Nekromanti Konvent 2020?

Khan

Kondottiär
Om man vill åka på konvent för att spela rollspel, vad bör man åka på då? Och vilka konvent finns det att åka på nuförtiden? Jag är som sagt intresserad av att spela (och eventuellt arrangera) rollspel, men också brädspel. Cosplay, figurspel och magic är inte min kopp te. Det jag främst vill åt är chansen att spela alla de fräcka konventsscenarion man ser under GothCon, men inte hinner med.

Jag har rätt dålig koll men förutom Gothcon finns Lincon, Växjö har ett spel konvent och sen har du Sävcon utanför Umeå (tror jag) och BSK. Som sagt lite dålig koll men vet i alla fall att Lincon och Växjö har indie rum.

Rangertheman

Myrmidon
Rollspelandet på Nordsken (Skellefteå) har ökat rejält. Tabletop Expo i Solna tror jag också kommer att ha chans att spela rollspel.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag skulle säga GothCon såklart... I övrigt så finns det ju en lite enklare konventkalender på alexandria.dk som håller koll på danska och svenska konvent och vilka rollspel som arrangeras där.

Henke

Swedish Chef;n335446 said:
Jag har rätt dålig koll men förutom Gothcon finns Lincon, Växjö har ett spel konvent och sen har du Sävcon utanför Umeå (tror jag) och BSK. Som sagt lite dålig koll men vet i alla fall att Lincon och Växjö har indie rum.
Det känns som BSK har tappat mycket när det gäller rollspel? Tar jag en titt på årets arrangemang så var det tre stycken + OSR-stugan. (jämför med tidigt 2000-tal när det var 10-15st).

Henke;n335455 said:
Det känns som BSK har tappat mycket när det gäller rollspel? Tar jag en titt på årets arrangemang så var det tre stycken + OSR-stugan. (jämför med tidigt 2000-tal när det var 10-15st).
Jag har endast besökt Gothcon under de senaste 10 åren så jag har ingen koll, slängde mest ur mig namn

luddwig

Lawful evil
Lyssnade nyss på senaste avsnittet av Nordnordost och blev sugen på att åka på SävCon. Har varit där en gång (vilket är något av en skandal med tanke på att jag bara har 1,5 timme i bil dit) och tyckte att det var trevligt. Annars är Grottröj ett utmärkt tillfälle för att spela OSR. Färska KryptCon (ett minikonvent i samma anda som Grottröj) verkar också grymt. Det bästa konvent jag besökt är annars GothCon. Här i våras återkom åtminstone ett eller två av äventyren från GothCon även på Nordsken. Nordsken är dock inget konvent utan en mässa (eller festival som arrangörerna kallar det) som erbjuder lite allt möjligt. För mig brukar det främst vara föreläsningarna som lockar.

Henke

Swedish Chef;n335456 said:
Jag har endast besökt Gothcon under de senaste 10 åren så jag har ingen koll, slängde mest ur mig namn
Jag är verkligen inte rätt person att tala om hur det är, för jag deltog aktivt på mitt första konvent 2016 (GothCon) :) Min reflektion kommer utifrån att jag fyller på konventsinformation på Alexandria och observerar då att många år har 10-15, kanske till och med 20 rollspelsarrangemang, medan nu senast bara var 3 (men det vet såklart Khan i och med att han själv höll i ett av dessa, eller hur Khan?) :)

Henke

luddwig;n335457 said:
Har varit där en gång (vilket är något av en skandal med tanke på att jag bara har 1,5 timme i bil dit)
Har som jag precis nämnde ovan bara varit på GothCon sen 2016, men bor 15-20 minuters bilväg därifrån... det är skandal :)

luddwig

Lawful evil
Henke;n335466 said:
Har som jag precis nämnde ovan bara varit på GothCon sen 2016, men bor 15-20 minuters bilväg därifrån... det är skandal :)
Herregud så pinsamt. Inte lika pinsamt som att vara ett George Michael-fan i och för sig, men ändå sjukt pinsamt.

Henke

luddwig;n335470 said:
Herregud så pinsamt. Inte lika pinsamt som att vara ett George Michael-fan i och för sig, men ändå sjukt pinsamt.
Hahahaha George Michael var ju en helt fantastisk sångare. Jag gillar till och med hans 80tals trams i Wham!

Khan

Kondottiär
Henke;n335463 said:
Jag är verkligen inte rätt person att tala om hur det är, för jag deltog aktivt på mitt första konvent 2016 (GothCon) :) Min reflektion kommer utifrån att jag fyller på konventsinformation på Alexandria och observerar då att många år har 10-15, kanske till och med 20 rollspelsarrangemang, medan nu senast bara var 3 (men det vet såklart Khan i och med att han själv höll i ett av dessa, eller hur Khan?) :)
Det stämmer att jag höll i ett arrangemang då, Hjältarnas Tid för nybörjare. Funkade fint, men hade som sagt gärna haft chansen att spela lite mer av de "stora" arrangemangen. På den "gamla goda tiden", dvs när jag var ung för femton år sedan, var det en hel drös av de scenarion som sattes upp på GothCon som gick i repris på BSK. De stora var där - Riot och Järnringen körde Trudvang och Mutant: UA, och det fanns alltid en skvätt till. Det är egentligen det jag saknar - på GothCon i år är det minst fem arrangemang jag gärna hade spelat, men inte hade en chans på. Så ett till konvent som "alla" åker på vore ju guld värt.

Men även små konvent utan lockbeten är skoj. Jag spelade t.ex. inget officiellt på årets LinCon, utan hängde bara i Indierummet och hade jätteskoj. Hur ser det ut i Växjö? Kalmar? Nyköping? Jag har ingen aning. Finns det någon som har varit där och kan säga bu eller bä?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Khan;n335479 said:
Hur ser det ut i Växjö?
Efter tre år i stan har jag ännu inte lyckats ta mig till det där konventet. Om jag minns rätt blev det inget indierum i år, men Vicotnic körde det i alla fall 2018 och det var inte första gången som jag förstod det. Förutom det har det bara varit enstaka rollspelsarr de sista åren. Vet att de körde nya Drakar i år, det kom en massa pappor med barn tydligen.

Jag ska försöka köra ngt OSRigt nästa år, om tid och ork räcker till. Det säger jag varje år. Well, är ingen konventsmänniska, har inte spelat på konvent på typ 20 år.