Nekromanti (Konstiga) Spelsidéer från GothCon

Max Raven

T12-kultist
Jag är kanske ensam om det här, men jag brukar få idéer till rollspel på GothCon.

Det här året är det delvis en tanke från en kommentar jag skrev på Piruett.

I korthet är mitt koncept följande: Svensk deckare+zombieapokalyps+Måndag hela veckan.

Rollpersonerna spelar detektiver som försöker lösa ett mord när zombieapokalypsen inträffar. När rollpersonerna dör(/somnar?), upptäcker de att de är tillbaka till när de började undersöka mordet. Om och om igen börjar de om. Med zombieapokalyps (tyvärr oundviklig för dem) För att komma ut ur tidsloopen så kommer de antagligen så småningom komma fram till att de måste lösa mordet.

Funkar det? Kanske. Kanske förändras mordet. Kanske löser de det, men nästa gång de dör så är det ett annat mord som måste lösas.

Tidsloop-grejen är förstås inte bara Måndag Hela Veckan - det finns en del av Choose Your Own Adventure-böcker i det (där man dör, och iaf jag bläddrade tillbaka till en punkt innan saker gick fel ;) )

Are you bad enough a dude to solve murders during the zombie apocalypse?

God45

#PrayersForBahakan
Vad är poängen med zombie apocalypsen om spelarna ändå är fast i tidsloopen? Om de två sakerna inte har något med varandra att göra vad ör då poängen med att ha båda?

Alltså, lösa mord i en tidsloop låter som ett grymt spel. Och lösa ett mord under zombie apocalypsen låter som ett grymt spel? Men båda samtidigt? Nja...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Genesis påminde mig idag om att två saker håller för att kombineras, medan tre i regel blir för mycket. Vampyr+pirat = coolt, vampyr+ninja = coolt, vampyr+ninja+pirat = too much. Bästa nya spelidén jag hört i samband med GothCon är den om vardagsspelet som det spånades på under puben på torsdag kväll. Någon som minns detaljer om det?

Håller med om att det blir lite för mycket. Enda chansen jag ser att det skulle funka är om mordet i sig var det som utlöste zombie apocalypsen.
Typ något underligt ritual mord och att man under tids loopen har möjlighet att inte bara lösa det utan faktiskt förhindra mordet så att zombie apocalupsen inte inträffar.

Men skulle nog säga att tids loop + zombier Eller mord vore det bästa inte alla tre :)

Men det är ju bara min åsikt

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Asball idé, men jag undrar varför man bemödar sig med att lösa ett mord i en zombieapokalyps. Brukar inte det innebära att allt blir lite free for all? Om man haffar mördaren, vad händer sen? Arresterande och rättegång medan de odöda krafsar på dörren?
Tycker konceptet med att man istället måste förhindra att mordet sker för att på så sätt stoppa zombieapokalypsen (och tidsloopen) är en bra väg att gå. Då finns det en bra anledning.

God45

#PrayersForBahakan
pappa;n14306 said:
Asball idé, men jag undrar varför man bemödar sig med att lösa ett mord i en zombieapokalyps. Brukar inte det innebära att allt blir lite free for all? Om man haffar mördaren, vad händer sen? Arresterande och rättegång medan de odöda krafsar på dörren?
Tycker konceptet med att man istället måste förhindra att mordet sker för att på så sätt stoppa zombieapokalypsen (och tidsloopen) är en bra väg att gå. Då finns det en bra anledning.
Man skulle kunna ha att den första zombien är offret och han kan inte vila fören hans mördare har åkt fast för brottet. Men karaktärerna och alla de misstänkta gömmer sig i sin zombie bas (tex ett fängelse eller en barrikaderad lägenhetsbyggnad) så zombierna kommer ta sig in och döda alla andra också på vägen mot mördaren. Så man måste avslöja vem som mördade den första zombien och kasta honom ner till zombiehorderna så att han blir ihjäl sliten. Detta hoppas man kommer stoppa zombie apokalypsen eller i alla fall få dem att gå någon annanstans.

Man kan också göra som i den första Ex-heroes boken och ha mysteriet vara vem som skapade den första zombien och dödade världen. Var det killen med en demon i sig? Var det geniet? Eller någon vars krafter förändrats? Det bygger dock på att man har superhjältar eller trollkarlar eller något.

Att ha både mordgåtan och zombie apocalypsen samtidigt som man är i tids loopen blir ju kaka på kaka tycker jag.
Båda iderna är riktigt bra, jag gillade dom Och delar man på dem så kan man ju få till två äventyr. kanske till ock med binda samman dem

äventyr 1. spelarna hamnar i en tids loop, någon blir mördad och de måste inte bara komma på vem mördaren är utan åxå försöka ta sig ut ur tids lopen. De kommer på vem mördaren är, lyckas till och med förhindra mordet och tidsloopen öpphör.

Äventyr 2. dagen efter de löst äventyr ett. upptäcker de att något är fel. Zombier dyker upp. kanske de fastnar i en ny tidsloop och får uppleva zombie apocalypsen om och om igen. Kanske var det något de gjorde i förra äventyret som orsakade detta. Kan de ställa saker till rätta? kan de bryta den ny tidsloopen och om de lyckas, har de då lyckats stoppa zombie apocalypsen med eller åker de rakt ut från tidsloopen in i en fortfarande pågående zombie apocalyps

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
pappa;n14306 said:
Jag tänker att ens jobb skulle kunna vara att hitta patient noll för zombieapokalypsen. Kanske är mordet ett uppenbart zombiemord (äten hjärna?) och om man fångar mördaren så hinner viruset inte bli luftburet eller sprida sig speciellt långt?

