Konstiga/opassande/roliga bokomslag

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Detta är kanske gammalt som gatan, men det var nytt för mig. På en av nätets alla vrår hittade jag en bild på omslagen till de kubanska utgåvorna till Sagan om Ringen. Jag tyckte de var hysteriskt härliga då stämningen de förmedlar ligger såpass långt från Tolkiens värld som man kan komma! Älskar främst Legolas (?) i mustasch och cowboyhatt 😂

IMG_7644.jpeg

Vet ni några omslag till böcker där ni tycker att bilden (eller layouten) går helt på tvärs med vad boken försöker förmedla? 🙂

JohanL

Champion
Och apropå den sortens symboler har The Iron Dream av Adolf Hitler Norman Spinrad nog bland den mest häpnadsväckande samlade uppsättningen omslag...

1730675370536.jpeg 1730675420817.png

1730675454016.jpeg 1730675653484.jpeg

Wikipedia: "Hitler's other published works include the long-running fanzine Storm and the novels The Master Race, The Thousand Year Rule, and The Triumph of the Will. "

God45

#PrayersForBahakan
Och apropå den sortens symboler har The Iron Dream av Adolf Hitler Norman Spinrad nog bland den mest häpnadsväckande samlade uppsättningen omslag...

View attachment 20694 View attachment 20695

View attachment 20696 View attachment 20698

Wikipedia: "Hitler's other published works include the long-running fanzine Storm and the novels The Master Race, The Thousand Year Rule, and The Triumph of the Will. "
Det här är dock superpassande omslag. Den här boken är ju en parodi av pulpberättelser genom att vara ”skriven” av alt-historia Hitler som lyckades som konstnär, flyttade till USA och illustrerade framsidor till pulpgrejer innan han skrev sin egen. Kritiken här är ”Saker som Conan hade inte kunnat vara mer som nazist skit om Hitler var hjälten på framsidan!”.

Den boken förutspår också Attack on Titan och gör parodi på den serien like spot-on långt innan AoT ens fanns.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
products-963-600x600.jpg

Älskar omslagen, men de är ju rätt konstiga jämfört med hur allt egentligen beskrivs i böckerna. Det faktum att Twoflower har fyra ögon för att ingen fattade att han egentligen har glasögon visar väl på att Pratchett inte fick se dessa innan publicering. :D