Nekromanti Konsten att rita kartor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är svårt att ge några tips när man inte vet vilken typ av kartor du är ute efter; vad de ska föreställa och hur de ska se ut. Kan du vara lite mer specifik?

Om inte är det enda tipset jag kan komma på detsamma som jag skulle ge som svar på frågan "har du några tips på hur man blir bättre på att rita?". Det tipset lyder: Öva!

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Ett ljusbord är bra att ha. Har du ett soffbord med glasskiva kan du alltid ställa en lampa under och använda.

I övrigt gäller tipset "rita om, rita om, rita om". Bra pennor och bra papper antar jag att du redan har.

Dewil

GarraGrind

Veteran
Tänkte mer på hur man bör lägga upp kartan bra. Inte bara "rita en karta på ett papper med penna, det brukar funka".

Jag ska beskriva Akira-världen, en skapligt öde värld, men en värld med Nord, Syd, Öst och Väst åtminstone.
Vad bör jag använda för pennor/färger, vad ser bäst ut när man scannat till att börja med?

Tack för era svar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tänkte mer på hur man bör lägga upp kartan bra. Inte bara "rita en karta på ett papper med penna, det brukar funka".
Det är tyvärr svårt att ge några mer påtagliga råd än så. Allt jag kan komma på låter helt självklart egentligen.

1. Börja i stor skala. Märk ut konturerna av kuster, skogar, floder, bergskedjor och de stora städerna till att börja med. Fortsätt nedåt med mindre städer, mindre floder och liknande.

2. Tänk på hur verklighetens geografi ser ut. Bergskedjor uppstår inte lite hur som helst, utan oftast där två kontinentalplattor möts. Floder rinner från högland och slutar i havet och upphör inte i tomma intet. (*host* Trudvang *host*)

3. Blanda inte saker på helt olika skala. Om du ritar en karta över ett land märk då inte ut huvudstaden med en miljon människor och den by med 100 invånare där äventyret ska utspela sig. Om det är allt som finns utmärkt kommer folk att tro att resten är ödemark.

Vad bör jag använda för pennor/färger, vad ser bäst ut när man scannat till att börja med?
När jag vill göra en karta jag ska visa upp för folk brukar jag använda svart tusch. Om jag skulle få för mig att färglägga skulle jag nog göra det i datorn istället för på pappret. Jag skickar med ett exempel på hur en gammal karta jag gjort ser ut.

Det bästa tipset jag kan ge är ändå att du ska titta på kartor du tycker ser bra ut och försöka göra på samma sätt.

/tobias