Nekromanti Konsten att utdela däng.

Pendragon

Swashbuckler
Efter moget övervägande och långa, djupa funderingar har jag kommit fram till att muskler är för oväsentliga när det kommer till utdelandet av däng med hugg- och stickvapen.

Däremot ska man inte underskatta förmåga att faktisktet kunna flytta på vapeneländet när man ska bringa smärta på folk.

Jag har lite förslag till alternativ på grundskadereglerna. De är som följer:

Huggskada:
Välj det högsta av STY+RÖR/2 och STY
eller
STY+STY+RÖR/3

Stickskada blir efter samma modell:
Välj det högsta av STY+RÖR/2 och RÖR
eller
RÖR+RÖR+STY/3

Jag lutar åt de första alternativen, men det luktar lite optning. Men å andra sidan tycker jag troll ska kunna spetsa ett vildsvin på ett spjut för ett instant-grillspett.

Tankar på det här?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Eller så gör du som Neotech

Eller så gör du som i Neotech och har 1 grundskada som du låter vara beroende av STY.

Sen kan man argumentera att man träffar bättre med hög RÖR. Detta tycker jag dock redan finns representerat i systemet genom att alla grundchans för alla vapen är RÖR/2.

Min högst personlige inställning till Eons regelsystem att det behövs inte fler regler det finns redan gott om dom. Men jag håller med att det blir lite LOTR effekt med troll och spjut :gremwink:

Däremot så skulle jag föredra att bara säga att grundskada till stickvapen är (STY + RÖR)/2. Det är enklare, och enkelt är bra.

/Naug,

Everything should be made as simple as possible, but not any simpler - Albert Einstein

Pendragon

Swashbuckler
Re: Eller så gör du som Neotech

Jo.. jag vill göra det enkelt, men ändå detaljerat... Styrka ska få mer plats, men inte för mycket heller. Små viga Ninja-typer ska fortfarande effektivt kunna skära folk i bitar.

Tycker jag då.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Små viga Ninja-typer ska fortfarande effektivt kunna skära folk i bitar."

Tänk på att använda hela vidden av Eons system.

Små viga ninja typer har troligtvis 1) höga färdighetsvärden, 2) tuffa stridskonster.

Höga färdighetsvärden gör att man antingen kan måtta sina attacker eller attackera flera gånger i rundan, vilket gör bra med skada. Med högt FV så kan man även använda sig av regeln för Extra skadebonus (sid 113 i Eon2).

tuffa stridskonster gör också att man kan kan ha en kasse tuffa tekniker som 'hugg', 'stick', 'precisionsanfall' kombinerat med 'målpunkter' och massa annat skojigt som gör att man tjoffar iväg svåra mängder trauma och smärta för ganska lite skadeverkan.

/Naug, släppar fram sin lilla kobold

Pendragon

Swashbuckler

Mjo... men det finns inga "bra träffar" i Eons system, (förutom prefekta träffar, och de har inget med skicklighet att göra). Och den lilla fördelen rörliga personer få i FV utjämnas rätt fort eller är i stridskonsternas fall nonexistent, då stridskonster inte har någon grundchans.

Tycker gott rörliga personer ska få nån fördel förutom VINIT (vilket bygger mer på stridsvana som man borde få mer av genom att överleva, vilket stora muskler gör, eftersom man tål mer stryk, regeltekniskt).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
tuff skit

Men styrka är viktigare än att vara rörlig när man ska slåss.
Rörlig är inte oviktigt, och en rörlig och stark person kommer ha övertaget över endast en stark person. Men vi ska inte bortse från att ha mycket muskelmassa när man ska boffra folk. För att citera dvärgarna "om du letar efter öl, gå till en krog".
Alltså, bortse inte från det uppenbara bara för att det är uppenbart.

Rörlighet är helt enkelt överskattat efter alla ninja-, Bruce Lee- och Jackie Chan-filmer som man har kikat på genom sina dagar.

"men det finns inga "bra träffar" i Eons system" '
Fel.
Har du någonsin träffat någon i huvudet ? Märkte du att han fick så mycket Trauma och Smärta så att han svimmade på fläcken? Eller vad sägs om sticksskada i bröstkorgen? kolla bara på hur extraskadorna är fördelade så ser du att det finns defintivt bra träffar i Eons systemet. Med tekniken 'Målpunkter' så blir dessa träffar ännu bättre.

/Naug, kobold

Kakan

Veteran
Re: tuff skit

på tal om jackie chan.. har ni noterat att hur snabb han än är, och hur mycket bättra än alla andra han är, så brukar de andra alltid kunna resa sig upp efter 1 sekund, för han är inte stark nog att slå ner dem ordentligt! dessutom får han faktiskt nästan spö av en typ 220cm ryss på ett hotellrum i first strike, men han biter ryssen i handen och springer fort som fan därifrån =)
storlek HAR betydelse.. jag brukar helt enkelt basera ALL skada på styrka i eon, helt enkelt för att inte misslorna ska spöa ner trollen i spjutfighter... och då spelar jag nästan bara missla själv =)

Re: tuff skit

Där har du helt rätt här naug. Spelar jag proffisionell mördare blir det alltid anfall mot bröstkorg eller huvud beroende på presonlig stil.

Dom där grundskadorna kan funka bra, men jag brukar tycka om enkla saker. jag är sådan. Så jag håller mig till vanliga systemet.

Vår modell ser ut så här:

Stickskada:

(RÖR+RÖR+STY)/3

Kross:

(STY+STY+RÖR)/3

Detta för att det är fånigt att misslan gör en massa skada bara för att han är smidig. Det räcker inte med rörlighet när man ska köra svärdet genom kött och ben.

Åt andra hållet för att man kan inte utnyttja sin styrka utan rörlighet.

Så tankar på det här: Bra tänkt! :gremgrin:

DarkRaven_UBBT

Veteran

"Mjo... men det finns inga "bra träffar" i Eons system, (förutom prefekta träffar, och de har inget med skicklighet att göra). Och den lilla fördelen rörliga personer få i FV utjämnas rätt fort eller är i stridskonsternas fall nonexistent, då stridskonster inte har någon grundchans."

Jo då, högt FV (min roll har 18) målpunkter+precisionsanfall = träffar var jag vill och slår extraskador med 1T6 = ont som fan :gremcool:

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Re: Eller så gör du som Neotech (OT)

det behövs alltid fler regler... det gör det hela mycket roligare