"Indierummet" på NärCon
Jo, så här ligger det till:
NärCon är inte ett typiskt spelkonvent. De vill vara lite av ett allkonvent, men har i min erfarenhet tidigare varit mest Japankonvent. Vänta dig fangirls, cosplay och tv-spelsturneringar liksom. Jag åkte en del på sådana konvent när jag var yngre, och NärCon var kul. Redan då hade de mer av en spelkonventsdel än andra japankonvent, till exempel en skaplig brädspelsbar och jag tror lite figurspel. Dock har de aldrig haft rollspel.
Däremot har arrangemangsansvarig på NärCon har länge velat ha rollspel på NärCon, men det är svårt när kulturen inte finns, och att ta dit folk att ha föranmälda rollspelspass på fyra-fem timmar skulle floppa totalt. Jag råkade lova att jag kunde spelleda korta oförberedda rollspel, en halv till två timmar, och nu ska jag alltså göra det. Jag har en medspelledare, men vi är bara två. Vill du komma och hjälpa till kan jag utan tvekan fixa in dig i arrangörsgruppen så du slipper inträde och sådant.
Många indierummare åker till GothCon osv bara för att spela med andra rollspelare och ha roligt. Riktigt så gött kommer det inte vara på NärCon. Missförstå mig rätt – jag tror jag kommer ha himla kul, men det blir en annan typ av arr. Jag ser det mer som att vi gör konventet en tjänst genom att komma och visa massa icke-rollspelare hur kul rollspel kan vara. Vill du hjälpa mig med det så är du hjärtligt välkommen. De spel jag kommer ha är främst saker som InSpectres, Drakar och Bananer och Null State, men beroende på hur spelledarsituationen blir kan vi absolut erbjuda Utpost, Lady Blackbird osv.
Låter det som något någon vill vara med på?