Max Raven

T12-kultist
Jag var (och är) inne på linjen att RP definitivt inte ska ha något med zombieapokalypsen att göra, utan att det ger ett extra hinder/ävenyrsupplägg - överlev apokalypsen och lös mordet. Att de kan stoppa den känns lite som att göra RP till mer viktiga i universum än de borde vara. (Jag är lite trött på "rädda världen"-scenariot. :) )

Efter en natts sömn och lite funderande så lutar jag mot att man sätter en viss tidpunkt till "deadline", då de återförs till tidigare stadium, eller om dör.

Det kan vara att "egentligen" så finns det en slags ond gud/ande som vill ha vissa saker utförda, men inte kan kommunicera med eller styra RP. Det den kan göra är att förflytta deras sinnen tillbaka i tiden, och vid vissa tidpunkter förflytta deras kroppar. Alternativt så är RP i helvetet, och lösa mord är deras sysifos-gärning, a la Kult. ;)

Men jag lär inte göra något med det, tyckte bara det var en småkul idé och ett exempel på konstiga idéer man kan få på konvent. Alla är Ernst Hugo Järegård och dinosaurier var en annan. ;)

DeBracy: "Mitt namn är Vardag" eller vad de kallade det? Ja, det var trevligt. Det gled in lite på att vara någon form av Midsummer-mord-variant senare, vet inte om det gjorde det bättre eller sämre.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy;n14260 said:
Genesis påminde mig idag om att två saker håller för att kombineras, medan tre i regel blir för mycket. Vampyr+pirat = coolt, vampyr+ninja = coolt, vampyr+ninja+pirat = too much. Bästa nya spelidén jag hört i samband med GothCon är den om vardagsspelet som det spånades på under puben på torsdag kväll. Någon som minns detaljer om det?
Menar du "Vardagsliv" eller vad det ny hette?
Där man spelade folk i ett villa område somblir sura på varandra för att de lånat varandras gräsklippare? Och sen eskaleras konflikten tills någon dör, den döde rollpersonen ersätts med en polisdetektiv och plötsligt är det morden i midsomer? :D

Max Raven

T12-kultist
chrull;n14543 said:
Menar du "Vardagsliv" eller vad det ny hette?
Där man spelade folk i ett villa område somblir sura på varandra för att de lånat varandras gräsklippare? Och sen eskaleras konflikten tills någon dör, den döde rollpersonen ersätts med en polisdetektiv och plötsligt är det morden i midsomer? :D
Om jag kom ihåg rätt så skulle man inte heller veta vem som var mördaren (och möjligen vem som mördades) - jag fick lite svensk "A Taste for Murder"-vibbar.

Men lätt ett av GC-spåningarna jag skulle vilja se som spel. Det och Feminazis from Outer Space. :)

RasmusL

Champion
Max Raven; said:
Feminazis from Outer Space. :)
3:16 hack?
DeBracy said:
Jag tror det är en serietidning med bland annat mig och krank i tajta kroppsstrumpor och glasbubbelhjälmar. Vi äventyrar runt på jorden och zappar grejer med våra strålpistoler.
krank said:
Jag tänker mig att våra kroppsstrumpor ser ut lite såhär: http://cdn02.nyheter24.se/8a7b83ae0102020000/2012/11/16/770659/mer.jpg
DeBracy said:
Å fy fan vad bra! Olika färger eller matchande?

chrull

Stockholm Kartell
Max Raven;n14554 said:
Om jag kom ihåg rätt så skulle man inte heller veta vem som var mördaren (och möjligen vem som mördades) - jag fick lite svensk "A Taste for Murder"-vibbar.

Men lätt ett av GC-spåningarna jag skulle vilja se som spel. Det och Feminazis from Outer Space. :)
Givetvis borde man inte veta vem mördaren är. Men jag tror att man måste veta vem offret är för att kunna ersätta den rollpersonen med en detektiv. Jag tror också att det är när detektiven kliver in i samhället som folk tittar på sina lappar med andras hemligheter som de känner till (men de som har hemligheten inte känner till).

Alltså kan person A veta att person B ligger med person C's partner. Det vet dock varken B eller C. Etc.

Feminazis from Outer Space låter bara som en sämre Gay Niggers from Outer Space...

BroderFluff

Veteran
Robban kom på en idé som jag fastnade stenhårt för på lördagnatten när vi var ute och drack öl. Ett Farmen-scenario (alltså Farmen som i TV 4 Farmen men Naken-Janne). Jag tänker mig det som ett one-shot GothCon-scenario någonstans nära friform där RP är deltagare på Farmen i en snar dystopisk framtid där TV-mediet är utdöende och TV 4 gör VAD SOM HELST för att höja tittarsiffrorna. Galna karaktärer baserade på riktiga deltagare genom åren, en galen producent med en oproportionerligt stor budget och stegvis ökande crazyness när TV 4 gör en "Tre Kronor" med Farmen och slänger in skötsel av vilda rovdjur, bombdesarmering och möten med utomjordingar som tävlingar.