Nekromanti Konstigt problem med hårddisk/Windows 7

Möller

Hubert Hortlax
Strax innan GothCon, på onsdagen, så skulle jag rota runt lite i min Windows 7-partition efter en fil då jag satt med Ubuntu uppstartat. Gick inte, jag kunde inte montera partitionen utan fick en »Error mounting: mount exited with exit code 2«.

Så, jag startade om datorn och valde Windows 7 i GRUB. Nej, datorn startade om sig själv. Kollade diskhanteraren i Ubuntu, liksom körde en genomgång av hårddisken via en återställningspartition av W7 jag har. Inget fel, fast det kom inte som nån stor överraskning.

Jag startar inte upp W7 så särdeles ofta, men jag sist var tisdagen, alltså dagen innan krånglet. Då gjordes inget märkligt på datorn; kopierade och spelade HoI3 samt kikade lite på Tradera.

Jag har alltså Ubuntu 10.04 installerad på samma 640gb stora hårddisk som en förinstallerad Windows 7. Deras partitioner har båda runt 300gb, resten är nyss nämnda återställningspartition och lite växelutrymme etc. Datorn är en knappt årsgammal HP med en AMD Athlon II X4.

Jag har inte bråttom att fixa dethär. Jag har ju återställningen (som skriver över hela hårddisken eller bara den nu krympta W7-delen?). Ubuntu funkar forfarande, och jag tänkte ändå snart köra en ominstallation till 11.04.

Men jag vill veta vad som har hänt. Varför?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NTFS kan gå sönder ibland, iom att Ubuntus implementering inte är korrekt. Framför allt om man typ avbryter överföringar eller inte avmountar disken ordentligt eller så, så kan - KAN - det bli fel. Ibland.

Det brukar man kunna lösa genom att boota in i windows och köra scandisk.

Men, eh, om det är windowsdisken som är problemet... Så blir det klurigare. Man får typ skapa en live-cd med windows (det går, finns diverse windows rescue-varianter man kan bygga ihop).

Möller

Hubert Hortlax
Windows-rescue? Vad pratar vi om nu, rädda installationen eller bara filer på den? Om det är det senare, kan jag hoppa. Har inga filer där som jag behöver.

Jag har ju en återställningspartition från HP, skulle inte den funka? Antar att den ominstalllerar W7, frågan är bara vad den gör med partition(en/erna).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Windows-rescue? Vad pratar vi om nu, rädda installationen eller bara filer på den? Om det är det senare, kan jag hoppa. Har inga filer där som jag behöver.

Jag har ju en återställningspartition från HP, skulle inte den funka? Antar att den ominstalllerar W7, frågan är bara vad den gör med partition(en/erna).
Det finns alltså sätt att skapa en live-cd med windows på, dvs man bootar windows från cd istället för hårddisk. Då kan man köra scandisk på partitionen du har problem med. Vilket skulle kunna lösa det hela.

Här är ett exempel:
http://www.howtohaven.com/system/live-windows-rescue-cd.shtml

solvebring

Superhero
Låter skumt, men jag tycker mig känna igen problemet. Jag tror det där hände mig innan jag bad Windows att fara och flyga helt och hållet.

Jag var i Ubuntu, 10.04 då, och grejade lite. När jag sedan bootade i Windows så var hårddisken - min andra NTFS-partition - totalfuckad. Jag kom först inte åt den. Jag startade om igen. Då kom jag åt den men en massa filer som jag använt och sparat till disken... partitionen... i Ubuntu fanns inte i Windows.

Tror dock att det hela löste sig genom att jag bootade om till Ubuntu, monterade och öppnade disken där, för att sedan stänga och avmontera ordentligt innan jag bootade om. När jag sedan bootade om i Windows efter att ha avmonterat korrekt i Ubuntu fungerade allt som det skulle. Med andra ord ballade partitionen ur i Windows för att den inte blivit avmonterad i Ubuntu. Det hände aldrig förr eller efter den gången - men det hände i alla fall.

... Minns förövrigt inte om jag gick in i System->Blablabla och var tvungen att aktivera partitionen där. Kan ha varit så, att partionen enligt Windows var avaktiverad.

Så om din disk inte är paj föreslår jag att då kör Ubuntu, kontrollerar disken där, avmonterar och stänger av datorn helt och hållet. Därefter startar du Windows och kikar. Om inte så gör som krank - sök efter disken. Så hade i alla fall jag gjort, och har förövrigt i princip just gjort det.

Unfair

Hero
Att ha windows och ubuntu på samma disk skapar nog komplikationer för folk allt som oftast. Man blir så bekväm med att bläddra den ena från den andra. Kan egentligen inte hjälpa dig. Kan nog avråda från att utforska för mycket i ntfs från ubuntu.

Senaste jag var med om var att alla filer i min windows partion blev dolda. Blev en fundering när jag upptäckte att alla filer var lätt transparenta i W7.