affishformat, var ganska kul att använda, men jag skulle säga att hålal det normalstort, i a4, men a3 kan oxå vara intressant om man vill ha lite mer detaljer.
2. vanligt copy papper funkar utmärkt, glöm aldrig det, och sedan kan man bräna lite i det, råka spilla en massa kaffe på det, färga det eller ha redan färgade papper mm.
sedan kan man ju anvönda någon mera texturartat papper, bara att kolla in på närmaste konstnärshandel så går det nog att finna en uppsjö.
3. När det gäller pennor så föreslår jag att använda främst H, vilket är lite hårdare pennor vilket menas med att du får trycka hårt för att det skall bli mycket svärta, men det sitter lite bättre och du har större kontroll, och du vill inte använda B pennor för kartor, det blir kladdigt, arkitekter, projektionsritare och liknande använder H. sedan är det upp till dig vilket nummer. sedan går det bra att fylla i med tuschpennor, dock så kan det ju bli lite problem med att blyertsen syns igenom, men det är bra att skissa upp först om du skall använda tusch, om du inte är riktigt säker på vad du gör.
färger, då skulle jag vilja föreslå akvarell eller vanliga guache, ett problem på vanligt papper är att det bucklar sig, om man nu har problem med det så får man väll använda färgpennor.
Några almänna tips
testa att använda vinklad karta, kan bli ganska tufft, eller gör en karta som är gjord fel, fast med mening, överdimensionerade städer, konstiga kullar utritade och så, det beror ju på vad man vill att kartan skall ha som intryck på spelarna.
Ett till tips: lägg en glasskiva över din finfina karta och klottra på den med pennor som fastnar men som går att torka bort, perfekt tycker jag så behöver du inte förstöra din karta.
PS: jag kanske gör en karta och bifogar här, känns som jag fått lite inspiration trots allt, jaja, får se hur påträngande det fina vädret blir dock